Gå till innehåll

Belysning till Reefer 250


Fisk-Fredde

Rekommenderade inlägg

Tjenare

 

Har kört sötvatten tidigare sen blev det en lite saltkub på kontoret och nu vill jag ha något större hemma. Det ser ut att bli ett Reefer 250 kar, med skohorn skulle jag kunna få in ett 350 men det är nog väl optimistiskt.

 

jag håller på att välja belysning, det enkla valet hade väl varit 2 x Radion g4 PRO MEN, har av någon anledning lite svårt för designen på både lampan och tankmountsen. Kostnade är också en parameter, 17.000:- ex mounts är ju en del...

 

Därför kollar jag på alternativ och läser allt jag kommer över då det verkar vara svårt att få se de lampor jag överväger hos någon handlare. 

 

Jag har gärna något med inbyggd styrning så man slipper fler kontrollboxar men det är inget krav. 

 

Reefer 250 är 90 x 50 och 55 djupt, till en början kommer det nog bli ett "blandrev" men jag vill inte köpa om något så det jag köper nu måste antingen vara helt rätt från start eller utbyggbart på ett bra sätt.

 

Det jag tittat på som alternativ till Radion är följande: 

 

Kessil AP700

 

2 x AI HYDRA 52 HD

 

Orphek Atlantik V3 plus

 

Jag dras lite till Orphek och Kessil då de har helt egen tillverkning av hela armaturen och en tydlig vision från början till slut, vilket är en filosofi som jag gillar (jobbar med belysning till vardags men det som gäller där är ju inte nödvändigtvis bra för korall tillväxt...) 

 

om jag är en idiot som tittar på något annat än Radion säg det annars är jag mycket nyfiken på om någon har input kring e andra alternativen. 

 

Tacksam för all input jag får! Vill verkligen ha rätt tekniska förutsättningar när jag kör igång så resten blir upp till mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måttmässigt så passar ju Atlantiken perfekt.. fysiskt.. har dock ingen erfarenhet själv av märket som sådant , Radionen är bevisat bra av ett antal här på guiden som kör olika versioner av den rampen.. men håller med att den fysiskt inte säger någon wow faktor på rampen som sådan.. dock bra bevisat ljuse..

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, _Manne_ sa:

Måttmässigt så passar ju Atlantiken perfekt.. fysiskt.. har dock ingen erfarenhet själv av märket som sådant , Radionen är bevisat bra av ett antal här på guiden som kör olika versioner av den rampen.. men håller med att den fysiskt inte säger någon wow faktor på rampen som sådan.. dock bra bevisat ljuse..

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Ja, måttmässigt är den ju klockren och enligt spec och tester så verkar den ju ha bra tryck i sig så att man klar sig bra med en armatur men med tanke på att det är den "billigaste" vägen att gå av de jag listar kan jag inte sluta fundera på varför man ser så få köra på dem. Speciellt i Europa, det är ju visserligen ett amerikanskt märke men det finns ju minst två ÅF i Sverige så om de vore så bra som de verkar borde fler köra med dem tänker jag...

Några fantastiska tester finns i tyskland men annars väldigt lite info kring dem.

 

Spridningen ser på de diagram jag hittat väldigt bra ut, inte konstigt med tanke på konstruktionen. Även PAR mätningarna ser fantastiska ut men eftersom det generellt finns så lite info kanske det är versioner av Orpheks egna tester man hittar på olika forum och då sjunker ju trovärdigheten en aning.

 

AI verkar ju vara ett "safe bet", lite som en "lite billigare men ändå ganska lik" version av Radion.

 

Någon som har någon erfarenhet av Kessil AP700?

 

Allt jag läser från USA gör ju att jag nästan kan köra på den utan att se den men varför verkar ingen i Sverige ens ha provat den. De butiker jag frågat vet knappt vad det är för något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Alla har vi våra böjelser och min är belysning i alla former, tyvärr rätt dyrt att applicera på akvarium men enligt många lönar det sig så...

 

Sedan trådstarten har planerna förändrats lite då vi nu ska flytta men det innebär att det finns plats för ett större kar vilket är kul! Lutar nu åt ett refeer XL 425, 120 långt och 57,5 djupt. Som nybörjare blir det ju en del youtube osv, har varit inne på T5/LED hybrid spåret och vänt tillbaka till ren LED men en sak fick jag med mig, Giesmann!

 

Har aldrig stött på ett varumärke som verkar mer uppskattat av sina kunder än Giesmann vilket gjorde att jag utforskade deras utbud lite och hittade Vervve. Verka vara lite het i Tyskland (förstås) och i USA men hittar inte ens någon som listar dem i Sverige...

 

Är det någon som har någon tanke kring produkten för Giesmanns ryckte och specen på produkten lovar rätt mycket till ett ganska vettigt pris. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...