Gå till innehåll

H2O2 Mot cyano?!


nike83

Rekommenderade inlägg

Har brottats med Cyano i säkert ½ år nu och ser inget slut! 

Har försökt med, mer cirkulation, blåsa bort, suga bort och nu med KZ:s produkter.

Senast så köpte jag röd mangrove för att odla löven. de ska tydligen ta bort cyanot, men det går verkligen lååångsamt att odla löven.

 

Vill undvika Red slime, då det känns som att skjuta med kanon på en fågel!

 

 

Snubblade över tråden där man använder väteperoxid mot cyano.

http://reef2reef.com/threads/back-at-it-peroxide-vrs-cyanobacteria.241002/page-13

snart läst halva tråden, men funderade på om någon som har prövat denna metod?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade det med lite blandat resultat. Cyanon dog ju enligt vad som beskrivs i tråden. Dock sköt mitt KH i taket av någon anledning och en mindre skapade en minikrash. Har producerat bra resultat för @BatmanGefle om jag inte minns fel?

 

Förlorade inga koraller men det var nog förödande för bakterierna i mitt aquaforest system.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer. I min tank gjorde det soprent på cyano på 14 dagar!
I mitt fall var det ju precis efter cyklingen så effekter på koraller mm kan jag inte uttala mig om, det enda jag säkert kan säga att min foxface var totalt obrydd över behandlingen.
I tråden sägs det ju att det ska vara ok för koraller, pods mm men jag har ingen förstahandserfarenhet av det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spännande!

 

vad körde ni för dosering? spädde ni ut den 35%iga H2O2 till 3% som de gör i USA?

Köpte från http://www.ebishop.se/vattenkemi/230-1-liter-sochting-oxydator-losning-6.html och använde således 0,5ml/gallon av denna 6%-lösning. Tog ut det aktiva kolet och doserade morgon/kväll då ljuset var av (väteperoxid bryts ner i ljus).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bor ju i Stockholm - Akvarielagret bör ha lösning för oxydatorer - är 6 % och utan stabiliseringsmedel - avsett för akvarier. Tyvärr har Pim your Shrimp i Norköping lagt ner så den kanalen som jag använt i 4 år nu är borta

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Köpte från http://www.ebishop.se/vattenkemi/230-1-liter-sochting-oxydator-losning-6.html och använde således 0,5ml/gallon av denna 6%-lösning. Tog ut det aktiva kolet och doserade morgon/kväll då ljuset var av (väteperoxid bryts ner i ljus).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Se ovan - de har lagt ner - jag köpte de sista 3 :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid hjälper inte mot spirulina men mot andra cyanobakterier. Gör en test som Martin har redogjort för i sin tråd tror jag.

 

MVH Lasse

Testet är beskrivet på första sidan i tråden som@nike83 länkade.

Om jag förstått det rätt så hjälper Red slime remover på den sorten som väteperoxid INTE hjälper mot och vice versa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Du bor ju i Stockholm - Akvarielagret bör ha lösning för oxydatorer - är 6 % och utan stabiliseringsmedel - avsett för akvarier. Tyvärr har Pim your Shrimp i Norköping lagt ner så den kanalen som jag använt i 4 år nu är borta

 

MVH Lasse

 

är det stor skillnad mot dem som finns på apoteket? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söchting väteperoxid skall inte innehålla stabilisator - sant eller inte - vet ej. Vad jag vet om den vanliga är att den är stabiliserad och dess nedbrytningstid är längre än vad man tidigare trott. Men den används i fiskodlingar så själva stabilisatorn bör inte vara giftig och jag har använt vanlig väteperoxid som syregivare vid strömavbrott.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet om den vanliga är att den är stabiliserad och dess nedbrytningstid är längre än vad man tidigare trott.


Jag har även läst att jod snabbar på nerbrytningen av h2o2, men jag vet inte om det krävs större mängder än vad vi har i vattnet för märkbar effekt eller om ev. dosering av jod bör upphöra under cyanobehandling..?
Eller är reaktionen så att jod förbrukas och bör tillsättas så inte värdet blir kört i botten under behandling?


...och jag har använt vanlig väteperoxid som syregivare vid strömavbrott.


Vilken dosering använder man för syresättning? Kan vara bra att ha i bakfickan ifall det skulle bli akut någon gång....



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte köra en dos på 14 dagar nu för att bli av med min cyano-bakterier (som jag förmodar att det är).

detta för att jag vill kunna "köra" KZ-produkter utan att få Cyano-explosion 

 

Detta är mitt recept och jag tar inget ansvar för det om DU väljer att använda det i ditt kar!

 

  • 1ml per 40 liter- 2x om dagen i max 14 dagar
  • Dosering skall göras efter ljuset släcks och innan det tänds
  • N2O2 blandas med ½-liter osmosvatten för att minska koncentrationen
  • Dosering sker låååångsamt vid pump - finns rapporter om att räkor och eventuellt en sps som dött vid dosering som eventuellt kan vara pga. för högt koncentrat i vattnet
  • Ingen dosering av mina KZ-produkter
  • Om ingen märkbar reduktion av cyano eller dinos observeras efter 7 dygn, så är det eventuellt Spirulina. Då har H2O2 ingen verkan på algen/bakterien

Jag väljer att låta mitt kol-filter och min reaktor för zeolith vara igång under denna period.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter 2st doseringar med 8ml Väteperoxid så ser min cyano ut att blivit värre.

 

jag testade att ta lite cyano från mitt kar och lägga i ett glas. tog sedan lite vatten från karet och hällde i Väteperoxid (typ 50/50) sedan blandade jag lite. efter 2-3 timmar:

 

 

cyano 444.jpg

cyano 4445.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan inte se någon direkt förändring i mitt kar efter 3 dygn. dock ser jag att min skummare har ganska så mycket "gegg" i sig, så det kanske tyder på att något släpper?!

 

skrapade rutan och ca 6-8 timmar senare så ser jag att jag får en fin-grönaktig film på rutan. bakterier antar jag det är. doserar ingen kolkälla alls.

Ändrat av nike83
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Lasse sa:

Skulle nog inte köra kolet kanske under tiden. Zeolitfiltret spelar nog ingen roll - nitrifierarna i det kan ev. bli färre.

 

MVH Lasse

 stänger av mitt aktiva kol på en gång och ger det lite mer tid innan jag dömer ut det.

 

tack @Lasse !

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter några dagar utan aktivit kol så kan jag inte se någon som helst tecken på att cyanot skulle ge med sig.

 

fick en bra länk av  @Vidofner http://reefinabox.com/cyanobacteria-spirulina-algae/

 

testade en sak. tog lite cyano i ett glas med vatten och la en droppe H2O2 på cyanot och det bubblade och fräste om det. antar att det är cyano då!

ska öka doseringen lite idag. kör med 8ml x2 dagen, men ökar nu till kanske 10ml för att se om det har någon bättre effekt på min cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-07 at 23:01, Pasaputte sa:

hänger med , jag är sugen på testa på mitt kar.

skulle detta fungera ? 

http://www.apotea.se/väteperoxid-apl-3-300-ml?gclid=CLSQy-n9_tECFQrgGQodW5kFnw

MVH

 

den köpte jag. har min i kylskåp, men vet inte om det är överflödigt att ha det....

 

jag har överdoserat i 2 dygn nu och tycker att cyanon börjar minska (kanske placebo). dock ser jag att ganska så många koraller "slemmar" lite, så jag går ner på normal dos igen. 

funderar på om de reagerar på cyano som dör, eller om det är något annat de reagerar på.

avvaktar med att starta upp min reaktor för aktivit kol tills i morgon också.

 

drog ner på belysningen en timma när jag började, men idag har jag minskat min belysning ganska så kraftigt . har gått ner i tid från kanske 8 timmars full belysning till 5. stängde också av månljuset igår. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...