Gå till innehåll

Skummarproblem


ballsam

Rekommenderade inlägg

Täppt i slangen? Lossat ljuddämparen? Rengjort munstycket?

Testa blåsa i slangen, går det lätt och bubblor far in i skummaren?

Grejen är att den är flång ny. Var inplastad tills nyss. Plockat isär munstycket och allt ser fint ut. Har haft lillebror kz tidigare, så det är ju samma system. Funkar att blåsa i slangen, men det kan jag ju inte göra för jämnan ..

pumpen verkar funka bra den också. Trycker upp vattnet till rimlig höjd i skummarkroppen, men istället för att suga luft i slangen så trycker det nästan ut vatten...

Har skickat ett mail till korallenzucht. Får se om dom kan klura ut orsaken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte haft en av dessa själv men grundprincipen för nästan alla skummare med pumpar är ju att ett undertryck skapas som gör att luft sugs ner i vattenströmmen. Detta genom att vanligtvis krympa ihop vattenledning på ett ställe och placera en öppning kopplad till luftslangen smart precis efter den. Om din nuvarande lösning i princip trycker in vatten i slangen istället så känns det som om att insugsdelen sitter bak och fram och luftöppningen utsätts för ett övertryck istället för under. Går det vända på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte haft en av dessa själv men grundprincipen för nästan alla skummare med pumpar är ju att ett undertryck skapas som gör att luft sugs ner i vattenströmmen. Detta genom att vanligtvis krympa ihop vattenledning på ett ställe och placera en öppning kopplad till luftslangen smart precis efter den. Om din nuvarande lösning i princip trycker in vatten i slangen istället så känns det som om att insugsdelen sitter bak och fram och luftöppningen utsätts för ett övertryck istället för under. Går det vända på den?

Har du haft small förut så kan du skummaren. Låter som fel på munstycket. Har du rätt nivå i sumpen?

Det är ju inte nån raketforskarteknik, så jag fattar inte vad det är som strular. På nåt vis verkar det ju som inte venturin funkar. Rekommenderat vattendjup är 25 cm, och nu är det kanske 28, så det borde ju inte spela så stor roll. Testat att vända på munstycket, men då passar det inte alls. Vill ju gärna att det ska funka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lasse säger: När det strömmar ut vatten i luftintaget är vattenflödet från pumpen för lågt och ett undertryck kan inte skapas.

Då kan det vara några olika saker som är fel i mina ögon.

  • Pumpen ger för lite vattenflöde. Koppla loss den och mät hur mycket den ger med ett litermått och en klocka. Jämför med hur mycket den ska ge enligt tillverkaren.
  • Du har fått en för stor venturi. Rätt osanolikt, men tänkbart.
  • Eller så är röret från venturin till skummaren tilltäppt.

Kan du ta några bilder på skummaren och gärna på venturins alla öppningar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lasse säger: När det strömmar ut vatten i luftintaget är vattenflödet från pumpen för lågt och ett undertryck kan inte skapas.

Då kan det vara några olika saker som är fel i mina ögon.

  • Pumpen ger för lite vattenflöde. Koppla loss den och mät hur mycket den ger med ett litermått och en klocka. Jämför med hur mycket den ska ge enligt tillverkaren.
  • Du har fått en för stor venturi. Rätt osanolikt, men tänkbart.
  • Eller så är röret från venturin till skummaren tilltäppt.
Kan du ta några bilder på skummaren och gärna på venturins alla öppningar.

 

I'll do

..ska bara måla väggarna i ett av barnens rum..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan inte starta åt fel håll :-) Varför kan jag inte svara på dock, haha. Det finns nog en bra förklaring på det dock men det kan har med hur pumphuset är konstruerat. Den kan vara så att dess utformning gör att impellern får ett sådant mottryck när den snurrar åt fel håll att den automatiskt korrigerar sig och snurrar åt rätt.

 

Om du har en Tunze 6015 stream pump går det modifiera den för att få ett högre flöde men om man gör det så kan den pumpen starta baklänges och suga istället för att trycka. Men i princip alla omodifierade pumpar startar inte baklänges normalt sett.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen fyller ett litermått på en sekund. (5000 liter per timme = 1 liter / 0,72 sekunder)  Råkar man få utloppet över vattenytan sprutar den några meter.

 

Uppenbarligen är inte KZ skummare så lätta att använda som jag trodde. Här är en tråd på 65 sidor om dem. http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9231

Någonstans där borde det väl stå hur man monterar injektorn. Jag tror du vänt den fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Injektorn ser riktig ut och passar bara på ett sätt. Då är det bara en fråga kvar. Hur kommer luften från luftslangen till de små hålen i injektorn?

Alltså den delen som injektorfästet skruvas in i. Den skall på något sätt vara tätad mot vatten så att bara luft kan komma in.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det är ett veck på slangen , den delen som är utanför skummaren , mvh stefan

hej , ska inte den främre ringen på munstycket vara monterad ? det är länge sen jag höll på men , men om munstycket är rätt monterat och sitter tätt i framkant och det ändå inte kommer luft , då är det ett fel som inte finns , sånt som gör en gråhårig, mvh stefan

Har också reflekterat över knicket på slangen, men det är tyvärr inte där skon klämmer. Om man googlar på kz revolution M så har alla samma knick.

Har också för mej att det ska sitta en främre ring (som hamnar längst in), men det fanns ingen sån, och googlar man så har jag inte hittat nån bild där den finns...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...