Gå till innehåll

Belysningsfunderingar T5, T8 och MH


Sillen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är nybörjare på det här med saltvattenakvarier och håller på att starta igång ett system på 400 liter + 100 liter sump. Jag håller på att läsa på mycket under tiden och har inte någon brådska igentligen. Men när jag är har och läser kommer det upp måmga frågetecken som jag inte riktigt kan hitta svar på. Jag har startat denna tråden för att lösa dem under tiden men har för avsikt att inte ställa alla frågor på en gång utan vart efter de kommer upp och jag inte kan lösa svaret själv.

1) Då till första frågan. Jag har förstått att olika typer av belysning ger olika typer av ljus både spektralt och effekt mässigt. T5 passar bättre till saltvatten akvarium än T8. Men hur kan jag se på en begagnad ammatur om den är T5 eller T8?

2) När jag köpte mina kar fick jag med en amatur som säljaren sa att det var T8 vilket jag inte betvivlar då jag litar mycket på honom. Men när jag läser här låter det som om tunnare rör är T5 och tjockare (normala) T8. I så fall stämmer inte det han sa. Hur är det?

3) Han sa också att det relativt enkelt går att bygga om den till T5 genom att bara byta transformator till annan spänning. Är det någon som har provat att göra en sådan ombyggnation?

Det var allt för denna gången!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena sillen.. den armaturen du fick me av mig, sa ja att de va en T5 armatur. å de e precis va de e..

de som behöver göras om man vill använda den till tankbelysning är att man får byta ut "trafosarna" i den.. dom som sitter i nu är för 28W rör å du vill ju ha 54W rör i den.. och dom rören är lika långa som dom 28:orna som sitter i nu är..

/ patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här återkommer jag med frågor igen.

Jag har utan framgång försökt leta här i guiden hur jag kan beräkna minimibelysningen. Tanken är att jag ska starta akvariet med LS och sedan fisk. I ett senare skede är tanklen att jag ska utvecka akvariet med koraller. Då kommer det knepiga. Jag tänkte att inlednisvis har jag endast T5 rör för att när jag sedan innan jag skaffar koraller ska jag ha införskaffa MH. Då är frågan hur mycket/lite belysning behövs för att första steget ska fungera tillfredställande? Eller bör jag lägga upp det på annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på hur din budget ser ut och vilka typer av koraller du vill ha. Det som avgör vilket ljusval du ska göra är också höjden på akvariet. Oftast blir perioden då du bara har Ls och fisk väldigt kort. Det finns alltid en snygg korall hos handlarn som du blir sugen på . Så fungerar iallafall jag :). Du kan eventuellt enbart använda T5-rör , använd bara flera rör. Vet inte hur många ljusrör den armatur du har nu har, men antagligen 2 st. Mitt förslag är att bygg om den du har till 2x54W T5, komplettera med ytterliggare en 2x54W T5. Nästa steg kan vara att antingen komplettera med MH eller använda flera T5, ex 8x54W T5 borde räcka till även de kräsnaste stenkorallerna. Min personliga uppfattning är att T5-användningen kommer att öka pga att de är mer energisnåla än MH.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du vilken höjd som är lämplig att sätta dem på också? Tänkte sätta de som är 1*54 vatt ca 5 cm över ytan på respektive långsida och den som i så fall blir 3*54 mitt över fast något högre för att det ska vara lätt att arbeta i karet också. Vad tror ni om förslaget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena sillen. ja håller som bäst på att byta ut mina MH mot enbart T5:or. å ja har tänkt köra 8*54W över min tank.. allså 4 st på var sida om tanken.. de kommer räcka gott till de flesta koraller.. till din tank räcker de att köra 4st 54W T5:or..

ja kommer då köra rören på samma höjd som MH sitter idag.. allså 20-25 cm över ytan..

ja refererar mina beräkningar till JR´s projekt att enbart köra T5 till deras Acropora tank..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju ju bra. Då behöver ju jag bara bygga om amaturen jag fick med från dig. :ler: För då kommer jag att ha 5*54W om jag sätter i alla rör.

ja refererar mina beräkningar till JR´s projekt att enbart köra T5 till deras Acropora tank..

Vad är detta för projekt? *nyfiken*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nu kommit så pass långt i mina funderingar på belysning att jag bestämmt mig att ha 2 st 1*54 W samt 1 st 3*54 W. Och jag har föravsikt att placera dem enligt skiss. Om jag lyckas som jag vill kommer man att kunna se in i akvariet från båda långsidorna. Jag har föravsikt att ha fiskar och koraller i akvariet.

Jag har läst att det finns en hel uppsjö av lysrör med olika specifikationer vilket är jätte bra om man kan tolka det som står samt har erfarenhet hur det blir i verkligheten.:snurrig: Så nu hoppas jag kunna ta del av er erfarenhet!

För att det ska se bäst ut tror jag att det är bra att kombinera olika lysrör men vilka?

För er andra nybörjare är detta än bra tråd där många som kan mycket har uttalat sig. Tyvärr klrar inte jag att få ihop det!

post-2171-14468912472772_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick följade information från Manks på PM i går kväll. Jag tyckte den var så pass brta at han skulle kippa in den här i tråden så at fler fick chansen att läsa något som är en bra grund för oss nybörjare. Han ställde gärna upp med informationen men tyckte jag skulle klippa in den. Men det är Manks som ska ha elogen för detta!:smiley20:

Du undrade över lampor mm.

Jag är bara en nybörjare, men om jag fattat det hela rätt så är det ungefär så här (klipper in en bit som jag har skrivit till en hemsida jag började göra)

----

Nu ska du välja belysning. Du väljer belysning efter din plånbok, ditt tycke och vad du ska ha i akvariumet.

Det finns ett par olika typer av belysning som förekommer i saltvattensakvarium. jag kommer förklara dem ingående senare. Du behöver även känna till lite ljuskunskap.

Watt (W)

Helt enkelt hur myket kräm som dina lampor spottar ur sig (och avgör hur saftig elräkning du får). Förr i tiden fnns det riktlinjer om x antal watt/y liter och liknande, men det brukar man inte prata om längre, eftersom det avgörs av vad du ska ha i akvariet.

bara fisk kräver inte så mycket watt och sen är det en glidande skala från mjukoraller till LPS (Large Polype Stonecorals) upp till de mest ljuskrävande SPS (Short Polype Stonecorals). De sistnämda kräver riktigt mycket ljus och de flesta rekomenderar endast metallhallogenlampor för dem.

Kelvin (K)

Här kanske du är kvick och tror det handlar om temperatur, vilket är halva sanningen. Det handlar nämligen om färgtemperatur. För att göra det enkelt så är blått ljus omkring 20,000 K (även kallat actin-ljus)och dagsljus runt 6500 K.

Olika lampor/lysrör har olika temperatur. När ljuset träffar vattenytan sorteras olika färger bort olika fort. Det gör att korallrev ofta upplevs som aningen blåaktiga och många väljer blåaktigt ljus på sina akvarium hemma. Det blåaktiga ljuset upplevs mer inbjudande, och korallerna är även anpassade till sådant ljus. Ett väldigt vitt/gult ljus (runt 6500 Koch nedåt) är ovant för korallerna samt gynnar tillväxt av alger. Vissa alger vill du ha i akvariumet, så de kan bli föda åt dina koraller/lägre djur, medan vissa alger enbart täcker allt levande och kväver det samt sätter sig på glaset och hindrar insyn. Behöver jag nämna att den andra kategorin för det mesta taar överhanden.

Därför brukar de flesta välja en kombination av ljus med ett spektrum omkring 10,000 för att få tillväxt på koraller och annat samt ett lysrör eller 2 med actin-ljus för att få en blåaktig framtoning på vattnet.

----

Men som sagt, jag är bara nybörjare, men hoppas det blir någon hjälp på vägen. andra kan säkert komplettera eller rätta till fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här kommer ytterliggare än fundering. Det står ofta om hur högt övet vattnet ljuskällan är. Dock har jag inte lyckats hitta hur stor skillnad det är ur ljussynpunkt om källan är 5 eller 20 cm över ytan. Någon som kan förklara för mig? Det är ju att eftersträva att få amaturen än bit över vattnet för at skydda mot ner saltning och även korrosion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag måste nu snart bestämma migför hur jag ska starata upp mitt akvarium vad avser belysning. Jag har en skiss på mina amaturer tidigare i tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=4845&d=1138799082 . Jag avser ha 20 000 K på de 2 yttre amaturerna samt 14000 K på de 3 mittre rören. Är det en bra variant för att starta upp karet och sen dra lärdommar av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick detta medelandet av Clownen!

Svaret är hur mycket belysning han har till sitt kar då han också bara kör med T5.

Hej Sillen

Jag har en armatur på 6x54w till mitt 375L. Jag har denna armatur och tre av varje rör:

http://www.aquazoo24.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/?language=en

Man kan öka effekten med ca 15% om man har fläktar i T5 armaturen. Jag tycker det fungerar bra men jag kanske hade velat testa med 4st blue plus för att få det lite blåare.

Min kvarvarande fundering är hur jag ska fördela Kelvintalet på mina 5 T5 rör! Tar tacksamt emot tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har haft kontakt med GustavF via Pm och fått detta svar från honom. Jag lägger det här för att jag gärna tar emot fler synpunkter samt att det är bra för mig att hitta det igen!

Hej,

Tackar för förtroendet. Tyvärr finns det väl inget perfekt och enkelt svar då det där med belysning är väldigt individuellt. Vad värre är, är att jag inte själv inte har någon direkt lysrörsbelysning. Men OM jag hade haft det hade jag nog gjort så här:

Jag hade köpt 3 st Osram 67, vilket är blåa rör som uppskattas av många. Dessa skall gå att beställa från elaffären, men jag tror att de även finns på tyska akvariebutiker. Sen hade jag köpt 3 st vita rör och där vet jag inte riktigt vilket märke jag hade satsat på. jag hade dock nog nöjt mig med vilka som helst som har en temperatur på 10000K eller högre.

Detta lämnar oss med 6 rör till 5 platser. Detta för att du själv då kan testa om det passar bäst med 3 eller 2 blåa rör. Röret som blir över sparar du tills det är dags att byta, så du slänger ju inga pengar i sjön.

Du får även experimentera lite med i vilken ordning rören skall sitta. Men om det är 3 blå rör så tror jag det blir bäst med vartannat blått och vartannat vitt. Med 3 blå rör så vet jag inte om det blir bäst med vartannat eller att ha de blå längst ut. Men det är ju inte svårare än att pröva.

Tror du blir nöjd med T5. Den akvarieguru jag lyssnar mest på, Anthony Calfo, gillar skarpt T5 då han tycker det ger ett snyggare ljus. När det gäller acroporor och sånt så blir det även en jömnare belysning vilket gör att man slipper att de bara får snygga förger mot ljuset. Han anser dock att lysrör bör sitta så nära vattnet som möjligt och helst då inte mer än ca 10 cm. Detta för att lysrör penetrerar dåligt på djupet. Får man problem med saltstänk så är det nog dock inte så praktiskt då man behöver rengöra ofta.

Glöm inte reflektorer om du inte redan har det.

/Gustav

Tack för hjälpen Gustav!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...