Gå till innehåll

Hjälp med pvc-rör


xlnz

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag håller på sätter ihop en beställning med pvc rör och kopplingar från nätet. Jag har några saker jag inte fattar, jag har aldrig haft att göra med pvc kopplingar förut och förstår inte hur jag ska få ihop det. Jag har plockat ihop följande rör och skarvar för mitt projekt som skall bli ett beananimal typ system. 

 

Funderingar;

Skall verkligen alla kopplingar osv vara 25mm? Passar allt detta ihop då eller ska jag ha exempelvis 32mm muffar för 25mm rör? För 25mm är ju innerdiameter och jag antar att 25mm rör är ganska nära 32mm i ytterdiameter?

 

Fungerar denna beställning eller behöver jag ta bort/lägga till något för att få ihop det?

 

Snälla hjälp mig, jag vill lägga beställningen snart. Jag hoppas på att jag slipper lägga flera beställningar för att få det rätt.

 

Ser att bilden blev väldigt stor?

 

Vänliga hälsningar,

Jerry

 

Skärmavbild 2016-11-21 kl. 12.40.14.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker du ska ta kontakt med oceanakvarium. han är kunnig och du får all hjälp du behöver. dessutom bra priser och du vet att du får rätt grejer. finns väl många andra affärer i Sverige också som säljer. tänker som så att är man osäker så är det lättare att ha en person med säljansvar o prata med så det blir rätt även om det kostar nån krona extra. antog att du skulle beställa via nätet utomlands eftersom priserna va i euro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, krille 55 sa:

tycker du ska ta kontakt med oceanakvarium. han är kunnig och du får all hjälp du behöver. dessutom bra priser och du vet att du får rätt grejer. finns väl många andra affärer i Sverige också som säljer. tänker som så att är man osäker så är det lättare att ha en person med säljansvar o prata med så det blir rätt även om det kostar nån krona extra. antog att du skulle beställa via nätet utomlands eftersom priserna va i euro

Hej!

Ja, jag har tittat på rör från en tysk hemsida. Dessa hemsidor skickar till Åland, där jag bor. Det har inte alla svenska shoppar gjort tidigare när jag hört mig för. Ska kolla med oceanakvarium, tack för tipset!

 

/Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, krille 55 sa:

ok. visste ju inte att du bodde på åland.

 

 Hehe, det kunde du ju inte veta :) Jag skickade ett mail till stigigemla så får vi se om han kan hjälpa mig. Det är förvirrande med dessa pvc-rör och kopplingar, speciellt första gången. Ser den beställningslista ut som om den kunde fungera? Eller går det inte att säga genom att titta på bara den?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller PVC är alla rördimensioner ytterdiameter när du använder metersystemet - i motsatts till normalt rörmockeri där tum anger innerdiametern.  Din lista ser riktig ut - alla förbindelser måtsätts med limdelens mått för avsett rör. En union som märks 25 mm passar alltså till 25 mm rör (röret är angett i ytterdimension och limdelen innerdimension)

 

Det som kan förvirra är första posten där det står 32/25. Det måttet anger att yttersidan på skottgenomgångens limdel är 32 mm medans innersidans diameter är 25 mm. 1 inch anger vilken tumförskruvning det är på muttersidan. På de flesta skottgenomgångar är innerdiametern på muttersidan anpassad för aktuellt rör (i detta fal 25 mm) Det finns undantag här - så kolla att båda limdelarna håller 25 mm

 

Din lista skall fungera om tyskarna använder samma standard som svenska leverantörer gör. Se här samt här

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller dimension på rör så är det alltid ytterdiametern. Innerdiametern varierar beroende på tryckklass och som det skrivits innan så är dimension på limdelarna specificerat efter utv rördimension. Nämnda genomföringen 32/25 innebär att den är 32 utv och 25 inv där du kan limma ett 25 rör direkt på den. Men inte ett 32 rör. Där får man först limma på en skarvmuff 32 mm. Vill man inte ha skarvmuffen till 32 mm så väljer man genomföring 40/32.

Ändrat av Linnex
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...