Gå till innehåll

Sillens funderingar, max 150 l


Sillen

Rekommenderade inlägg

Efter att varit utan saltvattensakvarie ett par år har lusten åter gjort sig hörd, allt tydligare för varje gång jag är här inne och läser samt ser på era fantastiska bilder. Jag tänkte därför ta lite stöd av er alla för att få ett bra startläge om jag tar tag i en nystart av ett kar  då det hänt mycket. Stödet kan vara tips på saker jag bör läsa typ en bra länk men även namn på ett djur som skulle göra sig bra. 

 

Jag tänkte därför beskriva lite om mina tankar som jag har för ett eventuellt kar.

 

Jag har sett framför mig ett kar på max 150 liter med en belysning som får färgerna att framträda på ett bra sätt. Jag vill även kunna ha "soluppgång" och "solnedgång" då livet i karet ändrar sig i lagom tempo.

 

Grunden för att det ska överleva är att det klarar sig upp till 10 dygn utan handpåläggning, jag vill inte vara låst runt hemmet. Det fungerade med mina gamla akvarier så matning samt påfyllning av osmosvatten är lösbart så att en normal "blomvattnare" klarar det. Det kan dock påverka valet av levande då fryst mat eller handmatning inte är möjligt över tiden. Karet ska dessutom inte behövas någon större omsorg med mätningar, kemikalier utan det ska tuffa på. Att det sköter sig självt låter ju enkelt men det är snarare tvärt om enligt min uppfattning och det blir inte enklare av att det är ett litet kar.

 

Levande är en viktig del i karet. Bygger jag ett kar så kommer inte korallerna vara huvudämnet i det levande utan snarare relativt små djur som sniglar räkor och fiskar. Jag skulle vilja ha någon dvärgkejsare men de vill ha större kar än jag vill (har fått tips om ett par som skulle kunna fungera). Gillar deras sätt att röra sig i akvariet och de skulle fylla ut det öppna vattnet då många av de små rör sig botten nära eller bland stenen.

 

Så vad vill jag veta, ja som ni ser har jag någon form av målbild men det är egentligen en hel tekniklösning då det hänt mycket under de senaste åren och då inte minst inom belysning med LED. Jag vill även ha tips om lämpliga djur, allt från fiskar till lägre djur.

 

Tack på förhand!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade skaffat ett nytt kar på 150 liter så hade jag kört antingen färglada mjukisar eller lps. Typ Acans osv.

 

Lps kräver ju lite mätning ibland men Acans är sjukt tåliga sålänge man skippar fiskar som noppar på dom. 

 

Hade köpt en automatisk matade samt en osmolator som sköter påfyllning av vatten. 

 

Skummare hade jag nog skaffat en utanpåhängande.  

 

Belysning är jag osäker på. Har kört radion tidigare men det känns overkill för 150 liter mjuk/lps 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Henrik

 

Att jag valt 150 är för att det ska bli lite utmaning att skapa ett kar som jag är nöjd med. Det är samtidigt mer realiserbart av utrymmeskäl.

 

 

Acans har jag trott att jag inte kunde köra men ska genast läsa på om dem, det finns ruggigt snygga färger på dem. Det öppnar definitivt möjligheter då jag varit lite orolig för att jag skulle ha svårt att få "färglöst" kar. Fast kolla in: En Acans med färger!

 

Osmolator är nog ett krav under sommaren och har man en så körs den året runt.

 

@Moose tänkte du på någon speciell skummare? Ska den vara utanpåhängande krävs att den är tyst men framför allt låg risk att den skummar över. Fast å andra sidan kräver den ingen sump. Vad gäller sump så har den sina fördelar men har funderat om det är att ta i på ett så pass litet kar.

 

Radion kan jag inte mycket om men jag har förstått att det är en LED belysning. Jag tror på LED då den avger mindre värme samt att man kan laborera med färger i den.

 

Sammanfattade stödpunkter som jagar med:

dvärgkjejsare som skulle passa ett 150 liters - Centropyge argi  eller Centropyge flavicauda (tips från tidigare)

Acans (ej pickande fiskar)

Osmolator

Utanpåhängande skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått tips om om prisvärda belysningar också.

 Någon som har erfarenhet att dela med sig av någon av dessa belysningar:

Ai prime HD eller Hydra 26 hd

 

Jag är fortfarande intresserad av erfarenhet från Red sea reef 170?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga erfarenheter men tänker att det kanske är bättre att bestämma allt från början själv. Mått på kar, mått på hur skåpet/bänken skall delas in, höjd på bänk, sump etc etc. 

 

Du kan i och för sig välja teknik pumpar, skummare etc men allt det andra är väl redan bestämt åt dig?

Bara min tanke....men tycker du att allt det passar så är det nog bara att köra. Hört att reefer skall vara bra, bra byggda och tyst överrining, men det är väl bara med 2 rör och så fall inget nödrör men behövs kanske inte om avrinningen är täckt.

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad ska jag säga sätter upp lite plus och minus

+ Opti whiteglas

-Ato vattenpåfyllare rymmer inte mycket

+Tyst

+Mycket plats i sumpen för diverse

+ytavrinning

+Möjlighet att ställe flöde från ytavrinning

+snyggt

+Fin kvalite

+Bubbelfilter

+bra filtreringstrumpa

 

Summering, ett bra fint kvalitetsakvarium med allt som man behöver förutom lyse, skummare och belysning förstås.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kimozabe sa:

Har inga erfarenheter men tänker att det kanske är bättre att bestämma allt från början själv. Mått på kar, mått på hur skåpet/bänken skall delas in, höjd på bänk, sump etc etc. 

 

Du kan i och för sig välja teknik pumpar, skummare etc men allt det andra är väl redan bestämt åt dig?

Bara min tanke....men tycker du att allt det passar så är det nog bara att köra. Hört att reefer skall vara bra, bra byggda och tyst överrining, men det är väl bara med 2 rör och så fall inget nödrör men behövs kanske inte om avrinningen är täckt.

Mvh

Kim

 

Tack för dina tankar!

Jag har tidigare byggt upp akvarie från grunden och haft ett system som byggde på mina egna tankar. Det har definitivt sina fördelar och jag kan mycket väl tänka mig att göra om det i framtiden.

 

Jag skulle i dag vilja utgå från ett begagnat kar då det är en utmaning i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Kul att du börjar hänga på SG igen. Välkommen tillbaka till hobbyn! Inga erfarenheter av red sea 170 (säkert ett kanonsystem), men har du inte funderat på att bygga nåt med mått du gillar? /Samuel


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, ballsam sa:

Kul att du börjar hänga på SG igen. Välkommen tillbaka till hobbyn! Inga erfarenheter av red sea 170 (säkert ett kanonsystem), men har du inte funderat på att bygga nåt med mått du gillar? /Samuel


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

 

Jo då visst har även jag fantasier. Varför jag satte 150 l som max var i syfte att skaffa ett akvarium på test för att se hur stort mitt sug är, hur mycket tid är jag beredd att lägga på detta när det finns annat i livet som också tar tid. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Var och köpte en blueface kejsare å nån kirurg samt några kilo levande sten när sillen la ner hobbyn vill jag minnas. Det var ett väldigt fint kar som stängdes ner... Men det är några år sedan nu så de måste vara dags å starta upp igen.👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla sa:

Du är definitivt inte glömd.

Alla vi gamla på forumet väntar på ditt nästa kar.

Tack!
Jag var på G för en tid sen men livet ville inte utveckla sig så det blev läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, salt nisse sa:

Var och köpte en blueface kejsare å nån kirurg samt några kilo levande sten när sillen la ner hobbyn vill jag minnas. Det var ett väldigt fint kar som stängdes ner... Men det är några år sedan nu så de måste vara dags å starta upp igen.👍

Det var en vacker kejsare du fick tag på. Jag älskade den då åden hade sin egen attityd, den var boss över det mesta utom mandarinerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, MattiasN sa:

Härligt med återvändandare, kul att du fortfarande håller ett öga här :)

 

Jag har över tiden koll här, oftast ej inloggad.
Fast det finns inga planer på något kar för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...