Gå till innehåll

Äter Valenciennea och andra sandvändare detritus?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Oftast brukar akvaristiksidor skriva att Valenciennea och andra sandvändande gobies i naturen enbart äter smådjur de hittar i sanden. Men några forskarstudier jag hittade skriver att även detritus utgör en stor del av deras maginnehåll:
 

Quote

"The importance of detritus in the diets of all species is clearly evident (AOM: Fig. 1), ranging from 11% in Priolepsis nuchifasciatus to 86% in Ecsenius mandibularis, with a mean of 42.6% across all 16 species. Detritus was the dominant dietary component in 10 species (Assessor macneilli, Eviota queenslandica, Trimma caesiura, Istigobius goldmanni, Valenciennea muralis, I. decoratus, Bathygobius fuscus, Amblygobius nocturnis, Asterropteryx semipunctatus and E. mandibularis). The other major component, copepods, was dominant in 5 species (Priolepsis nuchifasciatus, Pleurosicya muscarum, Eviota sp. C., Enneapterygius tutuilae, and Trimma striata) and filamentous algae in only 1 (Amblygobius rainfordi). Sediment was found in a total of 12 species, filamentous algae in only 4 species.
[...]
3 discrete trophic groups are immediately apparent: detritivory (Ecsenius mandibularis, Amblygobius nocturnis, Asterropteryx semipunctatus, Istigobius goldmanni, Valenciennea muralis, I. decoratus and Bathygobius fuscus), carnivory (Trimma striata, Eviota sp. C, Pleurosicya muscarum, Enneapterygius tutuilae and Priolepsis nuchifasciatus), and herbivory (Amblygobius rainfordi)."

 

http://www.int-res.com/articles/meps2003/256/m256p183.pdf

 

Quote

"Cryptocentrus spp., for example, are micro-carnivores (Karplus, 1987; Thacker and Roje, 2011), Amblygobius and Valenciennea spp. feed on detritus and interstitial sand fauna, with A. phalaena additionally feeding on filamentous algae (Nakamura et al., 2003; Nanjo et al., 2008)."

 

https://www.researchgate.net/profile/Claudia_Pogoreutz3/publication/255791359_Gut_morphology_and_relative_gut_length_do_not_reliably_reflect_trophic_level_in_gobiids_A_comparison_of_four_species_from_a_tropical_Indo-Pacific_seagrass_bed/links/00b495239896994f26000000.pdf


Däremot nämner följande inget om detritus hos Valenciennea:
 

Quote

"The five species showed a diverse range of trophic modes: Amblygobius bynoensis and Amblygobius phalaena were herbivores, Valenciennea muralis was a carnivore, Asterropteryx semipunctatus a detritivore, and Istigobius goldmanni an omnivore."

 

http://link.springer.com/article/10.1007/s00227-008-1085-x

 

Quote

"All species consumed sand-dwelling micro-invertebrates, and all species but V. muralis also fed from epilithic algal mats and algae. Gravimetrically, stomach contents were dominated by animal material (I. goldmanni and V. muralis), algae (both Amblygobius species) or organic matter (Ast. semipunctatus)."

 

https://marineinfo.otago.ac.nz/publications/cid/760/


Man bör kanske också ha i åtanke att bara för att fisken äter detritus så innebär det inte nödvändigtvis att den utvinner någon större mängd näring därifrån. Däremot kanske detritus gör nytta för matsmältningen på andra sätt?


Min egen begränsade erfarenhet är att sanden ser renare ut med en Valenciennea, men jag vet inte om det beror på att den verkligen äter upp detritus, begraver den under ett lager ren sand eller sprider ut den i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, stigigemla sa:

Valenciennea muralis har ätit cyano hos mig. Plöjt med munnen i sandytan tuggat och blivit rund om magen. 

Jag tror de också fick i sig en massa detritus på detta sätt.

gratulerar:-) har aldrig sett en fisk eller ens en krabba eller kräfta osv äta vare sig cyano eller dino, så detta var glädjande:-)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte en diskussion här alldeles nyligen om att viss cyano är spirulina? Då kan jag förstå att fiskar äter det.

 

I mitt kar har även trådalgerna i sanden försvunnit sedan jag satte i min muralis för fem dagar sedan, jag vet inte riktigt hur. Kanske de är begravda, eller kvävs under allt stendamm fisken virvlar upp.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...