Gå till innehåll

PVC Genomföring


Ek_off

Rekommenderade inlägg

Tja!

 

Är det någon som vet vilken typ av genomföring man bör köpa om man har ett förborrat hål med d=50mm och anslutande rör som är 50 mm?

har tittat på Haquoss (https://www.zoo.se/40-mm.html) men hittar inte så att den finns i 50 mm!

 

någon som vet var man kan hitta nåt liknande?

 

tack för all hjälp på förhand!

Niclas Eckhoff

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var knepigt. Det är  så att rördiameter i plast anger ytterdiametern. En genomföring för ett 50 mm rör kräver ett 65 mm hål i glaset. Ett 40 mm rör verkar kräv 55 mm i hålstorlek och ett 32 rör kräver 43 mm. Jag är rädd att 32 genomgången blir för liten - dvs du täcker inte hela hålet med den genomgången och kan inte täta ordentligt. JL akvarium har genomgångar - ring honom och be han mäta på 40 genomgången - om den verkligen kräver 55 mm. Han bör också veta om du kan använda 32 genomgång till ett 50 mm hål. Har du sen 50 rör och måste ta en mindre genomgång så får du använda adaptrar, @stigigemlaDu kan det här bättre

 
MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nämligen så att jag köpte just en sån genomgång precis innan nyår, men har varit otrolig klantig och limmat fel och nu måste jag nog ha en ny!

Köpte den på Zoogiganten i Lomma men de visste inte riktigt var de fått den ifrån var bara ren tur att de hade just en sån liggandes, får väl ringa och höra om de kan leta rätt på en ny!

 

På den jag köpte så var själva "röret" den som är gängad på utsidan och är den som går igenom själva hålet 50 mm i diameter vilket var perfekt, och på var sida så var det en muff där det passade 50 mm rör på båda sidor! Dvs att både ingående och utgående rör till genomgången hade ytterdiameter 50 mm och genomgångens "rör" hade 50 mm i ytterdiameter.

 

Ringde Zoo.se idag och frågade om de Haquoss genomgångarna var utformade på detta sätt och det kunde han bekräfta för mig, dock så sa han att de inte hade några 50 mm kvar och att de slutat ta in Haquoss, vilket var synd för mig :( 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dubbelkollat måtten igen så att jag inte skulle sitta här och ljuga, och det var ju inte 50 mm den gängade genomgången var utan den var 45 mm ytterdiameter :)

Tyvärr står det ingenting på genomgången :/ inget överhuvudtaget faktiskt!

Kan ta en bild på den imorrn och skicka och se om det är nån som känner igen den nånstans ifrån :)

Den sista du skickade där Maxium verkar vara nåt som kan funka! Ser ut som att 50 mm varianten är gjord för 50 mm rör in och ut och att innerdiametern på genomgången är 40 mm dvs då borde den inte vara mer än 50 mm ytterdiameter :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , om det är vanlig pvc limmad med tangit så är det enkelt att ta isär , såga av röret vid kopplingen och värm det inre röret med en varmluftspistol ,

ta en spetsig tång så du får tag i röret , sedan är det bara att vrida loss rör stumpen , det är gjort på en minut , 

du ska inte värma så mycket att du färgar plasten , då är det för mycket värme , 

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...