Gå till innehåll

Min egna manuella KH-batch


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vid sidan om arbetet med min automatiska KH-maskin, vars arbete går mkt bra och jag är inne i en fas där jag byggt en ny version med förfiningar på olika sätt(läs gärna på reef2reef),.så gjorde jag ikväll min egna manuell KH kit också

detta motsvara nog typ 200 salifertpaket;-).......

 

 

 

IMG_2429.JPG

IMG_2430.JPG

IMG_2431.JPG

IMG_2433.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag har ju tipsat dig...

Blev det citronsyra eller oxalsyra?

Jag vet;-)..tacksam för det tipset:_) 

Jag fortsatte sen med experiment, titreringskurvor o beräkningar o kom fram till:

Citronsyra är olämpligt då den ju har tre pka-värden som ligger rätt nära varandra och där inte ens det lägsta ligger tillräckligt långt under pH 4.2:, 3.15, 4.77, 6.4 . Därmed slätas "backen" ut som skall påvisa var vi har ekvivalenspunkten 4.2. Därför blir felet större med sådan svag syra. Även om det är helt ok med fler pka-värden så vill vi isåfall att de lägsta pka värdet skall ligga så långt under 4.2 som möjligt, och om det finns ett pka värde till skall det antingen ligga också långt under 4.2 eller såpass mkt ovanför 4.2 så man kan försumma det i beräkningen. Saltsyra är naturligtvis enklast, enprotonig syra som till 100% har dissocierat vid pH 4.2, alltså enkelt att räkna 1/1. Skall jag räkna på citronsyra får jag ta fram Hendelsohn.-Hasselbach formel och se hur mkt av varje proton som bidrager till att surgöra vid pH 4.2, och denna faktor får sen användas för att omsätta värdet M till N. Svavelsyra är ju treprotonig, men de två första protonerna har i princip till 100% protolyserats vid pH 4.2, så den syran kan man räkna rätt av som att X Molar= 2X N. Dessutom är dessa båda pka värden så långt under 4.2 och det tredje så långt över, så kurvan får en fin brant vid ekvivlanespunkten. 

Oxalsyra blir lite som citronsyra, med dessa nackdelar.

Fosforsyra funkar, men dess  första proton är inte riktigt till 100% protolyserade vid pH 4.2, så där blir det inte så att X Molar = X N utan kanske  X Molar= 0.95 N. Hendelsehn Hasselbach används för att få exakt relation.  Dessutom innehåller ju denna fosfor så det krånglar till ett behov av extra sköljning.

 

Ja...det finns alltså en syra som vinner..svavelsyra, och den används vid all alkalinitetstitrering som jag sett, såväl i hobbytester som professionella. 

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...