Gå till innehåll

Red Sea Reef Foundation Pro Test Kit - KH/Ca/Mg


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har provat detta?

http://www.redseafish.com/reef-care-program/reef_foundation_program/reef-foundation-pro-test-kit/

 

Jag köpte ett kit idag och har utfört några tester för att lära mig hantera det. Testerna är enkla att hantera och visar ganska jämna resultat. KH och Ca visar något lägre resultat än Salifert, har någon annan upplevt samma sak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställde frågan till Red Sea och blev i förmiddags uppringd av deras Sales Manager för Norra Europa. Han säger att deras testkit visar rätt värde, om man gör rätt. Det gäller att vara extremt noggrann med rengöring av pipetter, spruta, och kyvetter.

 

Testet för alkalinitet (KH) är lite lurigt och stämmer inte riktigt med deras video på Youtube. Den nya reagensen visar en svagt orange färg istället för en skarpare röd när rätt värde är uppnått. Den orange färgen är svår att avgöra när man skall sluta droppa i reagensvätskan, tyckte jag. Han förklarade att den allra minsta övergång från blått, till grått och sedan till slutfärgen orange är det som gäller. Alltså, så fort man ser en orange ton på vätskan skall man sluta droppa och läsa av på pipetten.

 

Han förklarade att den nya orange reagensvätskan i KH-kitet är en helt ny formel och skall vara mer exakt än den gamla röda/rosa. Dessutom lättare att avläsa för män, som ofta har en släng av färgblindhet. Kvinnor lider sällan av färgblindhet.

 

Testerna för Ca och Mg är mycket tydligare än KH.

Red Sea testkit andas hög kvalitet jämfört med t.ex. Salifert som jag tidigare har använt.

 

Jag fick ett väldigt gott intryck av Red Seas representant, och han erbjöd mig att kontakta honom direkt som support via telefon eller e-post. Snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en reagens som inte funkade överhuvudtaget - den gav ca 1,5 för högt KH konstant. Den var svår att läsa av. Köpte en påfyllning - vet inte om den var gamla eller nya varianten men den ger ett distinkt omslag. Kan du fråga vid vilka batchnummer de bytt reagens! Normalt vid titrering (standard) så skall man läsa av när det är ett totalt färgomslag - inte början. Om de ändrat standarden så borde det finnas med i förpackningen - helst på den.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert KH test är mkt bra. Jag har testat detta test mot manuell titrering med pH elektrod ett oräkneligt antal gånger,  och Salifert, om man är noggrann, är spoton. I Salifert har dom som titreringsvätska svavelsyra på 0.011 Molar.(=0.022N) Så länge den syran inte är kontaminerad av en slarvig akvarist som doppat pippeten i ngt annat, och att man verkligen drar upp 4 ml, samt har ett helt rent rör som sköljts med det vatten som skall mätas (o inte nån vätska är kvar) och att man avlöser när första färgomslaget sker till lila, så får du utan tvekan ett helt rätt värde +- 0.1dKH eller bättre. Färgomslaget är dessutom mkt distinkt då man i reagens har en kombo av bromocresolgrönt (blått till gult) och metylrött(gult till rött). Då blir första omslaget till lila ungefär vid pH 4.2-4.3. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-30 at 16:47, Lasse sa:

Jag hade en reagens som inte funkade överhuvudtaget - den gav ca 1,5 för högt KH konstant. Den var svår att läsa av. Köpte en påfyllning - vet inte om den var gamla eller nya varianten men den ger ett distinkt omslag. Kan du fråga vid vilka batchnummer de bytt reagens! Normalt vid titrering (standard) så skall man läsa av när det är ett totalt färgomslag - inte början. Om de ändrat standarden så borde det finnas med i förpackningen - helst på den.

 

MVH Lasse

För att avgöra om du skall läsa av i början eller slutet av färgomslaget måste man veta vilken pH reagens dom använder. Generellt så är det dock så att det flesta reagenser slår om UNDER ekvivlanespunkten, dvs man skall oftast läsa av vid första antydan till färgomslag. Jag har testat lite olika färgomslag och det ph som då gäller, och man går ofta för långt. Den reagens du pratar misstänker jag  är metylrött eller möjligen metylorange. Båda slår om lite för sent, alltså vid ett pH under 4.5. Det är troligen därför du uppfattade att testet visade 1.5 för högt. Läser du av vid fullständigt färgomlsag har du troligen åkt förbi titreringspunkten med ett par tiondelar. Om du tex jämför att stanna på pH 4.5 jämfört med 4.2, så skiljer det i dKH ungefär 0.18KH...dvs det stämmer rätt bra med ditt felvärde. Ett test som gör lika varje gång är det inget fel på egentligen, utan då har användaren läst av vid fel punkt. Överhuvudtaget är det oavsett kombo av reagenser, mkt mkt mer diffust med reagenser jämfört med ph elektrod, när man nåt den korrekta pH punkten. Den korrekta pH punkten varierar egentigen dessutom lite beroende på KH värdet där ett högt KH har lite lägre titreringspunkt(4,3) medans ett lågt har sin slutpunkt vid pH 4,5 och då har du definitivt bara ett allra första färgomslag när vi talar om de reagenser vi använder oss av(bromocresolgrlnt, metylrött, metylorange). 

kort sagt, läs av vid första antydan till omslag. Verifiera detta med manuell titrering med pH elektrod ner till pH 4.3(eller rent av 4.5) så ser du att det stämmer rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I instruktionen till Red Sea står att du skall läsa av när du får samma färg som i reagensen. Nu säger tydligen representanten något annat.

 

Citat

 As the color in the vial approaches the end color as shown on the instruction card, add one drop at a time, swirling after each drop, until the end color is achieved.

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Lasse sa:

Personligen så kommer jag inte överens med saliferts tester. Använder Red Seas och Hanna.

 

MVH Lasse

det kan nog ha o göra med att vi har olika lätt att uppfatta olika färger, genetiska skillnader mellan oss. Därför tror jag mer på pH elektrod som bas i min KH maskin, by the way, även om en fotometer ej är färgblind skall den programmeras av en människa. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

I instruktionen till Red Sea står att du skall läsa av när du får samma färg som i reagensen. Nu säger tydligen representanten något annat.

 

 

 

MVH Lasse

Det gällde även salifert, att när det kom till kritan säger dom enligt mig det rätta( ett YT-klipp eller liknande) "läs av vid första tecken på omslag". 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just beträffande metylrött så är faktiskt färgomslaget vid ngt högre pH så där kan man tänka sig att läsa av vid fullständigt omslag...men ni hör ju...hur skall man veta vilken exakt reagenskomposition dom har? Det finns bara ett sätt...testa mot en pH elektrod för det aktuella testet. För salifert så gäller då att vid första antydan till omslag, dvs lila, har vi nått fram till ett pH runt 4.3, dvs hit men inte längre. 

Jag tror red seas nu ändrade instruktioner är i enlighet med detta, troligen har dom metylorange, och det har ett alldeles för lågt pH vid fullständigt omslag (under 4.0 rent av). 3.8 tror jag om jag minns rätt. Där skall man isåfall läsa av precis vid första antydan till omslag. 

 

jag skall köpa ett nytt red sea test o mäta lite, o se vad som verkligen gäller. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Då är det ännu mer skandal - och mina felvärden var in 0.15 i KH - de var 1,5

 

MVH Lasse

sorry då läste jag fel, var det 1.5?...oj...okej, ja då kan det nog varit nåt annat fel..dvs konc på syran....för felavlösningsbiten ger aldrig ett större fel än ungefär 0.2dKH eftersom kurvan är så brant runt ph 4.5-4.0....för varje tiondels pH inom detta område har vi ungefär en skillnad på 0.08dKH. Så i ärlighetens namn blir det hyfsat ok även om vi läser av vid ett senare färgomlsag. Ett fel på som sagt max 0.2 dKH. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, Lasse sa:

Personligen så kommer jag inte överens med saliferts tester. Använder Red Seas och Hanna.

 

MVH Lasse

Hanna tror jag mäter konsekvent 0.2-0.3 för högt...den använder sig av en helt annan metod, ej titrering utan en konstant mängd syra, sedan är det alltså helt enkelt en pH mätare baserat på en fotometer med bromocresolgrönt...så denna teknik bygger på att pH kurvan(titreringskurvan) för svavelsyra är linjär under pH 4.0, vilket den inte helt är...så denna metod borde, om jag tänkt rätt, mäta mer fel ju högre KH är...jag har mätt med Hanna o jämfört med manuell titrering med pH elektrod, som ju är referensmetoden(o även mot salifert) o funnit att den visar ganska konsekvent 0.2-0.3 för högt.

Vore intressant om fler har har märkt detta? Räcker att jämföra med en salifert om man med en salifert läser av vid första omslaget (lila). 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-30 at 16:47, Lasse sa:

Jag hade en reagens som inte funkade överhuvudtaget - den gav ca 1,5 för högt KH konstant. Den var svår att läsa av. Köpte en påfyllning - vet inte om den var gamla eller nya varianten men den ger ett distinkt omslag. Kan du fråga vid vilka batchnummer de bytt reagens! Normalt vid titrering (standard) så skall man läsa av när det är ett totalt färgomslag - inte början. Om de ändrat standarden så borde det finnas med i förpackningen - helst på den.

 

MVH Lasse

 

Det är lätt att se vilken reagens man har på alkalinitetstestet. Gamla gav röd/rosa omslag, nya ger en persikofärgad omslagsfärg.

 

Det Red Sea poängterar är att man skall avläsa vid första omslaget, det är faktiskt ett distinkt/totalt omslag som är lättavläst när man väl har vant sig vid hur det reagerar. Det går från blått, till grått, till persika. Ingen tvekan när man väl vet vad man skall titta efter.  Samma sak med Mg-testet, första totala omslaget från lila till blått gäller. Det blå slår tillbaks till lila efter ett par sekunder, man skall inte fortsätta droppa då. Kolla deras instruktionsvideos nedan. Det kommer en ny video med den nya alkalinitetsreagensen inom ett par veckor. 

 

Efter att ha använt dem en vecka, och testat varje dag, kan jag säga att jag upplever det som att Red Seas tester är väldigt konsekventa jämfört med Salifert. Nyckeln är att jobba långsamt med extrem noggrannhet och renlighet. Sen borde man kanske göra ett Trtiontest för att verifiera värdena.

 

Jag har beställt ett Red Sea Coral Color Pro Test Kit som kommer i veckan, skall bli intressant att se hur det fungerar.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Det är lätt att se vilken reagens man har på alkalinitetstestet. Gamla gav röd/rosa omslag, nya ger en persikofärgad omslagsfärg.

 

Det Red Sea poängterar är att man skall avläsa vid första omslaget, det är faktiskt ett distinkt/totalt omslag som är lättavläst när man väl har vant sig vid hur det reagerar. Det går från blått, till grått, till persika. Ingen tvekan när man väl vet vad man skall titta efter.  Samma sak med Mg-testet, första totala omslaget från lila till blått gäller. Det blå slår tillbaks till lila efter ett par sekunder, man skall inte fortsätta droppa då. Kolla deras instruktionsvideos nedan. Det kommer en ny video med den nya alkalinitetsreagensen inom ett par veckor. 

 

Efter att ha använt dem en vecka, och testat varje dag, kan jag säga att jag upplever det som att Red Seas tester är väldigt konsekventa jämfört med Salifert. Nyckeln är att jobba långsamt med extrem noggrannhet och renlighet. Sen borde man kanske göra ett Trtiontest för att verifiera värdena.

 

Jag har beställt ett Red Sea Coral Color Pro Test Kit som kommer i veckan, skall bli intressant att se hur det fungerar.

 

 

 

 

Denna uppdatering var behövlig för jag tror dom var lite snett ute när dom tidigare lärde ut att man skulle avlösa i slutet. Av färgerna att döma tror jag dom har en mkt liknande reagens nu som salifert, dvs kanske bromocresolgrönt+metylrött men lite olika relation då omslaget är inte helt identiskt.   Om man tittar på de tre vanligaste reagenserna´s ph när dom slagit om helt så sker det vid följande ph:

 

bromocresolgrönt:3,8

Metylrött: 4,2

Metylorange: 3,1

 

omslagen sker gradvis så tex bromocresolgrönt blir blågrönt vid pH 5 (grå från blått, via blågrönt, grönt till gult), metylrött går från gult till röd, metylorange går också från gul till röd men slår om senare som sagt. Så vid ph 4.5 som vi vill stanna vid så är bromocresolgönt svagt blått fortfarande, och metylrött nästan helt rött, det borde blir ganska lila, som på bilden.  

 

Så som ni ser, särskilt om man använder metyloranget är det stor risk att läsa av försent o få ett falskt högt värde. Kanske var det en sådan reagens @Lasse hade som fick 1.5 fel? Skillnaden i en rejäl förbiåkning till tex pH 3.8 jämfört med den önskvärda 4.5 (varierar) är ett dKH-fel på 0.53dKH.

 

sen tycker jag videon ger ett intryck av att färgomslaget är mkt distinktare med salifert. Dessutom förstår jag inte varför man behöver en hållare...tar tid o är klumpigt, enligt mig, men det kan ju va en vanesak.  För det tredje så ser man ju hur spetsen på sprutan berör testvattnet! (ser jag fel?)...då är den spetsen kontaminerad o kommer ändra syrans konc nästa gång. 

 

Om syran  bara ändras med 1% i konc så får du ett fel i dKH på 0.1dKH. Felen adderas, o snart har du ett stort fel. Detta med KH är inte enkelt, men kul;-)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...