Gå till innehåll

Mamadubbas temp/fragg kar


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Jag kunde inte riktigt släppa det, har en del godbitar kvar som jag inte vill göra mig av med och blev lite sugen igen. :)

 

Har bytt ut min övre sump mot ett nytt kar, tanken är att jag ska återanvända apex och automatvattenbytet från mitt stora till att bygga ett kar som sköter sig i princip själv och håller ca,mg o kh på vettiga nivåer genom stora o automatiska vattenbyten varje dygn. Fick hem karet idag och har börjat fylla på vatten. Ursäkta röran, jag bygger om ;)

 

20161105_135040.jpg

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på bästa sättet att göra de automatiska vattenbytena. Hittade en metod som verkade väldigt enkel som bara behöver en pump och noll givare. För mig verkar det för smidigt för att funka men jag kan inte riktigt sätta fingret på var det skulle fallera. Här är en enkel skiss på metoden.

 

vattenbyteskiss.jpg

Vattennivån i returfacket kommer att hållas med hjälpa av en ato, precis ovanför vattenytan sätter jag en genomföring med rör direkt ner i vasken. Påfyllningen kommer att vara i själva karet och inte i returfacket som det dumt nog är på skissen. Normalläget är alltså att ato'n håller vattenytan precis under utloppet i vasken, när jag vill byta vatten så pumpar jag helt enkelt i så mycket jag vill byta i karet (andra ändan från returfacket så inte det nya vattnet åker direkt ut) och låter överflödet rinna ut i avloppet.

 

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen annan som såg nåt problem med detta heller alltså? Då kör jag såhär. Kan ju bli lite problem om osmosen hänger sig eller nåt men det innebär ju problem oavsett och jag planerar att mäta salthalt med apex. Får försöka bygga lite failsafe med hjälp av det, typ stäng ato om salthalt sjunker under 1025.

 

Nitrit toppade igår på 0.3 och är nu på 0.1-0 nånstans så första testkorallen åker väl i nån gång nästa vecka. Inga kiselalger än så jag får vänta med att flytta snäckor o sånt ett tag till.

Ändrat av mamadubba
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vad har du för ATO?

Tunze har ju även så du kan justera tiden på hur länge pumpen ska gå innan den stänger av, 2 censorer på det. Sen kan du ju alltid koppla in ytterligare en flottör som slangen med färskvatten är inkopplad på som bryter när flottören lyfter. 

Har du dessutom saltmätning med apex så är det min själ mycket som skall fela för att du ska fylla över :P 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med apex o flottörswitchar för ato, så det ska bara göras egentligen. Har inte kommit loss med det för jag funderar lite på bästa sättet. innan körde jag bara med dubbla sensorer för redundans och sen en tid och det funkade bra (om båda senorerna i läge till så pumpa 10 sek, repetera). om jag gör det igen så kommer det att funka men salthalten kommer sakta att sjunka över tid för jag pumpar varje gång in lite mer osmosvatten som kommer trycka ut saltvatten ner i vasken. Det kommer att ta låång tid och är lätt justerat men ändå, har ingen brådska med det, viktigare det blir bästa lösningen.

 

Funderar lite på att helautomatisera det (om låg vattennivå o salthalt under 1026 fyll på med saltvatten, över 1026 med osmosvatten). Men då ska man lita på att saltproben håller kalibrering över tid.

 

Mycket funderingar, snart får jag väl tummen ur så de blir aktion oxå. :)

Ändrat av mamadubba
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...