Gå till innehåll

Sniglar m.m dör


Elcopo

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Jag har ett 576 liters akvarium och de sista månaderna  så har en efter en av mina sniglar dött, räkorna försvann och efter ett tag även en större krabba. Mina värden ser okay ut. Jag har inget känt rovdjur i akvariet, men köpte lite ny levande sten för några månader sedan och är rädd för att en fripassagerare har följd med. Frågan är bara vad och hur jag ska lösa det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Elcopo said:

är rädd för att en fripassagerare har följd med. Frågan är bara vad och hur jag ska lösa det. 

Mantisräkor brukar ge ifrån sig knäppljud (men det finns det även andra arter som kan göra). De kan vara väldigt snabba, man ser bara en liten mörk suddig skugga som blixtrar förbi. Hittar du en så är det bara att plocka ur stenen den gömmer sig i, och sedan skrämma ut den ur stenen t ex genom att spruta in någon obehaglig vätska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har köpt stenen på zoogiganten. Inga sniglar har dött på sistone. Spontant så känns det som att alla dom nya sniglarna som jag köpte dog, medan mina gamla överlevde. Jag  introducerade dom försiktigt med inkoppning, men det verkar inte ha fungerat. Jag ska avvakta ett tag till och se vad som händer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av de kanske 40-50 sniglar jag har köpt där det senaste året har kanske 1-2 överlevt. Har provat flera olika metoder och idéer på hur inkoppningen ska gå till. Senast provade jag 10 med relativt snabb inkoppning och 10 med långsam 4-5 h... ingen överlevde. Även jag letar efter felet. Dock lever mina gamla sniglar som t.om. förökar sig ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, bengt said:

Electricitet?. kolla kolla om du har någon pump, doppvärmare el liknande som läcker ut el i vattnet.

 

Det låter orimligt att det ska skulle vara det som ligger bakom då hans gamla sniglar verkar gå bra.

jag har haft lite krypström i kar utan någon uppenbar negativ påverkan på invånarna. Det man kan behöva oroa sig för (hos fiskar) är att det kan orsaka extra stress då det kan påverka deras sensororgan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte en potential som spelar roll för hur fisken och andra djur mår. Det är först när en ström går igenom och det bildas elektriska fält som problemet uppstår för djuren i vattnet. Om en pump ligger och höjer upp potentialen spelar alltså ingen roll - däremot om man använder en jordprob (har jordat vattnet) då går en ström igenom vattnet pga potentialskillnaderna och då bildas fält) samma gäller under den korta tiden som man har händerna i vattnet - det går en ström om någon pump läcker "potential"

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en snigel en gång som plockade det mesta i sin väg på natten tog många år innan jag fatta vad det var. Såg snigeln någon gång då o då men kunde inte tro att det var den. Tyckte den såg fin ut så den fick vara tills jag såg vad den höll på med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-11-16 at 6:53 PM, Elcopo said:

Jag  introducerade dom försiktigt med inkoppning, men det verkar inte ha fungerat.

Jag använder droppmetoden. Först häller jag bort det mesta av vattnet i burken med snäckorna, därefter en droppe per sekund första timmen och kanske två per sekund nästa timme.

Jag vet inte om snäckor är känsliga för kyla under transporten (en del arter lär tvärtom föredra kallare vatten än vi brukar ha i akvarier), men det skadar kanske inte att använda något isolerande t ex en kylväska för säkerhets skull?

Kan de befintliga snäckorna ha vant sig vid långsamt stigande koncentration av något skadligt ämne i akvarievattnet, medan nykomlingarna chockas och dör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...