Gå till innehåll

ATI PowerCone 250i - strul


rosenwall

Rekommenderade inlägg

Hej!
Första pumpen höll bara lite drygt ett år. Tappade kraft och trots rengöring fungerade den inte.

Bytte då till en nyare som nu har hållit i ca två år. 
Det som händer nu är att den startar upp och börjar skumma i ca fem sekunder, sedan slutar den suga luft, men pumpar vatten.
Allt är rengjort (pump, slangar, insug samt skummarkropp) och jag ser ingenting som sitter i vägen någonstans.

Någon med ett tips?

 

mvh

//Dan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört den helt solo i sumpen med samma resultat. Den börjar spruta luftblandat vatten, men efter några sekunder försvinner nästan all luft. Jag har kört genom alla kanaler som finns och allt är helt fritt och öppet. Ljuddämparen är tvättad och jag har t.o.m. tagit bort för att minimera felkällor. Tycker att impellern snurrar fritt. 
 

mvh

//Dan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, rosenwall sa:

Jag har kört den helt solo i sumpen med samma resultat. Den börjar spruta luftblandat vatten, men efter några sekunder försvinner nästan all luft. Jag har kört genom alla kanaler som finns och allt är helt fritt och öppet. Ljuddämparen är tvättad och jag har t.o.m. tagit bort för att minimera felkällor. Tycker att impellern snurrar fritt. 
 

mvh

//Dan

Impellern kanske fastnar eller stannar, har du inte den gamla från det första pumpen? att testa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en nyare pump med en "mellanskiva" mellan magneten och "näthjulet" so det går inte att byta. Allt snurrar dock lätt. Kanske kan det vara så att ändlagren till axeln börjar ta slut? Någon som har varit med om detta tidigare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat ett antal gånger. Det sitter dessutom två pinnar i motorn som ska in i två hål i "skivan".

Såg nu att det fanns flera "troubleshooting" på Youtube. På min snurrar i och för sig skivan lätt, men ska prova och putsa upp axeln.

Återkommer med resultat.

mvh

//Dan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som du har problem med munstycket. 

Den stannar aldrig? Alltså den suger alltid vatten?

När det slutar komma bubblor, har du tagit bort ljuddämparn och provat blåst i slangen? Kommer det bubblor då eller går det inte ens att blåsa? Känns det som stopp när du blåser?

Vilket munstycke har du? 2 eller 3generationen. Tror 2:an är i två delar och 3:an är en del. Bild kanske?

 

Men så länge skivan snurrar och den håller vattennivå i skummaren så borde impellern funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är detta problem inte ovanligt. Jag känner en kille som har förbrukat två st. Jebao skummarpumpar. Den ena höll trycket i 15 min sedan tappade den. Han ska köpa en Aqua-Bee Dc pump istället. Har en polare som satte ett nytt munstycke men fick ingen förbättring. Jag kör en Jebao Dc6000 in i ett becketmunstycke. Har fått stega upp två steg för att den ska pumpa lika mycket som från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Henric sa:

Tyvärr så är detta problem inte ovanligt. Jag känner en kille som har förbrukat två st. Jebao skummarpumpar. Den ena höll trycket i 15 min sedan tappade den. Han ska köpa en Aqua-Bee Dc pump istället. Har en polare som satte ett nytt munstycke men fick ingen förbättring. Jag kör en Jebao Dc6000 in i ett becketmunstycke. Har fått stega upp två steg för att den ska pumpa lika mycket som från början.

Slutar dom helt suga luft då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat ett antal gånger. Det sitter dessutom två pinnar i motorn som ska in i två hål i "skivan".

Såg nu att det fanns flera "troubleshooting" på Youtube. På min snurrar i och för sig skivan lätt, men ska prova och putsa upp axeln.

Återkommer med resultat.

mvh

//Dan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Skrev ovan, men gick tydligen inte iväg, sorry!

Hur som helst, jag har hittat lösningen som kanske kan hjälpa någon annan.

(Som Henric skrev så kommer jag titta på en annan pump framöver, men hittills har jag löst det på nedanstående sätt.)

Gallerhjulet justerades så att det kom i nivå med axeln. Därefter startade allt finna. En timme senare hade pumpen stannat. 

Gallerhjulet hade flyttat på sig igen trots att det verkar sitta hårt på axeln. 
Har nu löst det med några varv gängtejp. Om någon tänker ta efter det så behöver man kolla så man inte trycker upp gängtejp mot skivan.

Har nu fungerat ett dygn så jag kör på det ett tag till men sedan blir det nog att köpa nytt.
 Tips på vad andra använt för pump tas tacksamt emot. Har några Aqua-Bee till en gammal Deltec-skummare som jag funderade över förra gången, men då måste de byggas om. Vet heller inte om nålhjulen fungerar lika bra på Powercones?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...