Gå till innehåll

Fosfat i blue treasure sps salt?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

@stigigemla det hade stått i 22 timmar :) 

Jag tycker alltid att det är lite småpartiklar i provröret när jag blandar. Man har ju bara 2 minuter att lösa upp testet men det skiftar alltid till en svag nyans av blått. 

 

Ska prova att göra 1 liter vatten och låta det stå 48 timmar och kanske även göra testet med hjälp av båda provrören?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Kimozabe sa:

@stigigemla det hade stått i 22 timmar :) 

Jag tycker alltid att det är lite småpartiklar i provröret när jag blandar. Man har ju bara 2 minuter att lösa upp testet men det skiftar alltid till en svag nyans av blått. 

 

Ska prova att göra 1 liter vatten och låta det stå 48 timmar och kanske även göra testet med hjälp av båda provrören?

 

Mvh

Kim

 

 

jag skulle låta det stå i minst 48 timmar för att vara säker på att det blandats ordentligt. jag tycker också att du ska säkerställa att du blandade saltet med vatten på runt 25 grader så du inte får någon utfällning som kan störa resultatet (bara gissning att det kan påverka).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Kimozabe sa:

Tack @nike83

Kan tempen verkligen påverka? 

Frågar därför att jag hade tänkt ha färdigblandat saltvatten till mitt kar i en behållare för att kunna göra vattenbyte, hade inte planerat att ha en värmare i den behållaren. 

Mvh

Kim

 

som jag skrev så var det en gissning! jag tänker att om man blandar salt med kallt vatten så kan vissa salter fälla ut. då tänker jag mig att det kan störa resultatet (om man har mycket partiklar i vattnet). som sagt, bara en teori!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte mer troligt att det fäller ut saker om man har för varmt vatten? Jag brukar blanda mitt vatten kallt. Ska man blanda en större mängd rekommenderar jag att man häller i saltet i omgångar. Häller man i en stor klump på en gång så blir det en hög med salt på botten av kärlet, när koncentrationen av ämnen blir så stor och fuktig på en liten ytan kan säkert något fälla ut eller ge oväntade reaktioner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-02 at 23:08, Kimozabe sa:

Blandade till nytt salt och mätte fosfatet som jag gjort tidigare. Alla gånger har jag fått utslag på Hanna ULR. 

Denna gång 34, kommer inte ihåg vad det motsvarar i fosfat men det borde inte vara så högt. 

Kan det verkligen vara saltet?

 

Mvh

Kim

Det kan alltid vara saltet, när jag mätte senast på ett salt( ej det du nämner)  fick jag  0.015 ppm i fosfat på det saltet, så det kan allt förekomma i vilket salt som helst, men bör naturligtvis höra till ovanligheten om det skall vara ett bra salt. Som vanligt handlar väl allt om pengar, rena kemikalier är exponentiellt dyrare än icke rena, och alla företag måste i första hand tjäna pengar. Inget företag skulle erkänna att dom har en dålig produkt utan där finns många mer eller mindre fantasifulla bortförklaringar när man pressar ett företag på ett salts tvivelaktiga kvalitet. Vi har ju idag förmånen att lite mer kontrollera dom med ICP-OES test, även om detta också har sina brister, så får vi utan tvekan en hel del info den vägen vi aldrig fick förr.

Just om det salt du nämner, har jag hört detta tidigare. Det är väl ganska billigt va? There is nothing such a free lunch...

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minsta lilla grumling kan fördärva mätresultatet från en Hanna Checker. Det räcker med att en partikel hamnar i ljusfältet när mätningen görs efter 3 minuter.

Jag tror problemet med billigt salt är mer att värdena inte är konstanta. Om de t.ex svajar +-10% och det är ju inte en extremt stor förändring kan det motsvara Ca från 378 till 462 eller Mg från 1215 till 1485 och kH från 8,1 till 9,9. Inom de värdena brukar Blue Treasure hålla sig såvitt jag vet och då tror jag inte det är större variation på andra ämnen. 

Att fosfat skulle vara noll eller ha ett högt värde i ett syntetsalt tror jag inte på. 

Ett natursalt däremot kan jag tänka mig få plötslig högt fosfat eller nitratvärde då de torkas utomhus.

Då kan det räcka med att en nödig fågel flyger förbi.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman 

ja det är rätt billigt. Valde det för att jag ändå ska köra balling så jag behöver inte betala premium-peng för ett salt med massa tillsatser etc. Kanske tänker fel. 

Ska göra nytt osmosvatten och prova som föreslagits värma upp vattnet till 25C innan jag blandar saltet. 

@stigigemla

det var oxå en av anledningarna till att jag valde det saltet. Tänker att det måste vara lättare att göra jämnare salt syntetisk väg. 

Ett fosfatvärde på 0.10 är kanske ingen större fara men tycker det känns som för högt på nyblandat salt. 

 

Jag kommer återkomma med testvärde efter nyblandningen fått stå i 48 timmar. Ska då prova lite fler värden för skoj skull. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat att göra en ny blandning på 10 liter. 

Enligt förpackningen så skall 6700g ge 190liter med en salthalt runt 1.024 - 1.026. 

Slog osmosvatten i en spann, eheim pump 1000L/h, värmde upp till 26 grader och slog sedan i saltet. 

Jag fick 1.020! :o Det har stått över ett dygn. Red Sea refraktometer kalibrerad med tempererat osmosvatten och satt nollan efter ppt. 

 

Vet att vikten på salt kan slå om det suger till sig lite fukt men så här mycket?

 

Mvh

Kim

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut @stigigemla tack. 

Tänker mer att ett billigt salt som kräver högre dosering än anvisat kanske inte längre är billigt. Om det dessutom skulle visa sig att där faktiskt är + 0.10 i fosfat så börjar jag nog tvivla på om Blue Treasure SPS är något att satsa på. 

Ska få rätt på salthalten och sen mäta alla värden efter 48 timmar. 

 

Får kanske leta upp något annat. Kanske hör av mig till dig ;) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser vattenytan ut efter 3 dygn. Kan inte minnas att det sett ut så tidigare och det enda jag gjort annorlunda är värmt upp vattnet innan jag blandade saltet. 

Bilden är lite svår att tyda kanske....

Har slängt i 34g salt idag och ska mäta imorgon igen. 

Mvh

Kim

IMG_2035.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får også fosfat med dette saltet, mellom 0,16 og 0,23 har jeg målt med Hanna. Se også https://saltvattensguiden.se/topic/52466-fosfat-fra-salt-eller-plast/. Har målt etter noen timer, og et eller 2 døgn etter saltet er blandet inn. Ingen nevneverdig forskjell.

 

Ser meg om etter et nytt salt når jeg skal bestille opp noen sekker snart. Synd at ingen selger Kent marine Reef Salt her i Sverige/Norge. Har importert dette fra USA noen ganger og meget fornøyd med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slog mig precis att jag aldrig blandat vatten i denna behållare utan alltid i livsmedelklassade behållare från Clas Ohlson. 

Borde jag hälla ut denna blandningen i toan? Tänker på om behållaren kanske "förgiftar" vattnet. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...