Gå till innehåll

Vilken ordning med sand och sten?


Freddesss

Rekommenderade inlägg

Bygg aldrig på lösan sand - det var en regel som gällde för tusentals år sedan :) . Fundament av sten i botten och sedan byggs revet från dessa stenar. det är mycket som gräver i saltvärlden och man vill nog inte att hela konstruktionen skal röra sig snabbt neråt och studsa på glaset :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet är sandkornen mycket hårdare i sandsorterna som brukar användas i sötvatten, vilket kanske gör att de lättare kan spräcka glas genom punktbelastning om det ligger mycket sten ovanpå. Likaså är många typer av sten (t ex granit) väldigt tung. Men i saltvatten är både levande sten och korallsand mycket mjukare. Så frågan är hur stor risken för glasbrott egentligen är, såvida man inte har höga stenrösen som rasar ihop?

Jag tycker oavsett inte att man skall stapla stenar på varandra som ett röse, det ser mer naturligt ut om man monterar ihop dem med lim eller plaströr, eller lägger alla stenar på botten.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört den här diskussionen om sandkorn och punktbelastningar under hela min aktiva tid som akvarist - och det är en tid det. Har aldrig sett något bevis för att detta är sant. Lätt att konstatera eftersom om så är fallet så utgår sprickan från en stjärna någonstans som inte är en kant. Jag har sett sådana skador men då har det varit fråga om någon sten som rasat ner på bottenglaset - inte en punktbelasstning på ett sandkorn under en längre tid. Skulle vilja säga (tills någon med ett bevis kan säga att jag har fel) att detta är en myt om glasskador orsakade av sandkorn under sten i ett statiskt tillstånd. Både vad gäller gråsten och levande sten.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har heller inte hört om nåt akvarium som spruckit pga sandkorn mellan botten och sten. Å andra sidan är det knappast nån poäng att ha sandkorn där så varför skulle man riskera att vara den första som bevisar att det kan hända?

 

Måttligt stora stenar kan man lägga i på botten, i sanden, på sanden; det spelar ingen roll. Stora stenar eller stenrösen lägger man direkt på botten och undviker att få nåt vasst mot glaset, det är väl så illa med ett vasst hörn på stenen som ett sandkorn. Känns det som risk för att nåt vasst får bära för mycket vikt kan man lägga nåt under eller sätta stenen i silikon. Silikon kan också vara en poäng för att limma ihop stenrösen om man har osäkra konstruktioner eller bråkiga djur. Nåt stort som välter vill man inte ha, även om glaset skulle klara sig så kan det komma innevånare i kläm och det vill man inte heller. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-10-29 at 0:08 AM, Lasse said:

Skulle vilja säga (tills någon med ett bevis kan säga att jag har fel) att detta är en myt om glasskador orsakade av sandkorn under sten i ett statiskt tillstånd.

Det misstänker jag med. Möjligen att en fallande sten (eller ett helt stenröse som rasade ihop) skulle kunna utsätta ett sandkorn för motsvarigheten till ett hammarslag, fast en spetsig sten borde väl vara lika farlig, som Bygert skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Bygert said:

Jag har heller inte hört om nåt akvarium som spruckit pga sandkorn mellan botten och sten.

Frågan är om det går att veta säkert att det berott på ett sandkorn. Blir det alltid stjärnformade sprickor som Lasse skrev?

Quote

Å andra sidan är det knappast nån poäng att ha sandkorn där så varför skulle man riskera att vara den första som bevisar att det kan hända?

Svårigheten är väl att få bort alla sandkorn om man vill flytta en sten till en ny plats...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

Frågan är om det går att veta säkert att det berott på ett sandkorn. Blir det alltid stjärnformade sprickor som Lasse skrev?

 

Ja - spetsigt våld på ett ställe bildar alltid stjärnor i glas. Tänk så här - glas är hårt - är det möjligt att få en 10 mm glasskiva att bli skadad om man pressar en knivspets mot glaset med all sin kraft? Jag misstänker att man måste upp till väldigt höga vikter per kvadratmillimeter för att statiskt skada glasytan,

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast när det handlar om akvarier kan det ju vara frågan om en smäll när en tung sten slår mot ett hårt sandkorn, och även om rutan klarar själva smällen så kanske den försvagats tillräckligt för att tyngden av vattnet spräcker den.

 

Men jag håller med om att det låter osannolikt, särskilt med 10mm glas. Kanske mindre akvarier är känsligare, t ex är 100-liters kar små nog för att ha ganska tunt glas men kan ändå rymma relativt stora stenar.

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-10-29 at 7:02 PM, Freddesss said:

Det gäller ett 30 liters så det blir nog två stora på botten och en överst. Ev lite smått runt.

30 liter är så litet så stenarna kan väl inte heller vara särskilt stora/tunga? En levande sten på t ex 1kg blir inte så tung under vatten. Jag tror inte det är någon fara alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 liter är så litet så stenarna kan väl inte heller vara särskilt stora/tunga? En levande sten på t ex 1kg blir inte så tung under vatten. Jag tror inte det är någon fara alls.

7f70e3f0fcde74e53805955c9427e185.jpg

Än inte mycket. Sumpen döljs snart av alger hoppas jag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...