Gå till innehåll

Installation av PC fläkt i sumpskåp?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Någon som kan förklara för mig hur jag skall göra för att kunna koppla in PC fläktar i mitt sumpskåp?

 

Det är ju PC-kontakter på fläktarna. Antingen sådana små vita "brickor" som skall tas över pinnar på moderkortet eller strömkopplingar som skall sättas i UPS'en. Hur skall man koppla och med vad skall man koppla för att få möjligheten att använda dem i ett vanligt vägguttag?

Finns det andra fläktar som folk rekommenderar för det istället för PC-fläkt?

Skall ha något som blåser/suger in luft från baksidan så att luften trycks ut på framsidan i underkant/överkant av luftningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får du fläktens kontakt in i de där pluggarna? Jag tittade på en sådan lösning men fläkten har ju bara en liten vit kontakt med 2 eller 3 hål i och jag kunde inte se att de gick att använda till fläktarna jag har. Har 3 olika storlekar och med olika kontakter i ändarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klippte bort kontakten på fläkten och adaptern och skarvade ihop kablarna (med krympslang ovanpå för att få det lite tätare/beständigare mot fukt).

Minns jag rätt så var det på min modell av fläkt den röda och svarta kablarna som var ström och den gula var någon slags styrning som jag helt enkel lät bli att koppla in.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå gjort som BatmanGefle. Köpte chassi fläkt på Kjell o Co samt en dc adapter. Klippte av kontakterna. Kolla innan vad som är plus o minus. Och kopplade jag in fläktens kablar. Den hade tre och jag tror det var den mittersta som är nån form av styrning, dvs ej inkopplad.

Idag har jag ett nätaggregat som driver ledrampen och där har jag även kopplat in fläkten. Jag tror det har rullat 24/7 nu 3-4 år utan haveri.

 

Ska göra en liknande till sumputrymmet i skåpet. Klockrent att suga ur fukten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...