Gå till innehåll

Lågt kalium


Sanntommy

Rekommenderade inlägg

Testade för kalium för ett par dagar sedan med salifert test och fick fram 360!så jag ligger lågt! Köpte aqua forest kalium som jag börja droppa i enligt anvisning men det går ju inte upp!ska jag droppa mer? Har sett att några av mina spser börjar bli vita i foten! Ska jag börja få panik eller ska jag vänta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall vara försiktig med att tillsätta Kalium. Det fins för många indikationer på att höga värden dödar fiskar, räkor, eremuter och snäckor. Använder du zeolit?

 

MVH Lasse

 

PS: Panik är inget ord som är kompartibelt medvsaltvattenshobbyn

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium på 360ppm är inte någon fara för någon korall. Rekommenderat värde är 380-400 ppm.

Vilket salt använder du och vilken salthalt har ditt vatten? Om jag inte minns fel är ditt akvarium helt nystartat, eller?

 

ZEOvit är en metod där man använder zeoliter för export av näringsämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KZ Reefers Best håller ett medelvärde på 395 mg/l K+ (Kalium) vid salinitet 35ppm ( SG 1,0264).

Om du höjer din salthalt till 35ppm (skalan till höger i refraktometern) så får du ett bättre K+ värde.

 

Hur ofta byter du vatten och hur mycket?

Har du nålhjulsimpeller i skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde.. KZ Reefers Best är ett salt avsett för att efterlikna naturligt saltvatten så mycket som möjligt. Saltet lämpar sig bäst för akvarium som kör ULNS (Ultra Low Nutrient System). Därför är det väldigt viktigt att hålla 35ppm salthalt, och samtidigt ha stenkoll på förbrukning, för att värdena (KH, Ca, Mg, K+) inte skall bli för låga. Detta gäller i synnerhet om man håller SPS'er. Om du istället väljer ett salt med förhöjda värden gör du livet lite lättare för dig själv och dina koraller. Ett bra salt jag kan rekommendera är t.ex. Red Sea Coral Pro, men det finns många andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet hör till de allra bästa du kan köpa. Men, det är speciellt anpassat till akvarium som kör ZEOvit eller andra typer av ULNS. Det fungerar bra till andra akvarium också, man får bara vara mer vaksam på förbrukningen av mineraler och spårämnen.

Höj salthalten till 35ppm så får du bättre värden.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får förutsätta lite på det viset att man har en viss förbrukning av mineralerna jämnfört med ballingen som man tillför. Dvs man tror att dom förbrukas i samma takt på ett ungefär.. sen kan det givetvis variera, men då räknar man med att vattenbyte jämnar till värdena upp eller ner igen..

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Sanntommy sa:

Testade för kalium för ett par dagar sedan med salifert test och fick fram 360!så jag ligger lågt! Köpte aqua forest kalium som jag börja droppa i enligt anvisning men det går ju inte upp!ska jag droppa mer? Har sett att några av mina spser börjar bli vita i foten! Ska jag börja få panik eller ska jag vänta?

Tycker du först o främst skall skicka ett test till ICP-OES så du verkligen vet OM du har lågt K. Alltför många beslut har tagits baserat på felmätning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...