Gå till innehåll

Nybörjare med ett Lido 120


Micke81

Rekommenderade inlägg

Hejsan!!

 

Har precis blivit medlem här och har äntligen tagit tag i en gammal dröm om att starta ett saltvattensakvarium. Hade ett Lido 120 hemma som jag använt till sötvatten men tänkte nu göra om det till salt.

Var och köpte skummare igår och drog igång det. Så nu är det bara att vänta.

Har tänkt att börja försiktigt med ett par clowner och nån räka. När det rullar på även nån korall :)

Tar gärna mot tips och tricks. Och tänkte lägga upp lite bilder längs med.

 

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra lite ang skummaren. Det är en Boyu WG 428. Fick lite info när jag köpte den men tänkte höra lite med er.

 

Hur högt ovanför vattenytan ska den sticka upp. ( Har den i karet. )

Har haft igång den 1 dygn nu med den skummar inte. Hur mycket ska jag öppna eller stänga luftskruven??

Det ända som syns i skummaren nu är som vitt i kroppen men inget i koppen.

 

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt!
Bilder är uppskattat så såna vill vi se!

Läs, läs och läs sen lite mer är det råd jag skulle vilja ge. Här på guiden, på Reef2reef, på Reefcentral...googla och LÄS! Ställ frågor (även 'dumma frågor') och bilda dig en egen uppfattning. Och bara för att en viss metod/visst sätt fungerar/inte fungerar för någon, är det inte säkert att det är samma för dig - alla kar är olika!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Trevligt! emoji16.png
Bilder är uppskattat så såna vill vi se!

Läs, läs och läs sen lite mer är det råd jag skulle vilja ge. Här på guiden, på Reef2reef, på Reefcentral...googla och LÄS! Ställ frågor (även 'dumma frågor') och bilda dig en egen uppfattning. Och bara för att en viss metod/visst sätt fungerar/inte fungerar för någon, är det inte säkert att det är samma för dig - alla kar är olika!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stort tack för ditt svar och dina tips :)

Ang skummaren har jag lite svårt att hitta info hur den sak vara placerad. När jag köpte den fick jag infon om att lite av koppen skulle vara under ytan. Men när jag titta på youtube så hade de hela koppen ovanför ytan.

 

Mvh Mikce

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för ditt svar och dina tips
Ang skummaren har jag lite svårt att hitta info hur den sak vara placerad. När jag köpte den fick jag infon om att lite av koppen skulle vara under ytan. Men när jag titta på youtube så hade de hela koppen ovanför ytan.
 
Mvh Mikce

Inte en aning om hur just den skummaren ska vara placerad. Men att den inte skummar något för dig låter normalt; dels behöver de 'köras in' någon dag, sen har den troligen inget att skumma ut ur ditt vatten om du just startat upp karet och inte har något levande/matar något. Sen slutar de skumma nån timme om du t ex stoppar ner händerna i vattnet eller matar med fet mat (ytspänningen på vattnet ändras).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag och hämtade knappa 12 kg levande sten och korall sand. Kom gärna med synpunkter på uppbyggnaden. Om jag ska bygga annorlunda. Belysningen kommer bytas ut innan liv ska i karet till en led ramp. Provade bara lite med originalrören:)

 

20161221_162623.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva lite hjälp!! Ang utblåset från pumpen i akvariet...som ni ser på bilden är den riktad mycket uppåt får att bryta vattenytan. Vad är den optimala vinkeln?? Ska den va mer nedåt eller rakt ut, eller ska den vara uppåt??

Tack på förhand.

 

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Sillen sa:

Försvinner inte hinnan på ytan ner i överrinningen?

Det kan vara så att din pump får ytvattnet att rinna bort från överrinningen vilket gör att du inte får bort "smutsen" från ytan, kan det vara så försök rikta om pumpen.

Tack för tipset!! Ska prova att vrida på utblåset:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kul med fler Lido, kör också ett 120. Med utblåset riktat som du har kommer ofta en damm-film på ytan då avrinningen inte tar ytvattnet så bra i det läget har jag märkt. Plockade bort mitt rör helt så man slipper se det. 

Har du någon mer cirlulation? Ser inga fler pumpar på bilderna. Originalpumpen pumpar väl bara 500l/h och med utblåset riktat uppåt blir det väldigt stillastående i botten. 
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Emil L sa:

Kul med fler Lido, kör också ett 120. Med utblåset riktat som du har kommer ofta en damm-film på ytan då avrinningen inte tar ytvattnet så bra i det läget har jag märkt. Plockade bort mitt rör helt så man slipper se det. 

Har du någon mer cirlulation? Ser inga fler pumpar på bilderna. Originalpumpen pumpar väl bara 500l/h och med utblåset riktat uppåt blir det väldigt stillastående i botten. 
 

Kul att du också kör Lido:) Ok ska jag ta bort röret. Ja de e lite hinna på ytan...dock inte över hela. Jag har bytt ut originalpumpen mot en som pumpar 1000L. Sen har jag precis monterat en streamer. Bifogar bild. Har problem med att skummaren inte löddrar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Micke81 sa:

Kul att du också kör Lido:) Ok ska jag ta bort röret. Ja de e lite hinna på ytan...dock inte över hela. Jag har bytt ut originalpumpen mot en som pumpar 1000L. Sen har jag precis monterat en streamer. Bifogar bild. Har problem med att skummaren inte löddrar. 

Bara prova vilka riktningar som passar bäst.  Ang. skummaren. Ser att du satt i fisk i måndags, har du belastat med fiskmat eller något annat öht innan det? Som tidigare skrivit så finns det nog inget att skumma ut än. Tog säkert en vecka EFTER att jag satte i fisk innan det började skumma något alls. Det kommer, men tror inte att du kommer få ut några mängder med två minimala clownfiskar

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Emil L sa:

Bara prova vilka riktningar som passar bäst.  Ang. skummaren. Ser att du satt i fisk i måndags, har du belastat med fiskmat eller något annat öht innan det? Som tidigare skrivit så finns det nog inget att skumma ut än. Tog säkert en vecka EFTER att jag satte i fisk innan det började skumma något alls. Det kommer, men tror inte att du kommer få ut några mängder med två minimala clownfiskar

Ok då e jag me. Nä har inte haft i nått innan så de e väll bara avvakta o se =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag ska också starta om mitt sötvattenslido till ett saltvattenslido! Det kommer inte att hända förns till sommaren men tills dess  läser jag överallt om vad tusan en skummare är och vad den gör och massa andra nybörjarsaker! Hur och varför rengjorde du dina stenar? Är det inte bra med alger och sånt på dem?
Mvh Jeanette

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...