Gå till innehåll

P. imperator från ungfärg till vuxen


Norberg

Rekommenderade inlägg

Hej Ingemar...nä..de har jag nog också räknat med..att den inte kommer färga ut...o egentligen gör inte de så mkt...den är otroligt fin som juvenil också. Intressant att de finns så stora ex som 12 cm som ej färgar ut...Hur mkt vet vi om utfärgning, vad som triggar? det är i antagligen inte bara storleken i alla fall...o frågan är om fisken stannar i växten om den inte färgar ut, dvs kan en juvenil fisk bli lika stpor som en utfärgad..??

spännande område

Det är absolut inte bara storleken som triggar utfärgningen. I röda havet såg jag en outfärgad på 15 cm, den levde i ett område med flera helt utfärgade imperatorer och hittade förmodligen inget eget revir. Och i akvarieimporter har jag sett nästan helt utfärgade som är ca 8 cm.

Det är som Norberg säger att den måste vara kung i karet för att färga ut som relativt liten.

Jag har haft en ganska liten xanthometaphon som jag köpte helt utfärgad, den bytte snabbt tillbaka till ungdräkt i konkuransen med mina andra kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en ganska liten xanthometaphon som jag köpte helt utfärgad, den bytte snabbt tillbaka till ungdräkt i konkuransen med mina andra kejsare.

Det är nog väldigt inviduellt och beror nog även på hur inredningen ser ut också, om de kan vara kung på sin kant så fungerar det kanske bättre. Även hur lika de är i teckning och lynne. Tidigare så hade jag P. imperator, P. xanthometopon och P. asfur de var mellen 15-25 cm. och jag satte i en P. navarchus och en P. diacanthus de var 6-7 cm, navarchusen färgar ju ut som jätteliten och den behöll färgen trots många tuffingar. Det bidragande tror jag var mitt lite annorlunda akvarie med grundvatten i bakkant där de små kunde vara ifred från de större.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väll göra ett försök! :)

Jo den var precist så där liten och gullig som de bara kan vara, typ 5 cm eller nått kanske. Har faktisk glömt av hur stor den var. Men jag kom ihåg att jag tvekade då den var lite väl liten.

Den gick i mitt gammla 950 liters på slutet. Men den gick först i ett 240 liters och det skulle aldrig funkat för den då den färgade ut.

Om den växte efter den färgat ut!! Den var tjock som bara en välmatad handtam primadonna kan vara och ja den växte hela tiden faktiskt ganska snabbt enligt min mening.

Det som triggade utfärgningen var några olika saker tror jag. Dels fick mina kejsare varierande och mycket mat, mängdmässigt i princip tills de var mätta. Jag vet att många inte tycker att man ska mata så mycket men mat tycker jag fiskarna ska ha. (skummare anpassades därefter!). Sen hade den konkurens av andra kejsare och det triggade nog en hel del! Vill man vara chef så får man lov att vara störst och snyggast.

Svårt det där med storleken. Då processen är så långsam så ser man det inte riktigt. Men mellan 10-15cm var den i omfärgning i alla fall.

Mycket trevlig fisk, handtam och jag kunde klappa den!

tackar för svar;)

De som var kul o se på dina bilder va att de gick ju ganska fort när den väl började färga ut...på ett halvår va de ju i princip klart...häftigt!

Av allt att döma lär väl min växa på ganska bra upp till kanske 10 cm, sen stannar den nog, o färgar ej ut...men vi får se...jag lär ha glädje av den länge i vilket fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är absolut inte bara storleken som triggar utfärgningen. I röda havet såg jag en outfärgad på 15 cm, den levde i ett område med flera helt utfärgade imperatorer och hittade förmodligen inget eget revir. Och i akvarieimporter har jag sett nästan helt utfärgade som är ca 8 cm.

Det är som Norberg säger att den måste vara kung i karet för att färga ut som relativt liten.

Jag har haft en ganska liten xanthometaphon som jag köpte helt utfärgad, den bytte snabbt tillbaka till ungdräkt i konkuransen med mina andra kejsare.

spännande...särskilt de där men en utfärgad på 8cm!! då kan ju faktiskt min färga ut om den bara triggas att visa att den är kung...fast de kanske den inte behöver med endbart en flavescens o 2 puellaris:(....jag får väl hänga ner en teckning på en annan stor kejsare, så kanske den triggas..:-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade min med P. xanthometopon och P. asfur som Janne, men jag hade en Apo. trimaculatus också.

Jonas jag tror inte den kommer att sluta växa i ditt kar, i så fall måste du sluta mata. Så en förhoppning om en liten pytte firre som stannat i växten kan du nog glömma! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade min med P. xanthometopon och P. asfur som Janne, men jag hade en Apo. trimaculatus också.

Jonas jag tror inte den kommer att sluta växa i ditt kar, i så fall måste du sluta mata. Så en förhoppning om en liten pytte firre som stannat i växten kan du nog glömma! ;)

tror du de?? "pyttefirre" tror jag inte att den kommer förbli förstås, ...men att den växer till 15-20 cm...hmm..tveksamt....men vi får se inom sinom tid. O som sagt..jag får väl sälja den då...säkert inte svårsåld;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

köpte en sån här P. imperator idag och fick denna länken av en annan salt kille här. mycket intressant läsning. där stod att den kan få för sig att käka på vissa koraller, men hur allvarligt är det? jag vill ha koraller. får den mat så låter den kanske bli... sen sanckat om att den bytar färg. jag hoppas inte min bytar färg... 100 gånger finare nu med "ung" färgen tycker jag...:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer garanterat knapra i sig knappar (kolonianemoner) om du har några sådana. Köttiga LPS:er kan också ryka, vissa mjukkoraller kan den noppa på. Detta är mina personliga erfarenheter av Imperator. Vacker fisk, men man får vara beredd att avstå från vissa koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min knaprar , eller smakar kanske man ska säga, bara lite på SPSerna ibland. Den låter bli alla knappar. Och LPSer. Fördelen är att alla glasrosor e borta, nackdelen e att skivanemonerna breder ut sej.

-Jag ska träna min till att börja äta såna;-)

Edit: Bilderna e helt underbara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med elNico. Mina knappar, min lobophyllia, xenia, favia osv får vara ifred. Men så fort jag sätter i en ny korall är han där och smakar. Bara jag flyttar en korall måste han smaka på den. Och matar jag inte så äter han korall, då är det seriatopora och favia som är godast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med elNico. Mina knappar, min lobophyllia, xenia, favia osv får vara ifred. Men så fort jag sätter i en ny korall är han där och smakar. Bara jag flyttar en korall måste han smaka på den. Och matar jag inte så äter han korall, då är det seriatopora och favia som är godast.

då ska jag ge min mycket mat nu i början när den e liten och ny i karet. ge lite varierad mat och kanske se om den kan äta lite salladsblad, så kanske den låter bli min koraller med när ajg väl har några... nu går den och pickar lite grann på det jag har (vet inte vad det är) men det är inte mycket den pickar.. när dne börjar äta blir jag sur, fast har lite glasroser som den gärna får käka på:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Det som triggade utfärgningen var några olika saker tror jag. Dels fick mina kejsare varierande och mycket mat, mängdmässigt i princip tills de var mätta. Jag vet att många inte tycker att man ska mata så mycket men mat tycker jag fiskarna ska ha.

Plockar upp denna riktigt bra tråden då jag nyligen skaffat en imperator. Tycker din ser ut att ha färgat ut och fått riktigt fina färger till skillnad från många man ser och läser om. Skulle därför vilja veta vad din varierade kost bestod av?

Passar även på att slänga in en bild på den första imperatorn jag lyckades fotografera i Egypten i höstas.

post-1814-14468918160952_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du inte för litet akvarium för en imperator? vet inte hur stor din är nu men du kommer nog behöva göra dig av med den inom tiden.

http://se.reeflex.net/tiere/325_Pomacanthus_imperator.htm

Jag har lite dåligt uppdaterad profil, men jag har för tillfället ett Pecula 90 som absolut är för litet på sikt. Men nästa månad flyttar vi till vårat nya hus där ett 720 liters väntar i källaren. Att jag köpte denna redan nu var för att den gått i akvarium i nästan 1 år så jag vet att den fungerar och ville inte missa den.

Men tips på varierad kost lämplig för imperator välkomnas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur stort kar bör den ha för att trivas ? tänker inte införskaffa nåra dyrare fiskar just nu men jag är sugen på att skaffa en kejsare i mitt nya kar i villan på 1280 liter. kan det inte ha med storleken på kar att göra oxå vad de trycker i sig, om dom smakar av o känner sig för mer i en miljö som dom inte kan aktivera sig i o som är för liten mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...