Jump to content
Sign in to follow this  
Tribiani

Ska vi ha en chattfunktion på Saltvattensguiden?

Ska vi ha en chattfunktion på Saltvattensguiden?  

80 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Den 1 maj 2017 läggs den inbyggda chattfunktionen ner. Ska vi satsa på en liknande extern funktion?

"As the IPS4 platform continues to evolve, we are constantly reviewing our product and service lineup to ensure the products remain relevant in relation to market demand. Chat service is one area in which we’ve seen a noticeable decline in terms of popularity. Some clients have asked for us to further modernize the chat service and add more features. Other clients have asked that we retire the chat service to better focus our resources on the rest of the suite. After many discussions with other chat providers, engaging the community and our own internal discussion and research, we have decided to retire the IPS chat service effective 1 May 2017 (EDT). Existing clients, including those using the free version, will continue to be able to use the service until that date.

As always, we appreciate your support and business. We are looking forward to using this as an opportunity to further enhance the rest of the Community Suite.

Lindy Throgmartin
CEO, IPS Inc."

Ja, det tycker jag. Visst, det är inte mycket aktivitet på den, men iaf jag uppskattar att ha en saltchat i ett fönster i bakgrunden och då och då byta några ord med nån.
Vi är några stycken som brukar finnas på den oberoende IRC-chatten men jag tror att en av guiden liknande (typ IRC som kan användas via en klient) skulle kunna vara ett alternativ.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag ser inte någon större vits med chatten då det bara brukar vara en eller 2 inloggade. Kolla med Krille . Han brukar vara den som är inloggad.

Men jag ser ju att den kan fylla ett visst behov. T.ex om man har en tråkig stund och det inte är någon tråd uppe som man tycker man har en vettig kommentar till och inte har någon fråga själv för ögonblicket. Då kan man kolla om det är några på chatten som man kan prata lite med utan att det behöver vara så allvarligt menat.

Fast då borde ju fler vara på chatten...

Det finns ju en "Ordet är fritt" tråd på forumet, den borde väl kunna funka som snackelåda istället för en chatt?

Man skulle kanske kunna släppa på ämnesbegränsningen och tillåta diskussioner om vad som helst, inom rimliga ramar?

35 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag ser inte någon större vits med chatten då det bara brukar vara en eller 2 inloggade. Kolla med Krille . Han brukar vara den som är inloggad.

Men jag ser ju att den kan fylla ett visst behov. T.ex om man har en tråkig stund och det inte är någon tråd uppe som man tycker man har en vettig kommentar till och inte har någon fråga själv för ögonblicket. Då kan man kolla om det är några på chatten som man kan prata lite med utan att det behöver vara så allvarligt menat.

Fast då borde ju fler vara på chatten...

Hur man skulle få fler att använda chatten har jag inget bra förslag på...men jag tror att det går lite av sig själv om fler börjar vara inloggade.

Sen en möjlighet att skapa egna (tillfälliga) rum efter rubrik tror jag skulle kunna vara en bra möjlighet. T ex loggar man in för att man vill få bolla lite idéer om cirkulation kan man skapa ett "pumprum" om det blir för rörigt att diskutera det i huvudchatten.

Just det du säger om att man bara kan prata lite utan att det behöver vara så allvarligt menat är väl ungefär som det funkar nu (med oss få som är inne där); visst blir det mycket salt det pratas om men det bryts av med lite bilar ibland, lite hundar ibland osv... Jag uppskattar den väldigt för att sitta och kallprata lite då fru och barn gått och lagt sig, men fler inloggade skulle vara önskvärt. Man behöver inte vara med i alla diskussioner, man kan bara sitta och läsa vad andra säger och flika in om man tycker att man vill.