Gå till innehåll

Vad ska jag testa?


Lernbo

Rekommenderade inlägg

Mina LPS trivs inte.

Har stabila värden Kh,Ph,Mg,Ca,Ka,Salt Fo visar 0 på Salifert, kör osmosvatten med silikatfilter byter 10 % varje vecka.

Ska köpa lite fler tester, men vilka behöver jag med tanke på mitt problem.

Har även denna mörkgröna alg på en del ställen på botten.

Kör Led Zetlight.

Nämner även att jag kör Aquaforest probiotic metoden med allt vad detta innebär. 

20170116_163324.jpg

Ändrat av Lernbo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt det, jag har åxå funderat på näringsbrist.

Men hur kan jag ha det, använder bra salt aquaforest probiotic och tillsätter dagligen bakterier och vitaminer samt mineraler, jag har enligt mig enkla koraller Duncan, Acan, Montiporia,Blasto

Olika frysfoder och pulvermatt till corallerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du använder en metod som ger ett kar som brukar betecknas som ULN (Ultra Låga Näringsvärden). Det är främst anpassat till SPS och knepiga acroporer. LPS bruka gilla lite högre näringsvärden - framförallt vad gäller fosfat och nitrat.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, har du något förslag på vad jag ska göra för ändring om jag vill ha LPS:r.

Enligt Aquaforest probiotic metoden ska man kunna hålla LPS:r. man kan läsa bra på deras hemsida.

Jag har köpt allt vad det innebär för denna metod $$$$$

Men jag är åxå inställd på att jag har lite näringsämnen i karet.

jag har tagit ur alu removern iallafall. 

 Har du idér om en kortsiktigt lösning för att få upp näringsämnena och en permanent lösning med tanke på att jag redan har köpt allt enligt metoden.

 

Mvh

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet alldeles för lite om Aqua Forest och deras system för att kunna ge några råd. Klart är att det finns väldigt bra kar som kör hela deras system. Har man startat att följa ett system så bör man nog hålla sig till det och inte ändra för mycket. Har de inte ett eget forum där man kan få råd - eller finns det ingen här som kan Aqua Forest´s system och som kan hjälpa dig utifrån de förutsättningar som du har i ditt kar. Det måste finnas några värden som systemet strävar att nå exempelvis x mg PO4 och Y mg NO3. Sedan är det så att utan någon egentligen begriper något så kan det vara stört omöjligt att få den och den korallen att fungera i ett kar. Däremot - i karet bredvid så funkar den - utan man förstår varför. Till och med sett ihopkopplade kar där olika koraller trivs i olika kar fast det är samma vatten. Vilka koraller går bra för dig?

 

By the way - Duncan, Acans och blastomussla är inte enligt min erfarenhet de lättaste att få att fungera :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna ser ut som cyano, det kan vara värt att försöka få lite starkare vattencirkulation i det området, sen införskaffa ett gäng snäckor för att vända sanden, du bör även suga upp mattan och sen slamsuga eller röra om sanden i området ofta för att håla sanden syresatt, efter ett tag när mattan inte återkommer i samma takt längre bör du kunna sluta förutsatt att dina sandvändare rör om sanden bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Vad är din nitrathalt? Många idag (dock inte Henric vad som är känt i alla fall :)) tillsätter KNO3 för att få upp nitratnivån. Oftast räcker inte en ökad matning till detta.

 

MVH Lasse

Nitrat halten är 5 med Salifert 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-16 at 16:40, Lernbo sa:

Mina LPS trivs inte.

Har stabila värden Kh,Ph,Mg,Ca,Ka,Salt Fo visar 0 på Salifert, kör osmosvatten med silikatfilter byter 10 % varje vecka.

Ska köpa lite fler tester, men vilka behöver jag med tanke på mitt problem.

Har även denna mörkgröna alg på en del ställen på botten.

Kör Led Zetlight.

Nämner även att jag kör Aquaforest probiotic metoden med allt vad detta innebär. 

20170116_163324.jpg

Överväg alltid som orsak för mkt av ngt spårelement, särskilt om du tillämpar en produktserie med mkt tillsatser. Håller med Lasse, skicka in ett Tritontest...jag tror detta kommer svara på din fråga. Näringsbrist tror jag mindre på, LPS brukar trivas rätt ok i näringsfattigt vatten trots allt, dom kommer ju ifrån ett sådant i naturen...men visst, vid för låga värden där inget trivs, alltså inte heller sps, så trivs såklart inte LPS heller. Dvs, jag tror inte LPS vantrivs i låga näringsvärden(jag menar ej ultralåga), men däremot har dom högre tolerans mot höga jämfört med tex sps. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 % byte per vecka talar emot för mycket av något spårämne.

 

Har du några koraller som trivs?

 

Det är nog en bra ide att stoppa kolkällan (eller minska kraftigt) om du har tendens till cyano. Dessutom det Henric skriver.

 

Hur säker är du på nitratmätningen - är det en ny test eller gammal?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clavularia trivs bra och min bubbeltip som nyss har delat sig likaså en av mina Blasto.

Angående Nitrat testet är det korrekt har provat med olika tester.

Angående kolkällan så undrar jag om Aquaforest Probio S är en sådan kolkälla som jag ska minska eller sluta med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu komplicerar du det lite Att clavularian går bra tyder inte på näringsbrist. Cyanon tyder dock på obalans mellan fosfor och kväve. Skicka in en Tritontest men försök också få råd från några som kör aqua forest. Har för mig att det finns en tråd på reef2reef

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-17 at 13:18, Lasse sa:

Vad är din nitrathalt? Många idag (dock inte Henric vad som är känt i alla fall :)) tillsätter KNO3 för att få upp nitratnivån. Oftast räcker inte en ökad matning till detta.

 

MVH Lasse

Men jag har vågat o testa Lasse:)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser nu att jag kan ha gjort ett misstag när jag doserat Aquaforest råprodukter kallas RAW  Ca, Kh och Mg ,jag har fyllt på dagligen i sumpen ungefär 2 g som förbrukningen sett ut förutom Mg som har varit 3 g.

 

"Som MAN så läser man ju inga instruktionsböcker "

Men jag bevakade min kvinnliga sida igår och läste lite på Aquaforest sida.

 

Där står det att RAW produkterna ska lösas upp i 1 liter osmosvatten fördelat Kh 10g +Ca 50g.

 

Kan det vara så att jag har fått en felaktigt jon balans pga av mitt förfarande.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...