Gå till innehåll

Kicka igång euphyllia..


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Smög in som anonym på bioteds sida.. inte extremt orimligt dyrt men ack så litet kz lager han hade hemma.. en flaska på 100ml skulle kunna gå bra om det vänder för korallerna.. 

 

fredrik , hur pass viktigt är det med datumen på dina små blå.. väd känner du där ang datum på dom..

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, _Manne_ sa:

Smög in som anonym på bioteds sida.. inte extremt orimligt dyrt men ack så litet kz lager han hade hemma.. en flaska på 100ml skulle kunna gå bra om det vänder för korallerna.. 

 

fredrik , hur pass viktigt är det med datumen på dina små blå.. väd känner du där ang datum på dom..

 

Med vänlig hälsning, Manne 

 

 

jag tror det bara är bakterierna som är problem med livslängd! 

kanske om de har varit öppna. Start blir får som en vit gegga om det kommer in bakterier.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, nike83 sa:

 

 

jag tror det bara är bakterierna som är problem med livslängd! 

kanske om de har varit öppna. Start blir får som en vit gegga om det kommer in bakterier.

 

Ok , har ju en kub på strax över 200l så då varar ju flaskorna en lång tid.. , ska se om man kan komma över en mindre flaska någonstans.. vill få chansen o fylla på med någon fisk också i samma veva med lite tur.. 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är LPS fodret när man kör med Theling rollermat? Är det i storlek så den plockar bort?


KZ rekommenderar att man punkmatar LPS med fodret. Jag stänger av returpumpen 15 minuter när jag ger korallerna mat så tar inte filtersockor och skummare några partiklar.



Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

 


KZ rekommenderar att man punkmatar LPS med fodret. Jag stänger av returpumpen 15 minuter när jag ger korallerna mat så tar inte filtersockor och skummare några partiklar.



Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk

 

 

jag stänger av min skummare på feed-paus när jag matar på kvällen med mina KZ-preparat. inbillar mig att produkterna får lite bättre chans att "överleva" om jag inte har skummare igång :) 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

2 timmar sedan, Ouscazz sa:

Vilken zoobutik här nere har blå flaskor på hyllan?



Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk

Zoologiska i Kristianstad , fanns väl ett tiotal att välja mellan.. 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När en av mina såg lite hängig ut så hittade jag euphyllia eating flatworms på den, http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2316340 .

 

Så det kan vara värt att kolla, dom ser ut som korallvävnad i färgen så man missar dom lätt om man inte vet vad man ska kolla efter. Däremot är dom STORA so det är omöjligt att missa dom om man kollar efter.

 

Som tur är så verkar dom lätta att bli av med, bara att doppa i pest control eller liknade och limma för äggen med superlim. Jag har doppat två gånger nu och dom verkade vara borta redan vid andra tillfället. Jag ska doppa en gång till för att vara säker.

 

Annars lär ett vattenbyte och stabilt KH samt lite mat göra susen, jag brukar mata med vanlig animaliskt baserad fiskmat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever just nu liknande problem med min euphyllia, huvudena ser lite hängiga ut och sväller inte upp som förut. Korallen ser finast ut tidigt på morgonen och sent på kvällen. Jag har haft den sedan 2013. Ska prova mata kväll/natt. Är lite rädd för att den svälter. Tycker annars vävnaden ser fin ut likaså färgerna som går i grönt.

 

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...