Gå till innehåll

Fredrik 2000l


Zigmund

Rekommenderade inlägg

Teknik :

Belysning : 2st ati sunpower 8*80w + 2st ati sunpower 4*80w så totalt 24st 80w

Skummare : deltec sc 3070

Cirkulation : 4st rw20 +2st rw15  +12 000l returpump

kalkreaktor : deltec pf601 , håller på och kopplar 1 en till ,då denna går 24/7 och jag får tillsätta lite manuellt 

Refugium på ca:150l 

Kör även lite kol+fosfatremover ,ca 5dl av varje som byts var 3e månad.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, nike83 sa:

wow vilken storlek och snyggt!

kan du snorkla i karet?

hehe ,nej var det som vart problemet när det stod färdigt :klia:

Att flytta på en korall eller något enkelt vart ett jättejobb då jag byggt det så man ska stå och se in , ca:1,85 högt, så är ett jätteprojekt att röra något i karet :subdued:

 

Fraggkar där jag har acans och zoas.

20161128_161725_HDR (Kopia).jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Zigmund sa:

hehe ,nej var det som vart problemet när det stod färdigt :klia:

Att flytta på en korall eller något enkelt vart ett jättejobb då jag byggt det så man ska stå och se in , ca:1,85 högt, så är ett jätteprojekt att röra något i karet :subdued:

 

Fraggkar där jag har acans och zoas.

20161128_161725_HDR (Kopia).jpeg

Bättre än många akvariebutiker.....imponerad......

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Fredrik , kul att se det ihopsatt igen och inte ner kapat , Mvh Stefan

ja absolut :)

Tur man är tidsoptimist , hade någon berättat hur mycket jobb det var hade jag aldrig startat det här projektet :klia: 

ca:150 rakblad , tid vet jag inte riktigt men 50-80 timmar tog det nog rengöra glaset , och väldigt krångligt då det krävdes 2-3 man varje gång man ska flytta en glasskiva :subdued:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Slap me in the face and call me Nancy!!! Det där karet skulle jag vilja se i verkligheten!!
Köper gärna lite fraggar av dig i framtiden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du vägarna förbi västerås är det bara titta in .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Purre sa:

Mycket fint och mäktigt Fredrik. Måste ta en tripp till Västerås, för ett besök, framöver. Mvh Per

det får vi ordna ,jag måste förbi linköping och titta också .

Ser ut som du fått riktigt bra ordning på karet :bowdown:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik , tidsoptimist  är de flesta , men att sälja in idén till sambon är det svåra , antar att det blev lika dyrt som karet  ,

med tanke på att karet stod på 5e våningen och glasen skulle ut  genom en balkong ,  och lyftas ner med kran bil ,  

han som skulle ha karet ,

 

jag vet när jag var där med bänken  fråga hans sambo vad som pågick , han  hade väl inte sagt hela sanningen ,

han hade väl sagt något i stil med att det blir  som mitt gamla Deltec 400l , hon blev vansinnig men hon höll masken medans vi var där , 

det stod nog inte mer än 6-7 månader innan det skulle ut , så att inte muta sambon kan bli en otroligt dyr historia , 

 

I mitt fall var det frugan som fråga ,du ska inte ha ett litet salt kar igen , jag som aldrig aldrig aldrig skulle ha salt igen , men nu står det ett litet kar i köket 

och naturligt vis kollar man efter det perfekta karet , 

men en fråga , jag antar att karet står i källaren ? eller om du ha betong platta ?

klarar karet ett fel där allt som inte kan gå fel händer ? eller har du satt brytare i varje sump typ ,https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-nc-p36037

 

En kompis hade en mal i ett 300x100x70 cm kar i gillestugan ,som var ganska nyrenoverad , en morgon när han kom ner fanns det inget vatten i karet ,

det hade släppt ett rör och han hade 2000l vatten på nylagt klick golv i hela källaren ,

 

Jag utgår ifrån att du har samma rördragning i ytavriningen som du fick med,

 

En kompis med sitt 1100l kar gjorde missen med att ha ett rör som gick ner i botten för att renblåsa under stenen , och det styrdes med en manuell kran ,

och han hade inte borrat röret under ytan , hans försvar var att det kan aldrig hända nåt ,utloppet går ut vid ytan , det funkade ända tills han hade sin systers barn var där ,

dom tyckte att det var jätte kul att vrida på alla kranar ,det plaskade så kul , han är i Göteborg och jobbar och hans farsa ska sätta upp en ytter lampa ,

när han bryter strömmen , backspolar det ,

när jag kom dit var det ca 10 cm vatten kvar i karet , och inget gick att starta för att det hade sprutat saltvatten över elen så alla säkringar gick ,

så allt som inte kan hända händer , 

 

Många kanske tycker jag är lite underlig gubbe som påpekar tex att de fattas en slangklämma där , en kran utan propp där ,

en metallhalogen för nära mittenstaget , ett 540 i 8mm glas med bara ett mittstag som förstärkning ,  det är inte 60x60 när staget smäller av det ,är 60x80 

eller att man sätter ett snöre i verktyg runt handleden när man skruvar upp belysningen , det är många som smällt det nya karet på det viset ,

oj ,det här blev mycket och frugan har nog rätt att jag blivit en grinig gammal gubbe ,men jag får bjuda på det 

Mvh Stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik , då är det akvariet säkert ,om inte jag mins fel så är det galler på huvudröret ner från ytavriningen , och då kan aldrig anemoner  turbosniglar och sjöborrar fastna ,

 

För att säkra alla sumpar och vatten på fyllning behöver du ,ett rälä med 12v spole 11polig sockel , 220v på relät 

https://www.proswede.nu/product.html/rela-trp6934-12v-ac?category_id=102

 

En 12 näta adepter ,

 

https://www.google.se/search?q=nätadapter+12v+2a&espv=2&biw=1366&bih=662&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiN24Ss3drQAhVIAZoKHVNbBvAQ_AUIBigB

Ett gäng nivå brytare 

 

 

https://www.google.se/search?q=nivåbrytare&espv=2&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjJkvi53NrQAhWjDZoKHQszAmkQsAQIMw#imgrc=4GmYat6--pBdLM%3A

 

Om du kopplar allt i en slinga så att relät är i dragläge hela tiden  med nätadeptern , 

om någon nivåvakt bryter , tex för att påfyllningen hänger sig eller att det blir stopp i någon av pumparna från fragg karet eller refugiumet , 

då bryts strömmen till dom pumpar du vill stänga av även skummaren ,och du måste göra en manuell återställning ,

 

Och du kan  även  ha en egen slinga  med brytare till skummaren  så att den inte startar när nivån är för hög i sumpen ,

om skummaren startar efter ett ström avbrott så skummar den över och det som är i koppen rinner ner i sumpen 

då skenar skummaren och det kommer att skvätta vatten i hela sump skåpet , det fins inget som är värre än saltstänk i sumpskåpet ,

det kan förstör all elektronik på ganska kort tid , och de flesta i dag har sin akvaredatorer och styrningar för tusentals kronor på det sämsta stället i hela bostaden ,

i sumpskåpet 

 

Detta  är en billig och säker lösning , 

 

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...