Gå till innehåll

Vad behöver jag? 720 l


Nils Bonnier

Rekommenderade inlägg

Tjenare jag är en kille på 16 år som nu ska starta upp mitt första saltvattensakvarium efter jag haft 2 sötvatten. Det jag undrar är vad är basic grejerna som man måste ha och vad som är bra att ha. Ska ha levande koraller i akvariumet och det är på 720 liter, hjälp mig gärna med tips om vad jag behöver och kan köpa:) undrar också hur allt fungerar med en sump och hur man startar upp den. Hur många cirkulerande pumpar behöva och hur många l/h ska dom göra? Vad är bra vattenvärden för ett saltvattensakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra om du har fler pumpar på olika ställen som pumpar runt vattnet i olika riktningar så du inte får punkter med stillastående vatten. Man brukar räkna med en vattencirkulation på 10ggr vattenvolymen. Det innebär att att om du har ett 720L så ska vattencirkulationen vara ca 7200L/h. Fördela det på fyra pumpar á 2-3000L/h. då får du bra spridning på vattnet.

Skummar finna av många olika slag. Tunze gör bra skummar, men de kan man inte justera så mycket när det gäller flöde mm. Deltec gör enligt min mening de bästa. Kolla här på guiden och läs på nätet. De är dyrare men gör ett mycket bra jobb. Belysning måste vara led eller Metallhalogen enligt min mening. Fiskar och koraller behöver bra ljus för att komma till sin rätt. Förr använde man mycket T2 och T8 ljusrör men det är nog litet på utdöende idag. Metallhalogen kanonbra men dyrt att köpa, dyr i drift. Drar mycket ström. LED ger bra ljus och kostar inte så mycket i drift. Men du får vara beredd på att lägga ut en del i inköp. Sump är bra,men inget måste... Det sköna med det är att få bort alla filterslangar mm från akvariet om du har sump, samt att du kan ha mer omfattande filtrering i en sump en annars... Jag använder inte sump, men har löst sumpens funktion på ett mer okonventionellt sätt. Litet mer mecka, men säkrare.. Sist är det inredningen. Där tycker jag du ska satsa på levande sten. Det är en superbra stabilisator av vattnet samt som filter oslagbart... Välj en del stora och en del små... Skapar olika filternivåer... Du kommer även behöva byta vatten och däför behöver du ha minst två dunkar eller hinkar á 25L som du kan förbereda nytt vatten i. Detta kan du inte göra i sumpen. Om du byter varje vecka, tillför du mycket mineraler genom det nya vattnet. Det kommer med saltet. Men du kommer behöva tillsätta calcium, magnesium, kh-buffer också... Kör stora burkar så du har hemma.... Du behöver även mäta vattenvärden så en refractometer är ett måste, sen teststickor. PH, KH,Ca,Mgn, Fosfat, Nitrit,Nitrat Ammonium..Absolut måste enligt mig.. Resten kan du mäta sen, när du går över till mer avancerade koraller.

Ja det var några korta råd om uppstart....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med 10x vattenvolymen per timme var med gammaldags pumpar med smalt rör som utblås. Med Streampumpar brukar man räkna 30 eller 40 gånger volymen - alltså 20 -30 000 liter per timme för dig. Jag har 2 x 4500 liter + sumpretur i mina kar på 350 - 300 liter. Det går skapligt i ett fraggkar men när korallerna börjar bli stora behövs mer.

Tunze 9430 är en bra skummare som inte behöver en massa meck med inställningar. Bara starta, kanske strypa luften de första dagarna men sedan stämmer fabriksinställningen.

Inte tyst men knappast hörbar i ett sumpskåp. Du bör kunna hitta en begagnad skummare billigare. Den bör vara på minst 20 cm i diameter och dra minst 700 liter luft per timme. 

Skapliga vattenvärden får du genom saltet om du använder osmosvatten. De första vattentesterna du behöver är salthalt och temperatur. Teststickor fungerar inte i saltvatten utan det är dropptester som gäller. Salifert är billigast av de bra och det märke som används mest. KH, Kalcium och Magnesium är viktigast i starten ( pH är bra om de är bra) tillsammans med nitrat och fosfat. Om du avser att hålla stenkoraller rekommenderar jag Hanna Checker phosphourus som är mycket bättre och klarar av lägre värden.

Turordning i uppstarten kan du kolla t.ex här: Oceanakvarium.se - saltvatten - några tips före starten.

Med lysrör brukar man rekommendera ungefär 1w per liter akvarium för att hålla stenkoraller . Med LED kan du gå ned till 2/3 ungefär. Om du väljer koraller noga finns det de som klarar sig med halva ljusstyrkan. (De kommer från större djup)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse och Stig sammanfattade det kort och bra, det behöver inte vara så konstigt. Allt beror på vilken ekonomisk nivå man vill hålla det på. Det går att starta upp billigt med hjälp av begagnade grejer om man har smal bugdet. Dock kostar det alltid en slant att sätta igång ett så pass stort saltvattensakvarium. Bara saltet till ett system på 1000L vatten kostar runt 1000-1200:- om man väljer ett salt av god kvalitet. För att hålla mjuka koraller klarar du dig bra med enkel teknik och T5 lysrör.

 

En sump består av två-tre olika fack där vattnet cirkulerar från den ena änden till den andra. Nedflödet får man oftast genom en ytavrinning i visningskaret som går via ett rör ner i sumpen. I ett av facken har man skummare, i det sista har man en returpump som skickar vattnet via ett andra rör upp i visningstanken. Man bör/ska ha ett tredje evakueringsrör ner, om det av någon anledning skulle bli stopp i huvudavrinningen så klarar man sig från en översvämning på golvet.

 

 

 

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En möjlighet är att bygga en intern sump i ditt 720 liters. Då klarar du dig med att limma 1 eller 2 glassidor inuti och slipper risken med översvämningar. Du bor i Göteborg - försök att besöka sjöfartsmuseets korallträff nu på lördag

Anmäl dig genom att ringa till 031-3683550 och boka plats. Gratis inträde för dig tror jag - annars är det 40:- för vuxen. Då gäller det i ett år för besök på akvariet. Där har du möjligheter att träffa andra nördar inom den här hobbyn, knyta kontakter och få tips

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det enda som är mindre bra är att det är ett 720 , jag antar att det är ett standard 2m långt , ljuset blir dubbelt så dyrt som till ett 540 som är 1,5 m , de flesta ramper är ca 60 , 90 , 120 , 150 cm , men kan du leva med att du har lite svagare ljus ute i kanterna ,då är det bara att köra på , här är lite https://www.google.se/search?q=low+tech+reef+tank&espv=2&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjrlNzHwcTQAhWDwBQKHR-XCtwQsAQIGg#imgrc=qwiMyy8gyqHDQM%3A 

http://www.reefs.org/forums/topic126600.html

en kompis son fick lite sten och lite koraller till ett molly hotell och det är mer än 5 år sen , vi vägde upp saltet till 10 liter och la i plastpåsar , så han kunde byta vatten själv 1 gång i veckan och det subbar och går än i dag , han har några större vatten byte det är allt ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...