Gå till innehåll

Triton lab testet


dragan

Rekommenderade inlägg

Håller med Lasse, Bristen på Jod (I) är det enda som ser akut ut.

Buffra upp Kalciumklorid (Ca) till ca 420 och öka på Ballingdoseringen så att den matchar förbrukningen.

Använder du någon fosfatremover? Fosfat (PO4) är väldigt lågt, lätt åtgärdat genom att ge mer mat. Själv försöker jag ligga runt 0,04 ppm.

Kalium/Potassium (K), Brom (Br) ligger i underkant - här har du ett tips på tillskott: http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/Elements/Potassium-Iodide-Fluoride-Concentrate.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ligger lite lågt i salthalt. Det är därför alla macroelementen är lite låga. Jag skulle tillsätta ett dricksglas salt (2 dl) i sumpen 4 gånger med minst 4 timmar mellanrum så blir alla macro ungefär normala. Brom är mycket giftigt vilket är anledningen till att många salttillverkare ligger lite lågt. Det finns inget känt problem med det.

Jag skulle också börja tillsätta jod. 

Hur tennet kommer till ditt akvarium vet jag inte. Tyvärr så vet vi inte vilken form det är. Det finns organiska tennföreningar som är mycket giftiga. Jag tror "rena" tennjoner är mindre farliga. Organiska föreningar kan komma från plast eller färg t.ex och kan tas bort med aktivt kol. Oorganisk tenn kan komma från slangklämmor av metall eller kanske glaset. Floatglas bakas ut på en bädd av flytande tenn så det kan tänkas att det finns tennrester på glaset. Oorganiskt tenn kan såvitt jag vet bara tas bort med vattenbyten.Det finns naturligtvis en möjlighet att tennet kommer med saltet eller Balling lite tillsatserna men det tror jag inte på. I så fall hade andra haft samma problem.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder ingen remover då jag ligger lågt på både fosfat och nitrat, inga mettalklämmor använder svarta strips . Har en plast liten korg från city gross som höjer skummar nivå alltså skummaren står på den

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För tennet är det nog bara vattenbyten som hjälper. Jag har sett en tråd på reef2reef där tenn halten oförklarligt plötsligt minskade avsevärt mellan 2 mätningar.

Jag skulle byta 10% i veckan och ta ett Tritontest igen om ett par månader. Triton - inte någon av de andra. För att jämföra värden bör man använda samma mätmetod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, dragan sa:

Vad menar du med metall lås, Genne

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

 i stripes. det är ju metall i dem. 

är de i kontakt med vatten? 

 

har du någon billig "kina-pump"?  detta har varit uppe förut, men vet inte om det var propaganda från andra pumptillverkare: 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, dragan sa:

Jebao pumpar har jag och strips är under vatten

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

 

jag har inga som helst belägg för att jebao-pumpar skulle släppa tenn, men jag hade nog tagit bort stripes och ersatt med något annat. du kanske får lista alla metaller du har i kontakt med vattnet. du har inte råkat tappa ner lite löd-tenn någon stans? :) 

gör som Stig säger -vattenbyte och höj salthalten. skadar väl inte med lite aktivit kol också.

 

ge inte upp nu!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@nike83Nu är du minst 10 år efter. Så gott som alla stipes idag är utan metall.

 

Zink är lite konstigt parameter - vet att det kom upp på ett annat ställe med ett högre värde - också relativt nystartat. Vi hade en misstanke då men den kom på skam när det visade sig att nästa mätning inte visade några förhöjda värden och när det visade sig att mitt kar (som också hade det som kunde avvika) inte visade några spår av Zink.

 

Varför funderar du på att lägga ner @draganDet ser ju bra ut mätmässigt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Lasse sa:

Jag har 5 pumpar av Jebaos sortiment (PP-8) DC 1200, DC 2000 och DCT 4000. Inga problem med varken volfram eller tenn

 

MVH Lasse

 

nä, som sagt, men man måste börja någon stans när man hittar något suspekt som i detta fall!

 

mätfel? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Lasse sa:

@nike83Nu är du minst 10 år efter. Så gott som alla stipes idag är utan metall.

 

Zink är lite konstigt parameter - vet att det kom upp på ett annat ställe med ett högre värde - också relativt nystartat. Vi hade en misstanke då men den kom på skam när det visade sig att nästa mätning inte visade några förhöjda värden och när det visade sig att mitt kar (som också hade det som kunde avvika) inte visade några spår av Zink.

 

Varför funderar du på att lägga ner @draganDet ser ju bra ut mätmässigt.

 

MVH Lasse

 

hahaha, ja! jag börjar kanske bli gammal! :D  

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...