Gå till innehåll

Min KH-maskin är klar!


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Många här vet redan, men här kommer ett mer officiellt announcement, att min KH-maskin, modell 1.0 är klar.

Jag har visat den i samband med en föreläsning på sjöfartsmuseet i Göteborg, samt utan att lämna ut detaljer, annonserat den på en del andra större internationella forum.

Maskinen har gått 24/7 i ngr veckor men just nu nermonterad inför bygget av version 2.0.

Nuvarande version mäter med en precision runt 0.05dKH. Mitt ena mål är att 95% av mätvärden skall ligga inom denna precision, och mitt andra är att maskinen skall även kunna agera/reglera KH, inte bara mäta. 

 

Detta gör att jag finner anledning och får energi att fortsätta med version 2.0. Jag håller er underrättade i denna tråd om skeendet, inom ramen för vad jag anser kan vara lämplig att avslöja rörande min maskins eventuella uppdateringar och framtid.

 

Mvh

Jonas Roman

 

IMG_2085.JPG

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 12
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-12-21 at 20:49, MattiasN sa:

Stort grattis till ett imponerande bygge!
Hoppas oxå att det löst sig med vad de nu var som pågått bakom ryggen på dig och gjorde dig upprörd för ett tag sedan!?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Tack:-)

Jag har en vision för maskinen. Uppdaterar er här med tiden:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan va imponerande med all kunskap och engagemang som finns här i vår community SVG...

Jag slutar aldrig att förvånas av allt intresse och kunskap som alla sitter med här....

Och med de orden vill jag bara önska alla en riktigt god jul och gott nytt år....

Fortsätt med det bra arbetet...

Mvh Per

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Strikt sa:

Den apparat som man saknat mest, imponerande Jonas!!!

Kul o höra:-) Jag hoppas på att kunna realisera detta till en publik version:-) Det är ett mkt stort steg mellan prototyp och färdig kommersiell version. Det gäller att finna ngn som vill satsa pengarna i att start producera en ny produkt. Jag är sker på att det företag som gör det kommer inte ångra sig. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdatering: Mätningar med min KH-maskin

 

 Intressant hur lite det krävs för att dKH skall ändras. I ärlighetens namn visste jag inte detta då jag alltid mätt manuellt vid ungefär samma tidpunkt. Se på kurvan, första backen är pgr av att jag bytte aktivt kol! (=klarare vatten=mer ljus=mer korallväxt=högre konsumtion av HCO3). Nästa lilla backe är pgr av ett vattenbyte med red se coral pro(önskvärt). Min KHmaskin har redan möjlighet att reglerar också men jag har väntat med att kicka in den funktionen för att lära mig först mer om hur KH kan variera av biologiska orsaker. Men sedan när jag kopplar in de reglerande funktionerna(dom är klara) som är att den doserar HCO3 om man passerar ett lägsta värde samt kan stänga av en 220v socket (till tex solenoid till kalciumreaktorn och alltså fungerar som en "override" över befintlig kontrollutrustning som apex,ghl), så kommer KH kurvan bli nästan helt rak tror jag:-). Maskinen blir därmed ej heller beroende av ett visst märke på annan utrustning utan kommer fungerar fullt ut oavsett andra märken på datorer osv...dvs en konkurensfördel som jag ser det gentemot eventuella märkesspecifika maskiner i framtiden.

measure:II.pdf

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det här är grymt spännande. Lätt en manick jag skulle kunna tänka mej framöver om den inte är helt hutlöst svindyr. Inte läst hela tråden och har inte full koll på vad jag pratar om nu, men har du funderat på kickstarter?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...