Gå till innehåll

stigigemla

Rekommenderade inlägg

  • 6 månader senare...

Känns konstigt att ghl gör en produkt å sen så måste man komplettera med en sak till....

 

 

@Kimozabe

Är du nöjd med din doser 2.1

Har problem med min att vätskan rinner tillbaka å så sätt blir det olika för varje dosering. Har klippt om slangarna å Max 60cm sug slang köpte backventiler men det blev sämre

 

 

Att ha en doserpump som man ej nu litar på att dosera rätt varje gång stämmer inte hade vart bättre med 4:a rullar för noggrannare/tillförlitligare dosering

 

 

Min jebaou för 900:- var bättre å stabilare dosering

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@wrang låter ju inte bra. 

Har inte haft nöjet att prova min än. Får väl kanske packa upp allt och bara köra lite för skoj skull, ställningen till akvariet är inte klart än. 

 

Har du kontaktat Ghl, med tanke på att dom gärna ser sig själv som kvalitetsmärke borde dom väl gärna se att ditt problem löser sig?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om det ár en bra ide eller inte beror ju lite pá. Pris exempelvis och exempelvis pá om man redan styr det mesta med en GHL. Om de nu ocksá kommer med en kalciummátare som redan ár főrbered főr P4 sá kan det vara intressant med en lős variant. Det verkar gá át 3 pumpar bara till GHL director - en provvatten in. en reagens in och en slask ut. Vilken metod de anvánder vet jag inte men skulle tippa pá en coloremtisk metod men det kan vara ngt helt nytt ocksá.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag har ingen och tyckte ett tag att det inte behövdes för varje mätning var mitt KH stabilt på 8 ( ingen aning hur dygnspendlingar sett ut dock).

Har tydligen inte utfört tester på 3 veckor enligt min Aqua Calculator och helt plötsligt var mitt KH nere på 7. 

 

Kommer eventuellt skaffa någon form av KH-styrning framöver så jag inte behöver vara orolig under längre resor 2-4 veckor. 

Både Jonas och Ghl’s är intressanta men hoppas att det ska komma full styrning från GHL, blir nog en sån så fall beroende på pris. Tycker det är rätt kul att utföra test så det är inte av bekvämlighetsskäl. 

 

Kan iofs oxå vara att jag lagt till en del koraller som nu efter lite ökade antal max ljustimmar har börjat växa lite snabbare. Kanske inte är normalt med dippar på 1 KH under 3 veckors tid. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst lite nu jag med och har förstått att den kan styra en annan doserpump från ghl.

7AF05F49-C9E4-4876-891C-47067E80B82F.png.370bba454e8fc3e0c09867432f3240aa.png

 

Jag har en ghl sa2.1 4 kanal så då kan man koppla in en kh maskin och en slav 3 eller 4:a

65F5B784-163A-410E-AE31-BDD3041BF7B9.jpeg.d243a827882add57ade4a53c505b67f7.jpeg

 

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Vi använder 2 st på Sjöfartsmuseet. Än så länge så används de som monitors. En har vi haft i över ett år och det var en del konstiga resultat i början. Det har ändrats till det bättre och vi köpte en till förra månaden. Den har fungerat bra den tid vi kört den. Själva kalibreringen är viktig. Pumparna måste kalibreras bra. Men som sagt var - vi har inte vågat använda den för att styra doseringen. Vad jag förstått från nätet så är Alcatronic KH testarnas Rolls Royce men jag har inte testat den själv. Frågan är dock om dessa testare verkligen behövs för en privatperson om man inte är bortrest mycket. Att ta ett manuellt KH test tar 3 min för mig och jag kan snabbt ta ett till om det blir ett skit happens värde

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2020-03-08 at 15:04, Lasse sa:

Vi använder 2 st på Sjöfartsmuseet. Än så länge så används de som monitors. En har vi haft i över ett år och det var en del konstiga resultat i början. Det har ändrats till det bättre och vi köpte en till förra månaden. Den har fungerat bra den tid vi kört den. Själva kalibreringen är viktig. Pumparna måste kalibreras bra. Men som sagt var - vi har inte vågat använda den för att styra doseringen. Vad jag förstått från nätet så är Alcatronic KH testarnas Rolls Royce men jag har inte testat den själv. Frågan är dock om dessa testare verkligen behövs för en privatperson om man inte är bortrest mycket. Att ta ett manuellt KH test tar 3 min för mig och jag kan snabbt ta ett till om det blir ett skit happens värde

 

MVH Lasse

@Lasse, pm:_)/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - mätvärdena är bra och stadiga normalt och vi kör med både kalkreaktor och Core7. Jag försöker få David att åtminstone låta den stoppa Core7 om vi får tillväxtstopp igen 😃 Det är en så enorm tillväxttakt i de här systemen att vi måste övervaka dem varje dag manuellt.  Jag fördrar nog att använda den till övervakning och beslutsstöd

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...