Gå till innehåll

Triton-Lab testsvar


Martin B

Rekommenderade inlägg

54 minuter sedan, Henric sa:

Jag läser det som att du är ny i saltvärden. Om du ska ha stenkoraller så kan du försöka försiktigt o höja de värden som är låga. Triton skickar ju med doseringsförslag och har du angett rätt antal liter så fungerar det utmärkt. 

Hej Henric och tack för ditt svar.

Problemet är att Triton doseringsförslag är i ml dos av vad? Deras egna produkter eller? Hur vet jag vilka ersättningsprodukter jag kan köpa på svensk marknad. Om du har nån tips , jag blir väldigt tacksam.

Hälsar

Martin

Ändrat av Martin B
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är deras egna produkter som doseringen gäller. Triton har inga blandprodukter utan bara rena ämnen. De flesta andra märken jobbar med blandprodukter. Ersättning för Triton vad gäller jod finns - jag använder Salifert Natural Iodine och doserar enligt deras schema - fast jag doserar automatiskt varje dagf.

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Martin B sa:

Hej Henric och tack för ditt svar.

Problemet är att Triton doseringsförslag är i ml dos av vad? Deras egna produkter eller? Hur vet jag vilka ersättningsprodukter jag kan köpa på svensk marknad. Om du har nån tips , jag blir väldigt tacksam.

Hälsar

Martin

Deras egna produkter fungerar utmärkt och då är ju det ju enkelt att följa de rekommenderade doseringarna. Du bör kunna köpa alla deras produkter hos flera svenska handlare, åtminstone webbutiker. Där du köpte testet bör du kunna köpa tillsatserna också.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Triton Labs egen - mycket effektiv -  men de höjer (som de flesta AL remover AL nivån) Triton Lab rekommenderar själva att man skall köra en järnbaserad då och då - de rekommenderar RowaPhos om jag inte mins fel - läcker inte barium.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Lasse sa:

Jag har använt Triton Labs egen - mycket effektiv -  men de höjer (som de flesta AL remover AL nivån) Triton Lab rekommenderar själva att man skall köra en järnbaserad då och då - de rekommenderar RowaPhos om jag inte mins fel - läcker inte barium.

 

MVH Lasse

Al remover som höjer Al??? Då känns det att jag provar den järnbaserat :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte du skall sträva efter mm-precision rörande mikroelementen. Dels för att vi har ingen aning om det är viktigt, samt att en överdos av sådant är mer skadligt än tvärtom. jag hade fokuserat på det som vi vet är meningsfullt att lägga energin på, dvs:

1)Få ner fosfaten, det är den enskilt mest allvarliga avvikelsen i ditt prov

2) Borat är lågt vilket kan vara ur buffertsynpunkt dåligt, Borat står för 20% av vattnets buffertförmåga, trots att det rent numerärt finns i så liten mängd kontra HCO3.

3) Jod skulle jag höjt, det vet vi rätt säkert har positiv betydelse för utfärgning och även zooxanthellens trivsel, som i sin tur är livlinan för korallen.

 

resten skulle jag inte bry mig om, det ligger helt ok, men jag skulle ha ett öga på det. Jag hade inte valt Al-baserad remover, då ditt Al ligger i överkant. i NSW ligger al runt 2, du har närmare 100. Vi vet inte, men jag tror inte det är positivt i alla fall för korallerna med så högt Al.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...