Gå till innehåll

Importera begagnad Deltec MCE600


Space-Mao

Rekommenderade inlägg

Nu när man bestämt sej för att starta nytt kar efter många års uppehåll så finns det många tankar som flyter omkring i huvudet.

Inte minst hur man ska kunna hålla nere kostnaden på ett vettigt sätt. Det första som slår en är ju såklart att köpa begagnad teknik. Men så är ju inte marknaden den största i Sverige och jag tycks aldrig riktigt hitta det som jag är ute efter. Mitt inre geni kommer på fantastiskt bra idéer ibland och denna gången så var idéen att från eBay, därifrån kan man ju beställa.

 

Nu till min fråga och mitt problem; visst är det så att elsladden till Deltec MCE600 är så att säga fast i enheten? Vid import så är ju den isåfall inte utrustad med en svensk stickkontakt. Skulle man kunna byta ut den på något vis utan att göra enheten helt livsfarlig att använda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såklart finns det adaptrar. Anledningen till att jag frågar om det går byta ut sladden är eftersom jag känner mej osäker på hur bra en reseadapter fungerar som permanent lösning. Det står exempelvis på Biltemas reseadaptrar att de ej är för permanent bruk. Nu är det väl inte de av den bästa kvalitén men oavsett vilket märke på reseadapter så undrar jag om det verkligen är tänkt att man ska nyttja dem 24/7 under längre perioder.
Jag har aldrig gjort inköp av elektronik från utlandet tidigare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den omvandlaren skulle ju vara toppen till en pryl från USA! Toppen! Tack så mycket.

 

Jag kanske borde specificera att de saker jag tänkt köpa kommer från England. Så då är det 230V på dem om de inte avviker av någon anledning. Vad ska jag använda för något isåfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

England har 230 v nolla och fas ungefär som vi. Det betyder att säkerhetsnivån är ungefär lika som i Sverige.

USA har 110 volt med mittnolla. Säkerhetsmässigt innebär det 2 x 55 v. Säkerhetskraven är alltså annorlunda.

Men varför skall du köpa en skummare med en 10 - 15 år gammal konstruktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ju 50 Hz istället för 60 med, det kan påverka en pump antar jag? 

 

Är det en brittisk pump behövs bara en adapter så att kontakten passar i våra utag, som stig säger så har de i princip samma spänning i väggen som oss. Det är för gemene man i princip bara en fysiskt annorlunda kontakt.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så jag hade förstått det angående elektroniken ja. Men frågan återstår om det är ok att använda en reseadapter permanent eller ej och vad man ska ha istället isåfall.

 

Bra fråga angående skummaren! Jag har inte planerat att ha en sump till min balja. Då återstår bara HOB eller intern skummare. Valet där är ganska enkelt eftersom mitt akvarie kommer ha måtten 80x35x55 LxBxH. Allt utrymme i karet måste sparas på och utrymme utanför glaset finns det ju gott om, inte sant?  :hubba:

Vad jag uppfattat så är det en av de bättre HOB skummarna. Har inte direkt läst något som avskräckt mej iallafall. Om man sedan bortser från det tekniska och tänker på det estetiska så är väl kanske en HOB inte det vackraste, men en MCE600 känner jag kommer smälta in ganska bra iallafall.

Jag inser att det låter som om jag redan bestämt mej, men tvärtom så är jag helt öppen för förslag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ändå har en tankeverksamhet på 200% så fortsätter jag skriva ner funderingar och frågor.

 

Har även kollat in en MP10w ES och en Radion xr30 uppgraderad till gen 3 som finnes i England. På de vet jag att sladdarna är löstagbara.

Det borde väl inte vara någon fara att köpa svensk motsvarighet på sladdar från Clas Ohlson och stoppa i? Är det verkligen så att de specialtillverkar enheterna så pass att vi inte kan använda dem här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...