Gå till innehåll

Hjälp mig att räkna


sara s

Rekommenderade inlägg

Jag blandar balling (mg, ca, KH och na fritt salt) enligt oceanakvariums recept. 

Jag har bara en trekanalig doseringspump så hittills har jag doserat saltet manuellt men nu tänkte jag att jag skulle kunna blanda mg och ca i samma dunk.

Problemet är att jag doserar 313 ml mg och bara 20 ml ca.

Jag tänkte först att jag bara kunde ta 939 ml mg och 60 ml ca och blanda i en flaska (jag blandar i 5 liters dunkar men doserar ur 1 litersflaskor pga platsbrist och litet akvarium), men kom på att jag inte visste vad jag skulle sätta doseringen på, men nu när jag skriver det kommer jag på att det borde bli 333 ml/dygn...

är det så enkelt eller bör jag göra på ngt annat sätt?

 

om jag ska ändra receptet och blanda pulvret i samma dunk från början hur räknar man då?

jag ska snart byta kar och då kommer jag att rymma 5 litersdunkarna så då vore det ju bra att blanda direkt i 5 l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, sara s sa:

Kimozabe, det räcker om man blandar ca och mg i en dunk. Mitt problem är att om jag blandar som orginalreceptet så blir det inte rätt då jag enskilt doserar 313 ml av mg och bara 20 ml från ca.

 

BatmanGefle, det vore supersnällt

Här är Ca/Mg-beräkningen. Jag brydde mig inte i att göra ett nytt dokument bara för den, utan jag laddar upp hela Ballingkalkylatorn så får du använda det du vill.

Jag har suttit och gjort den som ett led i att lära mig själv (och jag lär mig bäst genom att göra saker och få tänka igenom hur olika beräkningar hänger ihop) och jag håller fortfarande på att gå igenom den och finjustera lite saker (t ex att i vissa fall vill den dividera med 0) så det är inte 100% säkert att är helt fri från tankevurpor!

Jag kör denna kalkylator på mitt kar, men genom att jag oxå har väldig förbrukning av Mg så har jag inte testat den under helt stabila förhållanden än (jag säger det bara så att du inte litar blint på den, utan använder sunt förnuft om du skulle få absurda värden)! Ca och KH funkar dock perfekt för mig.

Om du (eller någon annan) hittar fel i den så säg för guds skull till! Jag tål kritik!

Edit: ändrat vissa utryck som var dåligt formulerade.

Arkham-sanatoriets Ballingkalkylator v1.0 publik.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, det karet det gäller har varit igång hos mig i 1,5 år (ingen nystart, flyttade det och körde igång samma dag).

vi har megastor förbrukning på stora karet också och det har varit igång i över 2 år och det flyttade vi bara över från ett mindre kar, hur lång tid tar det innan det sjunker?

 

BatmanGefle, tack. Länken kunde jag inte öppna, men det stod att man skulle kontakta "oss" så det gjorde jag.

 

Runstenen, jag doserar 4 olika (mg, KH, ca och na fritt salt) men har bara tre kanaler. Hittills har jag doserat saltet för hand men risken att jag glömmer är för stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man gjort en större ommöblering är det vanligt att magnesiumförbrukningen ökar tillfälligt. Och så finns ju möjligheten att ditt salt är lågt på magnesium. Jag skulle ta värdena på nästa vattenbyteshink och kanske komplettera bytesvattnet. Och salthalten skall vara 1.026 eller 35 promille. (längst ut till höger i refraktometern)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger på 1,025 så kanske det gör att förbrukningen är hög?

när vi byter vatten så kollar vi mg mm så det doserar vi extra, utöver det pumpen pytsar i.

Men vi behöver handla lite av dig, så vi kanske kan räta ut ngt frågetecken då.

Vi hör av oss och bestämmer dag o tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...