Gå till innehåll

Juwel Rio 240 L


Ismo

Rekommenderade inlägg

Hallå eller, här har ni en en 41 årig lirare från Götet som bestämt sig för att överraska ungarna genom att låta "Nemo" flytta in hemma hos oss. Nuvarande bekymmer är att karet som vi har måste göras om till saltvatten. Jag har läst runt en del på forumet och hittat mycket matnyttigt men saknar information på vissa punkter för att sedan kunna ta mitt nya projekt från planeringsstadiet till start. Jag hoppas att ni har har överseende med kommande frågor och kom gärna med tankar och funderingar kring det som jag planerar på att ställa till med.

 

Nuvarande utrustning:

Akvarium: Juwel Rio 240 L

Belysning: Juwel 4x54W / 2 st original ramper

Reflektorer: 4 st

Ytterfilter: JBL Cristalprofi e1501 Greenline

UV: JBL AquaCristal UV-C Series II 5W

 

Tanken är att jag ska testa att köra befintligt kar med kranvatten, ytterfilter utan sump och skummare. Detta främst pga ekonomiska skäl men också eftersom jag läst att detta kan gå bara man har tålamod och är påläst.
 

Till frågorna:

Vatten:

Vilka värden ska man ha koll på i vattnet? Vilka tester bör man göra för att se om det överhuvudtaget kan vara möjligt att köra utan osmos? Vilka salter och tillsatser brukar ha bra kvalitet, något speciellt märke? Vad behövs? Idag ligger vattentemperaturen stadigt på 26 grader och har gjort detta under ca 3 år utan värmare, är det skillnad på sötvatten och saltvatten i hur det håller värmen? Behövs en doppvärmare?

Belysning:

Tanken är att jag ska använda mig av 4 st LED T5 rör. 2 st marine blue, 1 st marine white och 1 st tropical pro alla 18w som enligt vad jag har förstått så ska dessa motsvara vanliga T5/54w rör. Samt att man får ner värmeutvecklingen och längre livslängd på belysningen. Behövs reflektorer till denna belysning? Om svaret är ja så undrar jag om det finns några måsvinge reflektorer till Juwel 1047mm? Ska rören placeras på något speciellt sätt för att kunna tändas efter behov t.ex. en marin blå och tropical en timma innan nästa marin blå och marin vit tänds? 

http://www.ebay.co.uk/itm/Arcadia-T5-LED-Aquarium-Bulb-Lamp-Tube-Light-JUWEL-Sizes-Marine-Blue-/222346845103

 

Slangar:

Läste att saltvatten förstör vanliga plastslangar med tiden och att man ska använda sig av silikonslang. Går det bra med vilken sort som helst eller bör det vara någon slang som en akvariebutik säljer?

Filtrering:
Vad bör man ha i sitt ytterfilter? Levande sten, Siporax, speciellt anpassade filtermedia för saltvatten eller blanda som man själv tror blir bäst?

 

Innehåll:

Jag har tänkt att karet ska innehålla mycket färg så tanken är att det ska bli stor variation av koraller och fiskar. Hur mycket levande sten och vilken sand rekommenderas? Och varför är det viktigt med den mängd sand och sten som rekommenderas?

 

Cirkulation:

Om jag fattat det rätt så är cirkulationen i karet mycket viktigt, då min ekonomi är begränsad så vill jag naturligtvis vill hitta bästa produkten till det billigaste priset. Handla över nätet i Kina eller beg. är inget problem bara jag vet vad som ska fixas. Det som annars styr är att jag har önskemål om att dessa "Streamers" bör kunna fästas överallt i karet med t.ex. magnet och vara diskreta. Hur mycket kraft behöver man i ett 240 L akvarium?

 

Shit det blev mycket... men om jag glömt något så hojta gärna till.

 

MVH // Ismo

 

 

 


 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till klubben 

 

ska men dela din fråga till början 

-Temp ska vara mellan 25-26 grader.

-Bra salt är ett ämne som tar aldrig slut :) , bäst att hitta egne märke som själv är nöjd med.

-tester är viktig bas tester är CA,KH,MG sen måste finnas hemma . Phoshate, Nitrate, PH.  under start preiod måste du ha Amonia, Nitrite. Salifert är billigt och bra.

-belysning tyvärr har jag ej erfarenhet av det ledtuber . men fisk och lätta koraler brukar fungerar . det finns mycket enkla koraller som behöver ej stark ljus.

- Slangar b'st är att vara på säkert sidan och använda bra material. jag skuller rekomendera att du åker till nån fisk handlare och titta på pvc och flex slangar . säkert det finns här som kan rekomendera nåt

- Streamer du kan hitta mycket begagnde nu för tiden, titta på sälj eller släng en fråga på denna forum , annars Jebao är bra och inte dyrt 

rekom : 1 eller 2 st Jebao RW8 ( beror på placering ) RW4 fungerar så länge du håller till mjukisar 

 

MVH

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Quote

Tanken är att jag ska testa att köra befintligt kar med kranvatten, ytterfilter utan sump och skummare. Detta främst pga ekonomiska skäl men också eftersom jag läst att detta kan gå bara man har tålamod och är påläst.

Menade du med eller utan skummare? Det går att köra med enbart levande sten om man bara har ett fåtal djur som behöver matas, annars skulle jag hellre använda skummare än ytterfilter.
 

Quote

Vilka värden ska man ha koll på i vattnet?

Första veckorna ammonium. Därefter beror det på typen av djur och mängden vattenbyten, en del mäter inget alls medan andra mäter allt de kan. NO3, PO4, Ca, Mg och KH är vanligt om man har stenkoraller. pH varierar ofta under dygnet men bör hålla sig inom stabila intervall om KH är bra.
 

Quote

Vilka tester bör man göra för att se om det överhuvudtaget kan vara möjligt att köra utan osmos?

Testa koppar om du har nya vattenledningar i huset, annars är osmos omdiskuterat (jag bor också i Gbg och använder det inte):

 

Quote

är det skillnad på sötvatten och saltvatten i hur det håller värmen?

Den starkare belysningen brukade värma saltvattenskar mer förr (gäller bara metallhalogen och lysrör, inte LED) samtidigt som avdunstningen utan täckglas kyler ner. 26 grader är utmärkt.
 

Quote

Behövs reflektorer till denna belysning?

Nej inte till LED.

 

Quote

Läste att saltvatten förstör vanliga plastslangar med tiden och att man ska använda sig av silikonslang. Går det bra med vilken sort som helst eller bör det vara någon slang som en akvariebutik säljer?

Det lär vara mjukmedlet i plastslangarna som slutar fungera, vilket gör att slangarna hårdnar och lättare lossnar. Silikonslangar borde generellt fungera, finns även i t ex vinbutiker, men vill du spara pengar skulle jag avstå helt från ytterfiltret. Använd eventuellt ett enkelt innerfilter för mekanisk filtrering.
 

Quote

Vad bör man ha i sitt ytterfilter?

Siporax med lite skum som förfilter kanske? Men det verkar opraktiskt eftersom man behöver rengöra filtret ofta (plus risken för läckage), använd hellre ett innerfilter eller ett som man hänger utanpå akvariet.
 

Quote

Hur mycket levande sten och vilken sand rekommenderas? Och varför är det viktigt med den mängd sand och sten som rekommenderas?

Mängd sand beror på om du vill använda den som biologiskt filter ("deep sandbed", 10-15cm), för grävande djur (2-20cm) eller bara som dekoration. Grävande djur föredrar oftast finkornig sand, men den virvlar lättare upp och är svårare att hålla ren.
Jag tror att rekommendationerna för mängd levande sten är föråldrade. Använd stenen för dekoration i första hand och lös vattenreningen på andra sätt. För mycket sten stjäl utrymme och gör att mer detritus samlas under.
 

Quote

Om jag fattat det rätt så är cirkulationen i karet mycket viktigt

Ja, men det varierar mellan olika djurarter. Jag skulle rekommendera streampumpar, gärna med pulsautomatik, t ex en Turbelle 6040.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare igen :)

 

Tack för era snabba samt utförliga svar, ni är grymma. För att svara på följdfrågorna så har jag till en början tänkt att använda endast mitt ytterfilter alltså ingen skummare eller sump. Därför så undrade jag över innehållet. Jag har kört detta filter i ca 3 år utan komplikationer samt att det är lätt att rengöra, men vill ändå veta vad andra anser och bilda mig en uppfattning. Jag upplever detta som en ja eller nej fråga när jag är ute och försöker hitta info, någon skrev att det är som att svära i kyrkan när man tar upp detta ämne ;). Angående rekommendationerna för levande sten så har jag fattat det som om dessa hjälper till med att hålla bättre kvalitet på ditt vattnen? Kan man köpa levande sten och koraller utan oro t.ex. på blocket eller annat ställe? Jag bor i centrala Göteborg och huset är byggt på 80-talet så är inte oroad över koppar i mängder men tänker ändå att man kan kolla vilka värden som finns men att det är bra att begränsa sig till det som är viktigast, vad är förresten det viktigaste?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Quote

För att svara på följdfrågorna så har jag till en början tänkt att använda endast mitt ytterfilter alltså ingen skummare eller sump. Därför så undrade jag över innehållet.

Vad jag läst är Siporax det bästa för biologisk filtrering, men du måste förmodligen använda förfiltrering (skum eller vadd) som rengörs ofta för att hindra att detritus sätter igen siporaxen. Kanske du skulle kunna montera en skumpatron på insugsslangen i akvariet, så blir det lättare att göra rent?
 

Quote

Angående rekommendationerna för levande sten så har jag fattat det som om dessa hjälper till med att hålla bättre kvalitet på ditt vattnen?

Det stämmer, bakterier i eller på stenen kan både bryta ner ammonium, nitrit och nitrat. Hur mycket sten som är lagom är svårare att säga, men jag tror att många använder onödigt mycket sten.
 

Quote

Kan man köpa levande sten och koraller utan oro t.ex. på blocket eller annat ställe?

Stenen kanske har använts i ett kar där det tillsatts fiskmediciner som är farliga för lägre djur, men om du ser akvariet i drift och det innehåller välmående koraller och räkor så är det nog ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh nya ideér ploppar upp, det mest kostnadseffektiva borde då vara att köpa död samt levande sten blandat. Detta med skumpatron på insuget hade jag inte en tanke på, det är kul med aha-upplevelser vid enkla lösningar. Det blir till att googla igen :), ja just det tack för länkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande med nystart och du har fått många goda råd här.

Mitt råd är att sälja ditt Juwel akvarium och istället köpa ett komplett begagnat saltvattensakvarium med intern eller extern sump. Det brukar annonseras ut kompletta mindre kar för en spottstyver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, Christian J said:

Hur mycket sten som är lagom är svårare att säga

Man kanske kan säga så här: har du ett biologiskt filter så får du all nitrifikation du behöver där, och någon levande sten behövs inte alls till det. Däremot erbjuder LS denitrifikation, utan denna stiger nitrathalten fortare och du måste byta mer vatten. Med tillräckligt mycket LS (i förhållande till hur mycket du matar) stiger inte nitraten alls. Så hur mycket LS du behöver just för denitrifikation beror kanske i slutändan på hur mycket vatten du vill byta. Har du inget emot normala vattenbyten kan du kanske strunta helt i LS som biologiskt filter, och enbart använda LS av estetiska skäl.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för mer ingående info om hur det fungerar med LS, det var något sånär som jag fattat det. Men om vi leker med tanken på att jag skulle få sålt allt till mitt växtkar och därmed ha råd att köpa mig ett specialanpassat akvarium för saltvatten. Vilka märken är erkänt bra och prisvärda? Jag har kollat på Akvastabil Move 360L och Redsea Max 250L. Men jag har svårt att se att detta skulle bli det billigaste alternativet, men jag har inte riktig koll på priser mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för mer ingående info om hur det fungerar med LS, det var något sånär som jag fattat det. Men om vi leker med tanken på att jag skulle få sålt allt till mitt växtkar och därmed ha råd att köpa mig ett specialanpassat akvarium för saltvatten. Vilka märken är erkänt bra och prisvärda? Jag har kollat på Akvastabil Move 360L och Redsea Max 250L. Men jag har svårt att se att detta skulle bli det billigaste alternativet, men jag har inte riktig koll på priser mm.

Du kan även behålla din juwel och köpa en overflow och en returpump, så behöver du inte borra ditt kar. Sen sätter du ett litet akvarium som sump och skaffar en skimmer dit.


Sent from my iPad using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt lite mer och tar till mig av det ni skriver. Jag har kollat på detta med Owerflow lösningen och läst lite trådar. Om man ändå måste använda sig av en sump så tänker jag att borra i karet inte är det jobbiga utan att hitta en passande sump som dessutom måste fungera med Juwels möbel som inte är speciellt stabil. Försökte hitta vettiga lösningar på sumpar i den möbeln men det är inte det lättaste, hur stor bör den vara till ett 240L? Sedan så är det vissa som lägger ner Owerflow eftersom de tröttnar på att det strular. Desto mer jag funderar på mitt projekt desto mer får jag huvudvärk, börjar inse att Juwel lösningen inte är optimal...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minutes ago, Ismo said:

Om man ändå måste använda sig av en sump så tänker jag att borra i karet inte är det jobbiga utan att hitta en passande sump som dessutom måste fungera med Juwels möbel som inte är speciellt stabil.

Man kan även ha en sump på golvet bredvid akvariet.

 

Quote

hur stor bör den vara till ett 240L?

Minimimåttet handlar väl främst om att den inte skall översvämmas om t ex returpumpen stannar. Annars räcker det att den tekniska utrustningen får plats.

 

Quote

Desto mer jag funderar på mitt projekt desto mer får jag huvudvärk

Det gäller dessvärre hela saltvattenshobbyn... Mitt förslag är att ta det lugnt med tekniken i början, som du ursprungligen hade tänkt, sen kan du alltid uppgradera längre fram om du vill hålla t ex känsliga stenkoraller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en lösning men inget för mig, fråga min sambo vart vi ska ha allt som jag är nyfiken på. Från akvarium till golf, cykling och annat som jag gillar. Dessutom är allt som är kul svindyrt ;). Hur räknar jag ut detta med översvämning? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Ismo said:

Hur räknar jag ut detta med översvämning? 

När returpumpen stannar kommer vatten att rinna baklänges från akvariet till sumpen, tills mynningen på returslangen hamnar ovanför vattenytan i akvariet och häverten bryts, så säkerhetsvolymen beror på hur mycket vatten som kan rinna tillbaka innan dess. Sitter mynningen ovanför vattenytan är det inget problem, men då plaskar det förstås mer.

Mer om sumpar: http://reefkeeping.com/issues/2003-01/gt/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu bestämt mig det blir DIY lösning med Juwel karet. Har redan rivit loss ramarna och tagit reda på hur jag fogar om insidan och gör något som kallas för euro brace för att få stabilitet. Tänker att detta ska ska göras inne på botten samt uppe vid kanten för bästa stabilitet. Har också ritat och räknat på att bygga en egen möbel som kommer att få plats för en framtida sump. Virket ska köpas imorgon, nu kör vi ;). Gjorde en liten test lägger in några foton.

a.JPG

b.JPG

c.JPG

d.JPG

e.JPG

f.jpg

g.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att det inte är så tjockt glas i Juwelkaren så du bör inte fylla högre än dit den gamla ramen gick.

Eurobrace brukar vara gjord i samma glastjocklek som karet och minst 60 mm bred. Den bör vara inslipad till mått så att silikonfogen får samma tjocklek överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt att använda mig av samma tjocklek 8 mm, dock 50 mm djup istället för 60 mm. Enligt olika inlägg på diverse forum så skulle man kunna använda Juwel karet utan ramen men har också läst att den buktat för en del så tar den infon med en nypa salt. Lämnar 2 mm invändigt för att få mer kontaktyta till silikonet. Kolla in min skiss, detta är mitt testa på projekt får se hur det slutar :).

ritning.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du ett mittstag upptill. Då går det säkert bra med 50 mm breda stag. Jag skulle lämna en springa mellan glasen i hörnen bak för att dra upp sladdar till pumpar.

Jag skulle inte lägga in lister i botten. Det är bättre att limma Eurobracen inne i karet än ovanpå. Silikon har avsevärt mycket högre draghållfasthet än skjuvhållfasthet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...