Gå till innehåll

Dimensionera överrinningsboxen


Freppo

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 400L som ska bygga en överrinningsbox, men har funderingar på dimensioneringen.

Tänkte mig ha en liten låda 22x10cm och 15cm djup. Animal Bean med tre rör.

Kammens längd 32cm.

Kommer detta att fungera?

Klurigt att räkna på flödet genom kammen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu upptäckt att beräkning av kanalströmning var en helt egen vetenskap som nog tar ett tag att förstå. Så om vi istället utnyttjar länken du fick tidigare och matar in 2000 l/h får vi en rekommenderad kamlängd på ca 20 cm.

I mitt akvarium höjde sig vattennivån ungefär 1-1,5 cm tills jämvikten inställde sig.

Det finns ställbara kammar att köpa. Då kan man göra boxen lite lägre och justera höjden lite grand med kammen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nästan samma uppsättning men en extra kanal för vattnet. Där bygger en 16 cm lång kam ca 2 cm på en yta som är 80 cm gånger 16 cm. Det är dock inte den vanliga typen utan en med större genomströmningsyta.

 

Om du vill ha exakt så skall jag mäta när jag kommer hem- Jag har ett akvarium som är 310 liter med en kanal på baksidan. Till kanalen finns en 80 cm lång konventionell kam. Mellan kanalen och överinningskammaren finns då denna 16 cm långa kam. Kanalens yta är som sagt var 80 gånger 16.

 

Jag har en Jebao 4000 som lyfter ca 1 m. Men jag har 32 mm rör på trycksidan - de är känsliga för mottryck. Jag har inte mätt upp men min intryck är att den ger upp mot 3000 - 3500 l/h. Mina 2 avlopp är också på 32 mm. Se min tråd

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Slanten sa:

Jag har nu upptäckt att beräkning av kanalströmning var en helt egen vetenskap som nog tar ett tag att förstå. Så om vi istället utnyttjar länken du fick tidigare och matar in 2000 l/h får vi en rekommenderad kamlängd på ca 20 cm.

I mitt akvarium höjde sig vattennivån ungefär 1-1,5 cm tills jämvikten inställde sig.

Det finns ställbara kammar att köpa. Då kan man göra boxen lite lägre och justera höjden lite grand med kammen.

 

Ha ha, ja det där med rörströmning med krökar o sånt är klurigt. Tror jag nöjer mig med att kolla pumpkurvan och som jag har är det 85cm lyfthöjd statiskt. Det ger ett flöde av ca 2500L/t.

 

Tack Slanten för info. Jag vill ju lägga min driftnivå rätt och då krävs att kammen kommer rätt. Kanon om jag kan hitta en kam som är lite ställbar. Sedan också för att ta reda på hur mycket sumpen måste klara av att hantera vid stopp på returpumpen, dvs tills nivån når kammens undre kant.

Jag har va 8,5L/cm, så om jag får 1,5cm höjning blir det ca 13L som sumpen ska klara extra. Hela min sump tar 2,1L/cm så då behöver jag ha 7cm plus lite extra så jag kan fixa där i utan att skvimpa över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Jag har nästan samma uppsättning men en extra kanal för vattnet. Där bygger en 16 cm lång kam ca 2 cm på en yta som är 80 cm gånger 16 cm. Det är dock inte den vanliga typen utan en med större genomströmningsyta.

 

Om du vill ha exakt så skall jag mäta när jag kommer hem- Jag har ett akvarium som är 310 liter med en kanal på baksidan. Till kanalen finns en 80 cm lång konventionell kam. Mellan kanalen och överinningskammaren finns då denna 16 cm långa kam. Kanalens yta är som sagt var 80 gånger 16.

 

Jag har en Jebao 4000 som lyfter ca 1 m. Men jag har 32 mm rör på trycksidan - de är känsliga för mottryck. Jag har inte mätt upp men min intryck är att den ger upp mot 3000 - 3500 l/h. Mina 2 avlopp är också på 32 mm. Se min tråd

 

 

MVH Lasse

 

Tack Lasse

Ja du får gärna mäta hur mycket ditt stiger och kan du få med nån bild på kammen med ett mått på ett av kammens "hål" vore det kanon.

 

Mvh

/Freppo

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...