Gå till innehåll

Smakar på 800 liter salt


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

6 timmar sedan, Bujje sa:

Hur tycker du det funkar med kejsarna och SPS? Galet snyggt för övrigt! Men det vet du redan :)

 

Jag satte i imperatorn och navarchusen samtidigt. Nästan alla acro drog in polyperna, men nu är de framme igen. Inte sett att någon av dem ätit på acro.

Däremot har imperatorn tuggat på mina chalicer så dom har jag plockat bort och sålt. Mina knappar låter de bli konstigt nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Inte mycket aktivitet här men ska försöka hålla tråden vid liv. Dels för egen skull men vill bidra till svg med, sidan man besökte flera gånger varje dag förr i tiden.

 

Sommaren och semester har varit allt annat än lugn. Gjort några grejer som jag funderat på länge samt varit nära katastrof. Jag tar det uppspaltat här rakt upp och ner.....

 

......Strömavbrott ringer sambon och säger, vatten på golvet säger hon. Kunde gått riktigt illa om inte sambon varit hemma och visste hur hon skulle bryta häverten. Jag ser mig själv som väldigt petig och noggran i denna hobby men jag förstår inte hur jag kan ha slarvat med att kolla hålet som bryter häverten. Hålet hade kalkat igen och bröt inte häverten, sumpen svämade över och ut på golvet. Jag var hemma på 20 min och kunde hjälpa till att rädda upp det hela. Där efter borrades ett 3mm hål i returröret över ytan istället för under, DETTA ska aldrig få hända igen....

 

Har börjat möblera om i karet. Det har bara varit igång 10 månader men det börjar bli trångt. Vissa acro växer för fort i jämförelse med andra och skuggar. Ska sätta de stora snabbväxande längre bak så har jag har möjlighet att ha fler sorter i mitten. Lagt ner två nya stenar för att få plats med mer fraggar. Mindre luftigt säger säkert många men jag lever på att se fraggar växa, det är det som driver mig. Handla stora "färdiga" kolonier har sällan hänt och i detta kar är det bara två acro som inte är köpta som fraggar/pinnar.

 

Gillar gyre-pumparna, men satan va de sätter igen snabbt. Var nästan uppe på fullt blås på min 150 när jag nu rengjorde den. Fick ställa ner den på 40 procent efter detta. Vortech är inte alls lika känslig för beläggningar. Har för övrigt satt i en pump till för att öka flödet i karet. Kommer säkert få ha ännu fler framöver. Gillar att ha fler och mindre pumpar än två stora som blåser för mycket på vissa ställen.

 

Gilar aqua medic twin control tillsammans med titanvärmare. Med denna duo har jag kunnat sova gott när jag varit bortrest i sommar.

 

Balling är bra och jag känner mig trygg med det, men får börja fundera på kalkreaktor. Uppe i 700ml om dagen i mina dunkar. 

 

Mer fisk ska i karet, letar efter wrassar framförallt. 

 

Nuläget ser ut såhär

DSC_0119.jpg

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, det där med hävert vid strömavbrott är läskigt och något man lätt missar efter ett tag när man fixat det vis uppstart...
Låter jobbigt med 700ml balling, blir ju att blanda ofta, eller ha väldigt stora dunkar

Stiligt kar!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas , du kan gärna borra ett par extra hål , för säkerhets skull , har man bara ett eller två hål , nog f-n sitter det en turbosnigel över hålet när strömmen går ,

allt händer förr eller senare (mercurys lag) men tur att det gick bra , en kompis råkade ut för samma , men det var bara 100l kvar i hans 1100l kar närjag kom dit ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, läskigt det där med häverten! Verkligen tur att sambon var hemma. 

Det där är ju en mardröm som man aldrig önskar ska hända, så händer det. Vill minnas att ni har klinkers, lite skonsammare än trägolv iaf :)

 

Du har en riktigt vackert kar och fraggarna jag köpte av dig har alla överlevt och växer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, MattiasN sa:

Usch, det där med hävert vid strömavbrott är läskigt och något man lätt missar efter ett tag när man fixat det vis uppstart...
Låter jobbigt med 700ml balling, blir ju att blanda ofta, eller ha väldigt stora dunkar emoji4.png

Stiligt kar!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

 

Ja verkligen, men nu har jag gjort tydligt hål över ytan och detta kommer bryta vid varje vattenbyte så har möjlighet att kolla hålet varje vecka :)

 

Visst finns det roligare saker än att blanda balling men jag måste säga att det inte är så jobbigt som det låter. Kör 20-litersdunkar. Blandar i 5-liters dunkar som jag ristar två åt gången. Bikarbonat ena dagen och ca dagen efter. Ett jobbigare moment för mig är tex skrapa rutorna som jag tycker är extremt tråkigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Jonas , du kan gärna borra ett par extra hål , för säkerhets skull , har man bara ett eller två hål , nog f-n sitter det en turbosnigel över hålet när strömmen går ,

allt händer förr eller senare (mercurys lag) men tur att det gick bra , en kompis råkade ut för samma , men det var bara 100l kvar i hans 1100l kar närjag kom dit ,

mvh stefan

 

Ja man ska aldrig känna sig helt säker. Men nya lösningen känns ändå så pass safe att jag sover gott om natten :) ett hål en cm över vattenytan som kollas av varje vattenbyte. Men visst, en turbo skulle väl kunna sätta sig lite över ytan med. Men då får gamla hålet göra jobbet denna gång :) Det är verkligen en mardröm att få karet tömt. Mitt utlopp sitter ändå rätt högt så skulle inte bli mer än uppskattningsvis 50-60 liter på golvet. Men det räcker gott och väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, NovemberRain sa:

Shit, läskigt det där med häverten! Verkligen tur att sambon var hemma. 

Det där är ju en mardröm som man aldrig önskar ska hända, så händer det. Vill minnas att ni har klinkers, lite skonsammare än trägolv iaf :)

 

Du har en riktigt vackert kar och fraggarna jag köpte av dig har alla överlevt och växer :)

Just där är det faktiskt trägolv. Vattnet som kom ut på golvet torkades upp fort så det var nog ingen fara men under bänken är jag lite orolig för. Har tagit bort listen längst ner och borrat hål så det kan andas. Sen haft på fläktar.

 

Kul att fraggarna tar sig. Fram mot årsskiftet kommer det finnas en hel del nya sorter att fragga på.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-09 at 11:26, per.w sa:

hej,

Jag skulle vilja veta vad du har i varje dag/vecka. Mängd/100L och fabrikat...

Jag vill också att min burk ska se ut sådär.

Mvh Per

 

Hej

Har inte direkt i något speciellt (kör just nu inga produkter med mat eller färgförstärkare eller liknande). Jag kör ju balling på bikarbonat och kalcium. Med bikarbonaten kör jag jod så jag ligger på ok nivå. Andra nödvändiga ämnen doseras bara om tritons mätningar visar det.

Jag balanserar näringsämnena med hjälp av att dosera fosfat/nitrat/nopox. 

I övrigt vattenbyte drygt 10% i veckan och rejält med ljus och flöde. 

Var det svaret på din fråga eller om du har mer funderingar så är det bara fråga =)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-09 at 12:33, LN21 sa:

Jonas, vackert så att man nästan svimmar.

 

Tack Larry. Hade varit så roligt att visa dig dina gamla guldklimpar som fortfarande finns kvar i karet. Kommer du ihåg den MEGA-lila acron som du hade som jag tog fragg på. Den är inte alls lika lila i mitt kar men herregud vad den växer. Svårt att se på bild med den är som tre spretande handflator, hem för tre krabbor. Lila i topparna, vit bas med lila polyper, den syns i mitten av karet som en tableväxande koloni.  Har även stora kolonier av två olika tortusa som kommer från dig.

DSC_0004 2.jpg

DSC_0171.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Niklasberglund sa:

Nån speciell anledning du kör "bare-bottom" eller bara tycke och smak?:)

 

och helt sanslöst snyggt!

 

Hade mer än gärna kört sand (och kommer säkert testa framöver) men jag HATAR att se ful sand. Och jag har aldrig lyckats hålla en sand snygg. Därför kör jag bb. Men nu när chemiclean visats sig vara så effektiv så är det bara dina som kan förstöra. Det är dino som tidigare gjort att jag sugit ut sanden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Hade mer än gärna kört sand (och kommer säkert testa framöver) men jag HATAR att se ful sand. Och jag har aldrig lyckats hålla en sand snygg. Därför kör jag bb. Men nu när chemiclean visats sig vara så effektiv så är det bara dina som kan förstöra. Det är dino som tidigare gjort att jag sugit ut sanden.

Håller med om det där med ful sand... Har du testat sandvändare (goby)? För mig i mitt lilla akvarium funkar det väldigt bra med en Amblygobius Phalaena, har dock nät över.
Och grattis till SVGs just nu snyggaste balja!!!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Strikt sa:


Håller med om det där med ful sand... Har du testat sandvändare (goby)? För mig i mitt lilla akvarium funkar det väldigt bra med en Amblygobius Phalaena, har dock nät över.
Och grattis till SVGs just nu snyggaste balja!!!

Tack så jättemycket, inget jag håller med om men värmer att höra =) Ska inte säga att jag är missnöjd på något sätt men man ser väl alltid att det kan bli bättre. Just nu känns det inte som att det är jättemånga som riktar in sig på acro men det där går ju i vågor.

 

Nä jag har inte testat just phalaena, sprider de mycket sand? Puelaris!? har jag testat förut men blev lite dimmigt i karet. Ska jag köra sand så lär jag köpa ett gäng sandvändande sjöstjärnor i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket, inget jag håller med om men värmer att höra =) Ska inte säga att jag är missnöjd på något sätt men man ser väl alltid att det kan bli bättre. Just nu känns det inte som att det är jättemånga som riktar in sig på acro men det där går ju i vågor.
 
Nä jag har inte testat just phalaena, sprider de mycket sand? Puelaris!? har jag testat förut men blev lite dimmigt i karet. Ska jag köra sand så lär jag köpa ett gäng sandvändande sjöstjärnor i alla fall.

Nej, det är inte dimmigt i mitt kar i alla fall. Den håller rent hos mig tillsammans med en sjöstjärna. Dock stör den koraller på botten då den strilar ur sanden över dem. Har haft en Puellaris men den hoppade ur mitt gamla akvarium 3 ggr, 2 ggr var jag närvarande men inte den sista...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Strikt sa:


Nej, det är inte dimmigt i mitt kar i alla fall. Den håller rent hos mig tillsammans med en sjöstjärna. Dock stör den koraller på botten då den strilar ur sanden över dem. Har haft en Puellaris men den hoppade ur mitt gamla akvarium 3 ggr, 2 ggr var jag närvarande men inte den sista...

Kör ju inga acans längre så skulle ju inte förstöra i mitt kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...