Gå till innehåll

Salifert Mg - Kan man lita på det?


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid.

Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lugnet och gjorde inga åtgärder i form av extra dosering. Mätte på nytt i morse, 1290mg/l.

 

Handhavandefel är uteslutna, jag gör exakt likadant varje gång och är väldigt noga med att skölja av kyvetten med akvarievatten innan jag börjar testa. Jag har läst att det kan variera runt 30mg/l mellan två tester. Men här har jag gjort två tester på rad med identiska resultat, dagen efter är det tillbaka på normala mätvärden.

 

Har någon annan varit med om liknande upplevelser med Saliferts Mg-testkit?

 

 

 

Ändrat av Ouscazz
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte exakt lika som för dig, men jag har slutat lita på detta test.
Jag gör slaviskt på samma sätt varje gång, sköljer ur kyvetten med tankvatten innan och osmosvatten efter. Rör INTE reagenser/sprutspetsar mm med fingrar e dyl. Skakar reagenserna lätt innan. Följer instruktionerna till punkt och pricka.
Men vid två olika Tritontest (gör manuella test samtidigt som jag fyller Tritontuberna) så diffar Mg rätt rejält mellan de två. Sista testet mätte Salifert 1350 (två direkt på varandra följande test) men då Tritontestet kom tillbaka visade det mer än 1430....det är en diskrepans på 80ppm vilket i mitt kar motsvarar nästan 0,4kg magnesiumklorid!
Även i det andra fallet visade Salifert mindre än Triton om än inte riktigt lika mycket. Och testet som användes första gången var inte samma paket som det som användes den andra gången.
Handhavandefel är väl inte uteslutet, men jag får resultat som ligger ungefär där de ska (har haft väldig konsumtion på Mg i min balja så jag har inte haft någon riktigt bra "baslinje" att gå efter förens nu på slutet då jag slutat dosera magnesium men nu mäter jag plus/minus 10ppm vid varje mätning) och jag är MYCKET noga med hur jag gör och vad som kommer i kontakt med vad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid.

Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lugnet och gjorde inga åtgärder i form av extra dosering. Mätte på nytt i morse, 1290mg/l.

 

Handhavandefel är uteslutna, jag gör exakt likadant varje gång och är väldigt noga med att skölja av kyvetten med akvarievatten innan jag börjar testa. Jag har läst att det kan variera runt 30mg/l mellan två tester. Men här har jag gjort två tester på rad med identiska resultat, dagen efter är det tillbaka på normala mätvärden.

 

Har någon annan varit med om liknande upplevelser med Saliferts Mg-testkit?

 

 

 

Mim första reflektion är att skillnaden mellan 1290 och 1320 är ingen alls dvs jag hade inte reagerat alls på detta. Det räcker att du har en droppe kvar i mätkärlet på plastytan (läs osynlig) så ändras värdet med 40 ppm! Drar du upp reagensen med bara ett halvt skalstreck fel (0.005ml) så får du ett fel på  10 ppm om jag minns rätt. Dina mätningar ligger definitivt inom ramen för metodens precision. Om ett mg test mäter +-50 ppm så får man va nöjd. Det är hyffsad noggranhet med tanke på metoden. Så dina två resultat skulle jag tolka som samma värde helt enkelt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen en sak till, ni skriver att handhavandefel är uteslutet. jag skulle vilja vända på det o säga att det är handhavandefel, fast ni inte vet om det. Reagensen, den är samma från gång till gång åtminstone när ni mäter en serie inom en kortare tidsperiod. Det som varierar är mängderna man drar upp, där framför allt mätmängden varierar från gång till gång. det beror på att det är svårt att med en icke kalibrerad plastspruta dra upp exakt samma mängd varje gång. Skall ni lyckas med det får ni ha en dyr labpipett för flera hundralappar. Kärlet ni mäter kan också va orsak till felkälla, där tex en av er ovan skriver att ni sköljer mätkärlet innan med akvarievatten. Torkar ni ur kärlet sen? Om inte så har ni direkt 1-2 droppar (0.05-0.1ml) vatten kvar dvs ni får en för stor mätmängd. med tanke på den lilla totala mätvolymen så utgör en droppe en stor skillnad i mätresultat. Det är väl 2 ml man mäter på?(rätta mig om jag har fel...jag mäter mg mkt sällan)...då gör en kvarvarande droppe av saltvatten att värdet blir cirka 30 ppm för högt...om du har en droppe osmosvatten kvar i testkärlet får du ju cirka 30 ppm för lågt...redan där har vi alltså ett fel på 60 ppm.

Om man gör exakt likadant varje gång, kan man nig få en hyffsad precision (kanske +- 30 ppm). Beträffande accuracy, där vet vi inte, för då måste vi ha en referensmetod eller känna Mg-halten exakt. Där handlar det om att reagensvätskan är stabil, och håller den konc. man räknat med. Det gör den om man inte kontaminerat den med sprutspetsen.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sköljer mätpipetten 3 gånger med osmosvatten och blåser ur resterna efteråt.

Kyvetten sköljer jag först med akvarievatten och sedan med osmosvatten innan jag knackar den i bordet för att få bort de sista resterna.

Detta gör jag efter test så att en eventuell droppe osmosvatten skall ha torkat bort innan nästa test och inte påverkar mätvärdet.

2 ml sprutan sköljer jag med akvarievatten 3 gånger före test så att ev torkade saltrester skall vara borta.

Jag räknar med att Ca testen är ungefär +- 10 mg/l och Mg testen ungefär +- 30 mg/ l för mig. (1 droppe)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte Mg ikväll igen, mer noggrant än någonsin tidigare, sköljt pipett med osmosvatten, kyvett med akvarievatten, allting snustorrt innan jag började mäta. 

Första mätningen visade 1190 mg/l, andra mätningen direkt efter, 1200 mg/l. Ska mäta imorgon bitti igen.

 

Korallerna ser bra ut, så jag gör inget... än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...