Gå till innehåll

AEFW vs Axilur


nike83

Rekommenderade inlägg

Doppade en korall förra veckan som visade tecken på bitmärken. Där var den, min första hittade AEFW! För mig stannade nästan tiden! 

Jag har alltid alltid alltid doppat alla koraller jag har tillfört mitt system, tagit bort alla fraggstenar och kapat korallen 1cm ovanför sin "fot", men nu låg den där och sprattlade i mitt vattenbad.

 

Hur länge har jag haft mask?

Hur många har fått mask av mig?

Vem fick jag mask av?

- självklart finns det inget svar av på frågorna.

Jag har sagt till alla jag sålt Acroporor till att de ska doppa dem för man kan aldrig garantera att man är fri från AEFW!

 

När jag sålt acro-fraggar, så är det inte alla som vet om detta problem! Många (inkl. mig) har inte fått eller tagit till sig den vetskapen. Jag tror det tog 3-5 år med acropora innan jag hörde talas om detta problem för första gången.

 

 

Åter till mina AEFW-koraller.

Hur gör jag nu? Jag har ett par koraller som har brett ut sig över stora stenar. Att "doppa" korallerna skulle innebära att jag ska ta loss dem genom att - först bryta av korallen och sedan hacka bort korallresterna från stenen för att vara säker på att eventuell AEFW inte lever vidare på korallresterna på stenen.  Jag har också några koraller som är så stora så jag måste ha en 10liters hink att doppa dem i.

 

Alternativet som dök upp är att medicinera i karet. Jag valde avmaskningsmedel för Hund och Katt i form av Axilur - som köps på apotek. 

 

Jag tar inget ansvar för följande recept. Görs på egen risk !!!!!!

 

Recept för 900 liter nettovolym (vattenvolym)

Krossa 250mg i en "mortel" så det blir som fint pulver.

Blanda med hög cirkulation (streamerpump) med 5 liter osmosvatten i ett dygn så att det blandas ordentligt (jag fick en liten hinna). 

Ta ur lägre djur som du är rädd om, som sniglar och sjöstjärnor (de riskerar att dö under denna procedur). 

Lägg i blandningen och tvätta sedan utrustningen som kommit i kontakt med maskmedlet.

Vänta 2 dygn och lägg i 2kg aktivt kol som är "snabbverkande"

Efter ytterligare dygn gör ett 20%igt vattenbyte och ta ur kolen. Ersätt kolen med "långtidsverkande", alternativt kör en sväng till med aktivt kol.

 

 

 

Jag överdoserar lite (nästan 2 liter på mitt 300liter).

Dock gjorde missen att inte stänga av min reaktor med aktiva kol (ingår i Zeovitmetoden), men jag kör bara 1.5dl i reaktorn så jag tänker att det inte borde ha någon stor effekt på maskmedlet. 

 

Det har nu gått lite över en vecka sedan jag tillsatte och jag kan se att 2st acros som sett mindre roliga ut - har börjat ändra färg!

Inga små sjöstjärnor har dött, och inte heller någon eremit. Ser också att små sniglar överlevt. Inte heller har de små borstmaskarna dött som bor under fraggstenar. dock kan borstmaskarna skyddas av stenen och jag tänker att de inte är "ändamålet" med maskmedlet. 

 

Om någon vecka tänkte jag doppa lite fler koraller och återkoppla med hur mina koraller mår.

 

 

 

 

Ändrat av nike83
felstavning
  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

doppade igenom ett 10-tal koraller idag.

 

inget spår av AEFW. dock är jag kanske lite dålig referens, då jag bara har hittat 1st. dessutom kom jag på att den satt nära en ny korall, som eventuellt hade denna mask på sig...

 

kan inte se några negativa effekter i vilket fall.

 

2-3 st koraller ser bättre ut än de gjort på länge, men behöver inte bero på AEFW.

 

inga höjda näringsvärden heller, vilket kan tyda på att inte så mycket har dött i mitt kar. 0.2 i nitrat och 0.02 i fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde axilur mot AEFW för ungefär två månader sedan, efter att ha kört den har alla mina koraller hämtat sig och vid stickprover hittas ingen mask. Jag har nu efter ca 5 veckor med stickprov (minst 3 fraggar/koraller, alltid olika) konstaterat att mina maskar är borta. Dock kommer ALLA koraller doppas vid min kommande flytt nästa vecka :)

Ändrat av m0jjen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, m0jjen sa:

Körde axilur mot AEFW för ungefär två månader sedan, efter att ha kört den har alla mina koraller hämtat sig och vid stickprover hittas ingen mask. Jag har nu efter ca 5 veckor med stickprov (minst 3 fraggar och koraller, alltid olika) konstaterat att mina maskar är borta. Dock kommer ALLA koraller doppas vid min kommande flytt nästa vecka :)

 

det låter ju fantastiskt!

 

förklara gärna hur du gjort med dosering etc!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde mig av 0.1 tablett per 100L. Denna dosering gjorde jag genom att jag mortlade ned tabletten till ett fint pulver och blandade grundligt i 100ML vatten. Av detta vatten tog jag 10 ml per 100L.

Innan jag doserade tog jag bort all form av filtrationsmedia, po4 remover, kol med mera och lät det gå ganska exakt 3 dygn. När 3 dygn väl gått körde jag ett 20% vattenbyte och 0.5KG kol på ~350L vattenvolym. Efter 5 dagar bytte jag all kol mot 0.5kg ny kol och utförde ännu ett vattenbyte.

 

Efter ytterligare 4-5 dagar bytte jag kolen till en normal dos (1DL per 100L) och gjorde ett vanligt 10% vattenbyte. Utöver detta har jag inte gjort något bortsett från stickprover i form av doppning i fauna marine pest controll samt Seachem reef dip, alternerar varannan vecka. Vid doppning har jag tagit lite olika koraller och då minst 3 olika, aldrig samma korall 2 veckor i rad dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Moose sa:

Behandlingen är långtidsverkande. Sandvändande sjöstjärnor kan tex introduceras först efter 6 veckor.

 

Men axiluren  skall gå på ägg oxå. Det gör den iaf på det maskar som hund och katt får

Ok, även om man gör vattenbyten och doserar kol?

Finns det skrivet någonstans om denna metod?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Ted Camenius sa:

Ok, även om man gör vattenbyten och doserar kol?

Finns det skrivet någonstans om denna metod?

 

Ja.

 

Finns inget beskrivit ännu.

Detta är en svensk idé att köra just med axilur och jag vet 4-5 st som kört med lyckat resultat.

Dock har inget kar gått längre än 1 år ännu och därför är infon knapphändig. 

Dom vill inte gå ut o lova guld och gröna skogar innan det är sett på längre sikt att det funkar. 

Minst 1.5 år. 

 

Så med hänsyn till den som förklarade metoden för mig har jag lovat att inte säga så mkt mer. 

 

För dom vill inte bli beskyllda för att ngt krashar sitt kar eller att det visar sig ha nån annan önskad effekt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill åter igen skriva att denna metod för att bli av med AEFW verkar fungera (flera anonyma källor), men ingen (mig veterligen) vet hur detta påverkar vårt akvarium långsiktigt. 

 

Är man beredd att chansa så gör man det på egen risk!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 7 månader senare...

Bra tråd! Tittar på olika alternativ för oss att bli av med AEFW när vi ändå bygger om och kommer flytta korallerna i två steg. Just nu låter Axilur mest lovande. 

 

Finns det fler som testat? Hur gick det för er? 

 

Min ide är att kunna köra "behandlings-kar" med all vanlig teknik men sedan flytta korallerna vidare till de vanliga akvarierna. Alltså först behandla, sen vidare till nystartade odlingskar. Är det någon som testat något liknande? Alltså att ha ett separat kar för en kortare behandling(3-7 dagar)? Eller är det ett långtidsverkande medel enbart? 

 

Massa frågor :D 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Bra tråd! Tittar på olika alternativ för oss att bli av med AEFW när vi ändå bygger om och kommer flytta korallerna i två steg. Just nu låter Axilur mest lovande. 

 

Finns det fler som testat? Hur gick det för er? 

 

Min ide är att kunna köra "behandlings-kar" med all vanlig teknik men sedan flytta korallerna vidare till de vanliga akvarierna. Alltså först behandla, sen vidare till nystartade odlingskar. Är det någon som testat något liknande? Alltså att ha ett separat kar för en kortare behandling(3-7 dagar)? Eller är det ett långtidsverkande medel enbart? 

 

Massa frågor :D 

 

/ David 

 

 

jag vet att fler har testat med god framgång. 

vet också en person som fått konstiga saker i sitt kar efter en kur axilur. dock behöver det inte vara orsaken, utan kan självklart vara andra anledningar. 

 

om ni kan behandla så hade jag minimerat den levande stenen och fiskar i "behandlingskaret", för att minska risken med att få andra dåliga effekter på de levande djuren. 

 

jag vet att @jonasroman är emot behandling Axilur. minns inte anledningen, men det var nog en bra sådan :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input @nike83 och @addo! :) 

 

Ja, precis. Tanken var att slippa behandla annat än just koraller. Så fisk och annat slipper Axilur. Sen borde kanske behandlingen pågå såpass länge att alla ägg som följer med in i behandlings-karet kläcks medan behandlingen pågår.

 

Ska fortsätta tänka igenom detta och börja göra upp en plan. Ett halvår drygt kvar innan vi kommer dra igång stora flytten men kanske kommer testa ett behandlings-kar tidigare. 

 

Kom gärna med fler synpunkter och erfarenheter! 

 

/ David  

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-11-27 at 15:22, nike83 sa:

 

 

jag vet att fler har testat med god framgång. 

vet också en person som fått konstiga saker i sitt kar efter en kur axilur. dock behöver det inte vara orsaken, utan kan självklart vara andra anledningar. 

 

om ni kan behandla så hade jag minimerat den levande stenen och fiskar i "behandlingskaret", för att minska risken med att få andra dåliga effekter på de levande djuren. 

 

jag vet att @jonasroman är emot behandling Axilur. minns inte anledningen, men det var nog en bra sådan :) 

Stämmer. Jag är emot men mest för att vi saknar evidens o tillräcklig erfarenhet. Då menar jag att det är för stort risktagande med tanke på hur mkt värdefullt vi har i karen. Jag har en del vänner som provat axilur, och sedan haft märkliga bekymmer. MEN, det påstår jag inte är ett samband, det kan jag inte veta, men om jag får tro o gissa, så har jag en känsla av det finns ett samband, och det räcker för mig ihop med avsaknad av godkänd indikation och erfarenhet, att avstå. /Mvh Jonas

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har inget att göra i kväll, så jag utför ett axilur experiment. För någon timme sen doserade jag 1mg/liter axilur i nanot. Två acropora fraggar, en echinata och en staghorn är testpiloter. Jag lämnade kvar en fisk en snäcka och en eremit. Planaria, svampdjur, asterina, rörmaskar mm finns det också. Där emot dog alla pods när jag behandlade mina euphyllior med milbe max i karet för en tid sen.

 

Än så länge ser allt i karet helt opåverkat ut.

 

Edit, jag har inte aefw så testet kommer inte utröna om dom dör. Jag vill helt enkelt se hur karet i stort reagerar på behandlingen.

Ändrat av addo
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...