Gå till innehåll

Vita prick.....


Scuba

Rekommenderade inlägg

Då har man fått denna skit i karet...

Har tömt karet på fisk nu och tänkte även ta bort dom fåtal koraller jag har....

 

Nu till min fråga, hur mycket kan jag förkorta tiden från dessa ca 72dgr fisklöst, om jag krämar upp tempen till 34-35grader i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det nog ingen som vet. 72 dagar är inte heller någon exakt siffra, om jag minns rätt var det från en enda studie. Annars kanske det räcker med 30 dagar för vissa stammar av Cryptocaryon, medan andra kanske överlever 73 dagar... Cystor kan även sitta på stenar eller fraggpluggarna under koraller, så dessa bör gå utan fisk ca 72 dagar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

72 dagar är längsta rapporterade tiden för överlevnad. Om jag kommer ihåg rätt fick man fram den genom att hålla parasiterna nära den kallaste temperatur de klarade. Då går ämnesomsättningen extremt sakta. Kommer jag ihåg rätt brukar offentliga akvarier köra 30 dagar och det bör räcka vid normal temperatur. Jag skulle tro att vid 35 grader dör parasiterna på 2 dygn. Men jag skulle leta bekräftelse för det bland referenserna på nätet. Ormet har en tråd om prick med en del referenser i. Där kanske det går att hitta. Men räkna med att alla pods och andra småkryp dör vid 35 grader. Bara bakterierna bör överleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok...jag har också för mig att jag har läst nånstans om att det var rätt kallt i den baljan där dom konstaterade 72dgr.

Har för mig också att jag läst nånstans om att pararasiterna inte klarar temperaturer på mellan 32-35grader mer än några dagar, men hittar inte den artikeln just nu, och jag kan ju minnas fel....Var ju några år sen jag läste om det.

Det är ju inte så många som har möjlighet att dra upp tempen i sina kar till 32-35gr.

Men mitt 720l är ju ganska nystartat så finns ju varken mycket fisk eller koraller i den....

Har läst Ormets tråd oxå...mycket bra tråd.

 

Ja, pods å småkryp lär ju ryka men jag får väl tillsätta sånt sen.....

Hädanefter blir det karantän i minst 1 månad....2 veckor är tydligen för lite....

Men i sin iver att fylla karet när man får tag i önskefiskar så kan det gå så.....

Puckat....ja jag vet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, stigigemla sa:

Kollade du referenserna?

Jodå...har läst i dom olika länkarna + en massa andra....

Kommer nu köra 2-3dgr med ca 35grader i vattnet, och sen låta det gå ytterligare 3veckor fisklöst.

Fiskarna har fått en 3dgr kopparmedicin behandling och simmar i ett mindre kar nu.

Ska därefter ta en eller max 2 fiskar i taget och köra en TTM innan dom hamnar i huvudkaret.....

 

Läst i flera utländska trådar om nåt ammoniak medel som dom använder i QT byttorna för att inte få nån ammoniak spik, binder ammoniaken på nåt sätt om jag har förstått det rätt...

Nån som vet om det går att få tag i Sverige? Har inte själv hittat nåt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Scuba sa:

Jodå...har läst i dom olika länkarna + en massa andra....

Kommer nu köra 2-3dgr med ca 35grader i vattnet, och sen låta det gå ytterligare 3veckor fisklöst.

Fiskarna har fått en 3dgr kopparmedicin behandling och simmar i ett mindre kar nu.

Ska därefter ta en eller max 2 fiskar i taget och köra en TTM innan dom hamnar i huvudkaret.....

 

Läst i flera utländska trådar om nåt ammoniak medel som dom använder i QT byttorna för att inte få nån ammoniak spik, binder ammoniaken på nåt sätt om jag har förstått det rätt...

Nån som vet om det går att få tag i Sverige? Har inte själv hittat nåt....

Seachem Prime. Finns på Akvarielagret som ngn skrev. El beställa. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen!

Dammbutiken verkar ha den som du föreslår Stig, microbelift....det borde väl funka lika bra i salt som i sött...eller?

Undrar om seachem prime är riktigt samma som microbelifts, runstenen?

Verkar som att den inte är lika snabbverkande, mer för uppstarten av akvariet?

 

Ni som har kört TTM metoden, hur har ni undvikit ammoniak spiken i byttorna?

3 dar i varje bytta måste ju ändå vara ganska stor risk....

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Scuba sa:

Tackar för tipsen!

Dammbutiken verkar ha den som du föreslår Stig, microbelift....det borde väl funka lika bra i salt som i sött...eller?

Undrar om seachem prime är riktigt samma som microbelifts, runstenen?

Verkar som att den inte är lika snabbverkande, mer för uppstarten av akvariet?

 

Ni som har kört TTM metoden, hur har ni undvikit ammoniak spiken i byttorna?

3 dar i varje bytta måste ju ändå vara ganska stor risk....

 

Nej, den verkar sämre det lilla som jag läste.
Seachem Prime är det folk vanligen använder. Har aldrig hört ngn som använder Microbe Lift, men den kanske är bra.
Men kör på Prime ändå. Oskadliggör både ammonium och nitrit. Microbe Lifts tar bara ammonium.
Prime verkar omedelbart, så det är ingen skillnad. Däremot så kan tester visa fel osv, men förlita dig på doseringen bara så är det lugnt. Den omvandlar amm/nitrit till en oskadlig form, som sedan skummas/ luftas ur.

I övrigt skulle jag rek att skaffa en Ammonia Alert badge samt lufta

kraftigt med syrestenar. ( http://www.seachem.com/ammonia-alert.php )
Nu kan man nästan tro att jag är sponsrad av Seachem ;) Så är icke fallet. Jag vidarebefodrar bara tips jag själv fått, samt läst mig till under MÅNGA timmar, samt slutligen framgångsrikt provat själv. Med badgen så ser du hela tiden om du är safe vad det gäller ammonium. Och det fina är att denna inte påverkas av Prime. Badgen visar BARA den skadliga mängden ammonium.

Ang din andra fråga : Ett tips är att ha så lite fisk per vattenvolym som möjligt. I kombination med ovanstående, samt ev ett litet vattenbyte efter 1½ dygn om man är orolig av sig som jag ;)

Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag förespråkar Seachem Prime. Jag har använt det med goda resultat. Jag köpte från ebay men det finns hos ett flertal handlare i Sverige nu. Kombinerat med en Seachem Ammonia Alert & kraftig luftning som runstenen tipsar om kan man slappna av lite under TTM-behandlingen.

 

Beroende på vilken slags fisk och i vilken kondition de är i innan TTM kan de vara utan mat hela behandlingen. Det håller riskerna nere det med.

 

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vid ett flertal fall hållit TTM utan varken ammoniumstoppers eller varningar. Det jag gjort är att jag i varje hink (ca 5-6 liter vatten) haft en powerhead eller streamer gående 7/24 - riktad mot ytan, haft hinken mörkt och lite kyligare, absolut inte matat, haft få fisk samt bytt vatten varje dag. Hälften gammalt från akvariet - hälften nyblandat.

 

Pumparna gör samma som luftningen - det är utbytbart vilken teknik man använder. Matstoppet är nödvändigt. ammonium förs ut via gälarna så fort som fisken börjar äta. lägre temperatur - mindre % ammoniak. Mörkt och lugnt - mindre intern förbränning pga stress

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla tipsen!

Då blir det till att beställa prime och alert.

 

Fiskarna går nu i ett mindre, väletablerat kar efter sin 3dgr:s kopparmedicin behandling, och ingen har synliga prickar eller kliar sig, äter med god aptit.

Huvudkaret har nu gått fisklöst i 1vecka och 3 av dom dagarna i 35grader. 

 

Sen blir det att återinföra 1-2 fiskar åt gången efter TTM behandling, för att sakta bygga upp bakteriefloran i huvudkaret, som förmodligen reducerats kraftigt efter att varit fisklöst i en månad..

 

Sen är det väl bara att be till dom högre makterna att man är fri skiten....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Jag använde 20 liters saltburkar. En pump i. Dag 1 hink 1 och 2; 5 liter nytt och 5 liter vatten från akvariet i varje hink. Fisk i en av hinkarna

 

Dag 2 flytta fisken till andra hinken. Rengör den första och 5 liter gammalt och 5 liter nytt återfylls. Osv. Gjorde så för att slippa problemen med ammoniak och annat. Ställde hinkarna mörkt och i va 20 grader

 

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-12-24 at 16:21, Lasse sa:

Japp Jag använde 20 liters saltburkar. En pump i. Dag 1 hink 1 och 2; 5 liter nytt och 5 liter vatten från akvariet i varje hink. Fisk i en av hinkarna

 

Dag 2 flytta fisken till andra hinken. Rengör den första och 5 liter gammalt och 5 liter nytt återfylls. Osv. Gjorde så för att slippa problemen med ammoniak och annat. Ställde hinkarna mörkt och i va 20 grader

 

 

MVH Lasse

 

 

Och det karet du tar vatten ifrån är fritt från parasiter? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...