Gå till innehåll

Kemikalier till balling classic


Moose

Rekommenderade inlägg

Vart kan jag köpa detta detta?

Behöver för att blanda kh. Mg+ca och salt.

 

Fauna marins är uteslutet då de säljer i för små burkar till hutlösa priser.

Stig och oceanakvarium har jag försökt få tag på i 11 dagar nu utan att få respons. 

 

Jag behöver en lösning på detta fort då mina kemikalier börjar sina. Och det går åt fort med ca 850 ml om dagen. 

Annars riskerar mitt kar snart att krascha.

 

Jag är allt annat än nöjd just nu och jag börjar få lite panik. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte full uppsättning av Stig men har ju inte fått mitt kar än. 

Tror jag har det du behöver. 

Du kan så fall be Stig skicka samma tillbaka till mig när han svarar (har oxå försökt nå honom utan framgång). 

Ska jag gå ner i källaren och kolla?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid bra att ha stamlösningar i reserv... dvs. en mer mättad lösning av åtminstone kalcium som man kan ta till vid behov. Vatten byten kan också vara ett sätt om man hamnat i trångmål. Tror inte ditt kar kraschar om det är väl inkört och stabilt för en tillfällig svacka i värderna någon vecka eller två.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan balling droppar jag snabbt i kh på ett dygn bara. 

Och på två tre dagar halkar jag lätt ner under 4 i kh. Och eftersom jag har 99% Acropora kommer stn som ett brev på posten = krasch i mina ögon.

 

Sen är inte vattenbyten på 1000 liter vatten en vidare bra idé.  

 

Det som stör mig mest är väl att jag inte får nån respons alls av @stigigemla trots att det nu gått 12 dagar. Och han har läst meddelandena.  (Bra med den funktionen på guiden) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Stig är klockren när det gäller att rätt pulver är rätt. Det är viktigt att de som säljer lösvikt av kemikalier kan kontrollera sin källa i sin tur, samt vet i detalj de basala grunderna bakom en Balling classic så man själv kan stå för kvalitetskontrollen. Synd att Stig ej svarar, där skulle jag känna mig 100% säker. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Var köper ni era kemikalier idag? Jag tänkte blanda till il Professores Mezzoforte Plus och behöver:

kalciumkloridhydrat

natriumkarbonat

Magnesiumkloridhexahydrat

NaCl-fritt salt

Jag ser med tacksamhet fram emot era rekommendationer. 

//Fredrik 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On ‎2018‎-‎06‎-‎17 at 09:44, Datzun sa:

Var köper ni era kemikalier idag? Jag tänkte blanda till il Professores Mezzoforte Plus och behöver:

kalciumkloridhydrat

natriumkarbonat

Magnesiumkloridhexahydrat

NaCl-fritt salt

Jag ser med tacksamhet fram emot era rekommendationer. 

//Fredrik 

 

Hej;_)

Jag köpte mitt från triton, men NaCO3 köpte jag från fraktfritt.se, och det Nacl fria saltet köpte jag grotechs mineralsalt.

 

rek dig att köra på mitt "mezzoforte plus, refugium method"...är utärderat av mig mot flera ICP tester, o spårelementen stämmer bra om man har hyffsat med makroalger i refugiet.

 

Mvh

Jonas R

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, jonasroman sa:

Hej;_)

Jag köpte mitt från triton, men NaCO3 köpte jag från fraktfritt.se, och det Nacl fria saltet köpte jag grotechs mineralsalt.

 

rek dig att köra på mitt "mezzoforte plus, refugium method"...är utärderat av mig mot flera ICP tester, o spårelementen stämmer bra om man har hyffsat med makroalger i refugiet.

 

Mvh

Jonas R

Tack @jonasroman! Mezzoforte plus refugium method blir det. Har du ändrat i den, eller är det det receptet jag hittar här på SG? 

//Fredrik 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...