Gå till innehåll

Frågor om städpatrull


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Är det alltid så att eremiter gå efter snäckorna för att uppgradera skal, skalen växer inte? 

Fungerar det så fall att bara slänga i lite tomma skal som dom kan byta upp till?

Sist, gillar eremiter, tycker dom är snygga. Men är det något eremiter gör som inte sniglar eller andra djur kan göra/gör lika effektivt? Tänker på att då slipper man kanske en utrotning av ens sniglar om det räcker med några få eremiter. 

Alla dessa frågor kommer efter det att jag tittat på ett klipp från brs angående "cleaning crew packs". 

 

Tack på förhand

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det med att eremiter jagar snäckor - är det en myt eller.....

 

Det finns säkert eremitarter som är framgångsrika i sin snäckjakt men min erfarenhet är att de flesta snäckor som är vi god häls klarar sig bra mot eremiter. Däremot är jag övertygad om att eremiter kan försöka att gå till angrep - det är ju mat. Men snäckor i normal kondition klarar ju sig bra genom att de kan stänga till ingången. Då är det inget som kommer åt mjukdelarna. Försvagade snäckor (eller förslöade) - ja då är det nog en annan sak - då smäller det. Jag tror det är jakten på mat som styr - inte storleken på skalet. Skulle det vara storleken på skalet så skulle det innebära att eremiter har en storleksuppfattning om sig själva och andra. Samt att de kan ha den enkla slutledningsförmågan - det är trångt - jag behöver större - det skalet som kryper där är stort nog - det vill jag ha - döda - ta skal. Jag vet inte - djur brukar vara intelligentare än vad vi tror - men....  Jag har dessutom för många gånger sett eremiter testa skal som vi testar skor - storleksuppfattning verkar inte vara ett av medlen.

 

Har du länken till videon?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer här @Lasse

kollade igenom snabbt igen och det är mycket riktigt om det skulle saknas mat, runt 4:40 in i klippet. 

 

Men om jag inte minns fel så nämner dom oxå att dom tar sniglar för skalets skull. Om dom inte gör det....hur byter dom då skal? Eller eremiter växer kanske inte så mycket att det behövs bytas hela tiden?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara det att jag inte håller med honom i det han säger eftersom han bara koncentrerar sig på att det är låga näringsvärden som hindrar algtillväxt och han ser Clean Up Crew som en potetiell näringsbomb.  Min uppfattning är inte det - om algerna betas så spelar näringsnivåerna inte någon större roll. Jag har hållit kar med 1,5 ppm i fosfat utan alger men har sett kar med 0,02 och lägre - fullvuxna med alger. Största orsak till kraftig algtillväxt i nystartade kar är enligt min mening brist på betare - inte för mycket näringsämnen. Betarna sätts också in för sent - när redan en stor biomassa med snabb tillväxt etablerat sig.

 

I naturen dör faktiskt snäckor också (inte bara i våra kar alltså) De blir också försvagade och möjliga byten. Eftersom vi inte vill att verklighetens elaka natur (saker dör) skall ske så är det en bra ide att ha gamla snäckskal av olika storlek för eremiterna. I mina kar brukar det med tiden etablera sig snäckor som förökar sig, växer och dör av olika anledningar. Det tar ett par år men det brukar gå bra. En och annan eremit kommer att stryka med som byte vid ömsningar, samma med räkor. Faktum är att vi i och med matspillet från fiskmaten ger rengöringspatrullen mer mat än vad de kan beta i naturen gör att näringsbrist sällan är ett problem. Den som sett hur tätt eremiter och snäckor går i naturen inser saken.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket @Lasse

Har ett av mina karantänskar (54l) igång nu med 2 gamla stenar. Ingen ammonium eller nitrit men ca 20 nitrat (Salifert) och högt fosfat (tror det var runt 0,35 med Hanna URL). 

Det enda som utöver dessa inte är bra är pH 7.4-7.8. Har inte ljuset tänt så många timmar än. 

Hade jag kunnat köpa en eremit och en snäcka kanske så har jag något som går att titta på förutom några rörmaskar :)  eller bäst att vänta tills nitrat, fosfat och pH är bättre?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse med en exstick 100. Elektronisk pH mätare. Fick med kalibreringstabletter som skall lösas i vätska men vet inte hur mycket så kan inte kalibrera den :) 

Fick 8 på osmosvattnet. 

Ska se om dom har en på Håkanstorps zoo som jag kan jämföra med.

Får försöka hitta kalibreringsvätska, original skall det vara färdigblandade påsar. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse står inget bara olika färger på dom och en vätska som inte heller där står något hur mycket vätska för att lösa upp en pilla. 

Hittade färdig lösning här:

https://termometer.se/buffertlosning-ph-10-53-PH10-P-r418996?keyword=Ph10

så ska beställa en 10:a och en 7:a. 

Får se vad den visar hos Micke, på väg dit nu.

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer inte ihåg om det var en Ph-mätare eller en salthaltsmätare men metoden den använde borde teoretiskt sett fungera för både ph och salt. 

Det var nog en Ph-mätare som använde salt innanför membranet.

 

 

Ändrat av ChefKanin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis läst igenom manualen och mycket riktigt skall där vara en liten svamp i botten på skyddet som man ska se till att hålla fuktig med ph4 lösning. 

Ska kolla upp allt när jag kommer hem, hittade nämnligen på nätet att dom kapslarna jag har liggande hemma skall lösas med 100ml DI vatten, destillerat antar jag. 

Fungerar det lika bra med osmos eller jag måste handla destillerat vatten på typ Apoteket?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt mycket inriktat på pH-mätare nu så väljer att starta en ny tråd om jag inte får rätt på det med bara pH mätaren och kalibreringen. Eller det är ok att gå off topic i ens egna tråd? :) 

Köpte sterilt vatten på Apoteket, ska ge mig på att kalibrera den. 

PH 7,96 i karet :)

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...