Gå till innehåll

Dc pump koppling


koki

Rekommenderade inlägg

Vill du mata den med bara en hastighet? Fungerar din nuvarande styrning? Kabel till pumpen innehåller normalt 3 kablar. En nolla (- eftersom det är likström), en plus 24 V och en som styr det hela med en signal på 0-5 V (0 V - stilla -> 5 Volt fullt ös) Om du skall få det att fungera så måste du se till att styrkabeln får + 5 V. 0:an kopplas till 0 24 V. När jag plockade sönder Jebaos pumpar så var rödbrun + 24 V, blå 0 och gröngul styrkabeln. Förutom att få 24 V till pumpen måste du ha en stadig 5 V signal för fullt ös. Se här hur jag adapterade ProfiLux för att styra Jebaos pumpar

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan lura den men måste hitta vad som är +24 V, 0:an samt styrsignalen. Har du någon multimeter?. Om du tittar på din kontakt från styrboxen (honan) så ser du en pligg i den. Håll kontakten så pliggen är neråt. Om jag kommer ihåg rätt så är den vänstra +24, den högra 0 samt den som är lite offside styrsignalens positiva del. Vet du om det är styrningen eller nätaggregatet som gått sönder? Om nätaggregatet är helt och du får ut en +24 V och nolla. Mät mellan de två nedre hålen (pliggen neråt) Får du 0 V skifta polerna. Du skall kunna mäta upp +24 V mellan dessa. Får du fram det så måste du lägga en konstant spänning på 5 V över 0:an och den tredje tåten (funkar med ett 4,5 V batteri exempelvis. Då skall du få igång pumpen. Har du en kontroll till en vågmaskin så kan du prova om din pump går genom att koppla pumpen till den styrningen och sätta den kontrollen på konstant drift. Ta rätt spänningsaggregat bara.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...