Gå till innehåll

Mattias 980l med teknikrum


MattiasN

Rekommenderade inlägg

4 minuter sedan, danne031 sa:

Låter oerhört märkligt att uteluft direkt in i skummaren inte skulle göra märkbar skillnad..

Möjligt men likväl var det så....

Har dock nyligen bytt skummare och visst borde det ge viss effekt, så kanske läge att prova igen... Nya skummaren drar dock in jämförligt med luft som föregående, så det är inte någon större skillnad där, gick från BK Doublecone 250 till Reef Octopus 220

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tror att det blir ändå mer bättre med direkt sug ifrån uteluften 

 

har du ev någon co2 mätare så ser du vad du har för inomhus värde 

ute ligger det idag på 600ppm 

själv har jag en mätare som just nu är inomhus 850ppm 

självdrags ventilation ( mäter via Home Coatch)

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lägger en bild på fraggkaret oxå, några fraggar från huvudkaret och några koraller som är på väg till huvudkaret. Väldigt behändigt att slippa stressa med att placera nya koraller direkt när man kommer hem med dem, låter de landa ett tag i fraggkaret och kan sedan placera dem i lugn och ro på plats :)

 

Åkte världens alg-explosion i fraggkaret, massvis med långa trådalger, när jag körde igång det. Har nu en del cyano när trådalgerna börjar ge sig, har städpatrull i form av några sniglar och eremiter samt en Salarias. Konstigt nog exploderade det även med glasrosor i fraggkaret, har en filfisk där nu som förhoppningsvis löser det oxå! Den får nog gå lite i sumparna sen oxå för det måste vara därifrån glasrosorna kommer, finns inga i huvudkaret.... Men där finns å andra sidan inte trådalger eller cyano heller....

20200429_110149.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, ChoBits sa:

Lyxigt stort ”fraggkar” 👍. En annan får ju hålla tillgodo med fragghylla 😊. Kanske en dum fråga, men varför får man sådana utbrott av alger? Jag har en känsla av att du håller koll på de viktigaste värdena och ser till att underhålla karet enligt konstens alla regler. Bara så att jag vet vad jag kan förvänta mig för utmaningar framöver, trots all omsorg.

Ja där finns lite plats, fraggkaret är 150x50x30, har för tillfället bara belysning över halva eftersom det räcker än så länge, funderar lite på om det finns nån fisk som kanske inte funkar i huvudkaret som man istället kan ha i fraggkaret:) 

Trådalgerna hänger nog ihop med att jag inte hade tillräcklig städpatrull från start. Glasrosorna förstår jag inte riktigt hur de så fort kunde bli så många, har inte flyttat sten eller så, så de måste kommit upp med vattnet helt enkelt och miljön var väl gynnsam.... 

Cyano kan ju dyka upp när msn minst anar det, ligger relativt lågt i näringsvärde, eftersom algerna växt ordentligt så kanske det lokalt blivit ännu lägre i fraggkaret och därför triggat cyanon? Det blir inte värre utan ser ut som det går på rätt håll iallafall. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Tiden går fort, händer massa saker, i stort rullar det på fint, fyller på så smått med koraller, karet är relativt stabilt nu, men saker ändras fort....

Introducerat lite ny fisk oxå, satte i en grupp om 4 M Bipartus, de funkade fint första månaden sen trillade de aven efter en, dock en kvar nu efter ett antal månader som verkar trivas! Slaffade en Vitrbröstad som var större än jag trott, en riktig pjäs till kirurg och med storleken följer attityd.... Har dessutom en ganska stor Imperator som kan vara lite grumpy och en Clowntryckare som inte bangar för att sno maten ur munnen direkt ur munnen på både Nason och Imperatorn... Kanske nån liten goby eller nåttannat smått mem definitivt inte fler större fiskar nu.... Funderar t o m på att sälja Clowntryckaren för att lätta lite på belastningen i karet.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk både i karantänen och fraggkaret just nu, någon ska gå kvar i fraggkaret, behövs för renhållning, även några sjöborrar i fraggkaret för att få bukt med alger o dyl där :) Det mesta av fisken kommer från kompis som la ner men ska dock inte gå kvar hos mig...

20200818_203717.jpg

20200818_203639.jpg

20200818_204423.jpg

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, MattiasN sa:

Den stora Seriatoporan på pelaren i mitten funderar jag på att försöka flytta eller göra något annat med, känns som den är felplacerad och har några nya acro på gång som ev passar bättre där...

 

håller med! den gröne borde kanske flytta ner lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-08-19 at 23:26, kaptenen sa:

Grymt snyggt du har fått till det! Kul när kolonierna börjar få ordentlig storlek

Tack!

Det tar sig, kommer väl vad det lider flytta den stora S Guttatus i mitten, har även en relativt stor S Hystrix som kanske skulle behöva flyttas och så förståss fylla på med fler koraller :)

Har några nya acro i fraggkaret som ska flyttas in snart :)

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har följt din tråd en längre tid...i din glädje och sorg. Det du nu skapat är nog många akvaristers våta dröm...ett eget teknikrum med integrerad fraggtank, välmående fraggar som verkar växa extremt bra (jag har aldrig haft såna kolonier någonsin 🙂 )....och de väntar på att få komma till din stora tank...odlade i eget vatten och under optimala förhållanden....asså...jag går snart ner i spagat....😉

 

Jag har lite frågor 🙂

 

Jag är själv ganska svag för BTA, men de tenderar ju att kunna ta över en tank...

Fråga 1a: varför har du fortfarande BTA i din tank. 

Fråga 1b: hur får du den till att inte sprida sig ? 🙂

Fråga 1c: Har du övervägt en annan art av anemon, typ S.Haddonii ( som ju är sandlevande)

 

Vid din tragiska krasch...har du kunnat urskilja grundorsakerna ?...var det en kombo av nollat P och höga Bariumvärden (tror jag du skrev om) eller ?

Inget är någonsin så enkelt att man kan svara ja eller nej, och jag har inte sett nån slutlig förklaring.

Fråga 2a: Vad tror du var anledningen ? (med lite perspektiv)....

Fråga 2b: Med tanke på den eventuella orsaken "Nollat fosfat"...vad siktar du nu in dig på för värden ? ( P & N dårå)

Fråga 2c: Med tanke på eventuella orsaker...vad har du tagit med dig till din "nya" set-up....fortsätta med ultralåga värden och dosering ?

 

Med vänlig hälsning

 

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Michael Hansson said:

Har följt din tråd en längre tid...i din glädje och sorg. Det du nu skapat är nog många akvaristers våta dröm...ett eget teknikrum med integrerad fraggtank, välmående fraggar som verkar växa extremt bra (jag har aldrig haft såna kolonier någonsin 🙂 )....och de väntar på att få komma till din stora tank...odlade i eget vatten och under optimala förhållanden....asså...jag går snart ner i spagat....😉

 

Jag har lite frågor 🙂

 

Jag är själv ganska svag för BTA, men de tenderar ju att kunna ta över en tank...

Fråga 1a: varför har du fortfarande BTA i din tank. 

Fråga 1b: hur får du den till att inte sprida sig ? 🙂

Fråga 1c: Har du övervägt en annan art av anemon, typ S.Haddonii ( som ju är sandlevande)

 

Vid din tragiska krasch...har du kunnat urskilja grundorsakerna ?...var det en kombo av nollat P och höga Bariumvärden (tror jag du skrev om) eller ?

Inget är någonsin så enkelt att man kan svara ja eller nej, och jag har inte sett nån slutlig förklaring.

Fråga 2a: Vad tror du var anledningen ? (med lite perspektiv)....

Fråga 2b: Med tanke på den eventuella orsaken "Nollat fosfat"...vad siktar du nu in dig på för värden ? ( P & N dårå)

Fråga 2c: Med tanke på eventuella orsaker...vad har du tagit med dig till din "nya" set-up....fortsätta med ultralåga värden och dosering ?

 

Med vänlig hälsning

 

/Micke

Klart höra, är inte så bra på att uppdatera men försöker få med både framgångar och magplask..... 

Visst känns det fantastiskt kul att ha möjligheten och platsen för ett relativt stort system, framförallt är det härligt att ha ett eget rum att husera i :)

 

 

Fråga 1

När det gäller bta'n så var det lite av en chansning som kom i när karet inte var så fullt av koraller men den har suttit på samma plats sedan start och delade sig för första gången för ett tag sen, försöker störa/kittla på den nya för att då loss den så att jag kan bli av med den, men utan framgång än så länge.... Skulle den börja vandra eller dela sig ofta så kommer den åka ut....  

Efter krasch och när rockan flög ur karet så stod jag lite i valet och kvalet om inriktning i karet och var då sugen på S Haddoni men ville inte riskera fiskarna i karet så jag avstod.... Annars har anemoner sällan lockat, det finns ju flera risker med anemoner....

 

Fråga 2

Nä, har egentligen inte kommit fram till mer än att jag nollade näringsvärde och därigenom startade en reaktion som späddes på genom de variationer som mina åtgärder ledde till....

Jag körde vid kraschen fosfatmedia i reaktor, vilket gör mediat väldigt effektivt, men jag tror oxå att det kan medföra lite svängningar i fosfaten, dvs när mediat är nytt blir det väldogt effektivt och duger i sig ordentligt efter ett tag då minskar effekten och fosfaten ökar fram till nästa mediabyte..... 

Jag har sedan dess kört fosfatmedia i två strumpor hängande i sumpen istället, byter sen media i dessa växelvis och inbillar mig att detta ger jämnare upptagning, men det går åt mer media. 

Jag kör sedan ett bra tag oxå en algreaktor som stöd för min dsb, tillsammans hålls nitraten nu ganska stabilt kring 2,5, går väldigt sällan lägre. Nackdelen är att det går en del fosfatmedia för att hålla nere fosfaten och algreakorn är lite bökig att rengöra . Jag ligger nu runt 0,067 i fosfat men skulle vilja ner lite till då jag saknar lite stuns i några acros just nu men stressar inte alls med det utan tar det försiktigt. 

Jag har numera som rutin att köra vattentester så gott som varje söndag kväll och kör en Alkatronic för att hålla kh stabilt, Alkan är super!

Tänker att rutiner och försiktighet är nyckeln. Försöker att inte ändra så mycket utan små justeringar och en sak i taget. Karet är ofta som finast när man inte petar så mycket i det :) Men sen finns det ju ändå alltid något smått man vill ändra på eller liknande....

 

Framtidsplan

Jag fundera m på att byta ut min dsb mot alger i första sumpen. Detta för att jag känner att dsb'n inte riktigt räcker till och algreaktorn är i minsta laget för systemet och omständig att rengöra när jag ändå har plats för annan lösning. Jag har i första sumpen som den står idag då utrymme för 90l med cheato. Drar mig för det för att jag tänker att risken är att systemet blir ostabilt när jag river ut dsb'n.....

Och om någon är sugen på en Clowntryckare så har jag en trevlig en som jag skickar vidare för att minska belastningen lite i karet.  

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte hur effektiv en DSB är, men jag tänker att ett refugium borde vara betydligt mer effektiv. doserar du på med nitrat samtligt med doserpump, så kan du nog få ner fosfatet också.

har för mig att olika alger var olika effektiva på nitrat och fosfat. kan ha fel eller så var det bara en missuppfattning. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för "genomgången" 🙂

14 timmar sedan, MattiasN said:

Jag ligger nu runt 0,067 i fosfat men skulle vilja ner lite till då jag saknar lite stuns i några acros just nu men stressar inte alls med det utan tar det försiktigt. 

Är det långsam tillväxt du menar med stuns 🙂 ? Vad har du för mätinstrument för att följa och underhålla en låg P o N halt? Hanna C ? 

 

Gällande S.Haddonii så kommer den finnas med i nästa tank som ännu är på planeringsstadiet...den rekommendation jag fått mig till livs är att man bör köra aktivt kol på permanent basis, då de utsöndrar mer "gift" än en BTA...Det kusliga med dem är att de kan klättra, trots att de är sandlevande...och en sån in i en streamer känns inte så lockande hahaha...

Dock har jag för avsikt att i princip börja med den tillsammans med clownerna och bara clowner, så de kan bli riktigt aggressiva mot andra fiskar som kommer för nära deras hem...och på det viset undvika dödslar bland andra fiskar...i teorin skall jag tillägga :-)......Och ja, jag har sett klippen där fisk äts av Haddonii :-)...

En del hoppar fallskärm för att pigga upp tillvaron...jag ska ha en haddonii..

 

/Micke

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tror oxå att refugium med alger är mer effektivt än dsb. 

Jag tror att om jag förbereder lite innan jag börjar så bör jag hinna tömma ut sanden, rengöra sumpem lite och få igång refugium med belysning på en dag. Har ett rör ner från karet som ev kan användas för att lite flöde genom huvudkaret och sump 2 om det behövs oxå. Det meckigaste är att dsb-sumpen står lite trångt inbyggd under karet så det blir lite klurigt att skopa ut samden men det ska väl gå.....

 

@Michael Hansson nja inte så mycket tillväxten, mer sista stunsen i färgerna.

Kör med Hanna phosporus checkar för fosfaten. Sugen som attans på nya Mastertronic som är på väg, får väl sälja en arm eller liknande :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En intressant reaktion är dock hur man kan följa förbrukning av kh/tillväxt med Alkatronic, har under en period på några veckor el 1-2månader haft sakta stigande fosfat och i samma takt syns även på Alkan hur kh sakta stiger med samma dosering. Har sänkt dospumpen en del men kh ligger nu uppe runt 8 och senaste veckan även vid 8.1 som är mitt högsta värde, mot tidigare med högre dosering snarare sjunkande runt "låg-nivån" på 7.8.... 

Fosfaten började stiga hyfsat omgående när jag slutade dosera kalkvatten, körde kalkvatten på dospump för att ge lite ph-boost egentligen men kalkvatten har juden fina egenskapen att det binder fosfat. Så fosfaten som legat stabilt på runt 10 med Hanna phosphurus ligger nu på strax över 20 trots ökade mängd Rowa.... Kanske börja med kalkvatten igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, MattiasN said:

En intressant reaktion är dock hur man kan följa förbrukning av kh/tillväxt med Alkatronic, har under en period på några veckor el 1-2månader haft sakta stigande fosfat och i samma takt syns även på Alkan hur kh sakta stiger med samma dosering. Har sänkt dospumpen en del men kh ligger nu uppe runt 8 och senaste veckan även vid 8.1 som är mitt högsta värde, mot tidigare med högre dosering snarare sjunkande runt "låg-nivån" på 7.8.... 

Fosfaten började stiga hyfsat omgående när jag slutade dosera kalkvatten, körde kalkvatten på dospump för att ge lite ph-boost egentligen men kalkvatten har juden fina egenskapen att det binder fosfat. Så fosfaten som legat stabilt på runt 10 med Hanna phosphurus ligger nu på strax över 20 trots ökade mängd Rowa.... Kanske börja med kalkvatten igen :)

Jag har börjat kolla upp lite pH-höjande åtgärder. Undrar dock om det ens är värt att börja pilla med detta utan en akvariedator som kan mäta och även styra en sådan åtgärd. 

Mitt teknik/sump-rum är baserat mitt inne i lgh i ett förråd med granne i "yttervägg". Kan inte dra slang utanför. Har beställt en koldioxidmätare, från Kina, för att se vad luften inne i förrådet ligger på. Det är ventil med utluft där inne vilket inte känns så effektivt i just förrådet syfte :)

 

Har funderat på kalkvatten eller co2-scrubber. Men känns som att båda behöver kontrolleras kontinuerligt. 

Hur upplevde du kalkvatten som metod? (kanske står tidigare, kan ha missat något inlägg) 

 

Jag har ganska nyligen installerat min dsb, men har kvar refugium ovanpå :) har p som ligger på 4 och no3 på nånstans mellan 15-25... Har tidigare (mer av misstag) doserat upp fosfat men lyckas ändå inte få ner nitrat när fosfaten går ner igen. Fattar ärligt talat inte varför... 

Hoppas dsbn ger tillräcklig effekt och bra balans till systemet på sikt. Har ca 400 liter totalt med ett refugium i sumpen på 40 liter (numera 20 liter dsb & 20 liter chaetokolumn). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Kim Rosenqvist said:

Jag har börjat kolla upp lite pH-höjande åtgärder. Undrar dock om det ens är värt att börja pilla med detta utan en akvariedator som kan mäta och även styra en sådan åtgärd. 

Mitt teknik/sump-rum är baserat mitt inne i lgh i ett förråd med granne i "yttervägg". Kan inte dra slang utanför. Har beställt en koldioxidmätare, från Kina, för att se vad luften inne i förrådet ligger på. Det är ventil med utluft där inne vilket inte känns så effektivt i just förrådet syfte :)

 

Har funderat på kalkvatten eller co2-scrubber. Men känns som att båda behöver kontrolleras kontinuerligt. 

Hur upplevde du kalkvatten som metod? (kanske står tidigare, kan ha missat något inlägg) 

 

Jag har ganska nyligen installerat min dsb, men har kvar refugium ovanpå :) har p som ligger på 4 och no3 på nånstans mellan 15-25... Har tidigare (mer av misstag) doserat upp fosfat men lyckas ändå inte få ner nitrat när fosfaten går ner igen. Fattar ärligt talat inte varför... 

Hoppas dsbn ger tillräcklig effekt och bra balans till systemet på sikt. Har ca 400 liter totalt med ett refugium i sumpen på 40 liter (numera 20 liter dsb & 20 liter chaetokolumn). 

Njae kalkvattnet gjorde inte så stor skillnad på ph hos mig, volymen är ju ganska stor och hade nog behövt dosera betydligt mer än jag gjorde....Men det är ganska enkelt om man har en kalkmixer(som Deltec KM500) och ganska billigt.

Co2 scrubb däremot, då händer det grejer på ph, och hos mig följde även en väldig ökning av ballingförbrukningen/tillväxten! Mitt ph rörde sig uppåt från tidigare 7.8-8.1 till 8-8.3 om jag minns rätt och förbrukningen ökade som sagt väldigt mycket oxå! Det blir dock dyrt! Med skummare som drar in 1500-1700l luft itimmen så förbrukas det en del Co2 scrubb. 

Jag hade dock märkligt nog ingen effekt när jag tog skummarluft utifrån vilket är väldigt konstigt....

 

Jag mäter inte ph med separat utrustning, men Alkatronic ger ph vid mättillfällena så man får ett gäng per dygn ihop med kh :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae kalkvattnet gjorde inte så stor skillnad på ph hos mig, volymen är ju ganska stor och hade nog behövt dosera betydligt mer än jag gjorde....Men det är ganska enkelt om man har en kalkmixer(som Deltec KM500) och ganska billigt.
Co2 scrubb däremot, då händer det grejer på ph, och hos mig följde även en väldig ökning av ballingförbrukningen/tillväxten! Mitt ph rörde sig uppåt från tidigare 7.8-8.1 till 8-8.3 om jag minns rätt och förbrukningen ökade som sagt väldigt mycket oxå! Det blir dock dyrt! Med skummare som drar in 1500-1700l luft itimmen så förbrukas det en del Co2 scrubb. 
Jag hade dock märkligt nog ingen effekt när jag tog skummarluft utifrån vilket är väldigt konstigt....
 
Jag mäter inte ph med separat utrustning, men Alkatronic ger ph vid mättillfällena så man får ett gäng per dygn ihop med kh
Ja, en alkatronic har jag ögat på länge länge, har bara inte tagit steget. Alla som har en verkar ju löjligt nöjda :)

Jag har ju en deltec 600i, har letat med ljus och lykta efter vad den pumpar i luftväg men inte hittat någon siffra på det.
Funderar på att det kanske går att sätta en ventil på insuget både för att dryga ut mediat och kanske kontrollera ökningen av pH... Har dessutom läst om och kikat på så kallad recirculating co2-scrubber. Men varje steg verkar kräva en ny säkerhetsåtgärd.
Var det kostnaden som fick dig att sluta?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller ju att inte strypa skummarens luftintag med för mycket motstånd då tappar ju skummaren effekt  på andra område än gasutbytet, så strypa flödet måste väl isåfall göras med nån t-kors lösning. Skulle kanske få Co2-scrubben att räcka längre.... Jag skaffade en påse Co2-scrubb och konstaterade att det skulle bli ganska dyrt att köra konstant under längre tid.... Förutom själva Co2-scrub så ökar dessutom ballingen nog med 30-50% :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...