Gå till innehåll

Reaktor


Martin B

Rekommenderade inlägg

8e9c7e05be90bf8614a4e8ad5aa6dc0a.jpg
4f386750049b9120e285ef36496cc4ee.jpg
 

Hej allihopa! 

Jag har hittat den på jobbet idag, diameter 140 mm och höjd 480 mm. På grund av mina problem med högt nitrat tänkte jag använda den som denitrifikationsfilter och har kommer mina frågor:

1. Vilken typ av reaktor jag kan bygga baserat på det här

2. Biobollar eller biopellets - nackdelar och fördelar

3. Kan man bygga multibädsfilter (typ fosfatremover+aktiv kol)

Tack på förhand

Martin B

 

Ändrat av Martin B
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Martin B sa:

8e9c7e05be90bf8614a4e8ad5aa6dc0a.jpg
4f386750049b9120e285ef36496cc4ee.jpg
 

Hej allihopa! 

Jag har hittat den på jobbet idag, diameter 140 mm och höjd 480 mm. På grund av mina problem med högt nitrat tänkte jag använda den som denitrifikationsfilter och har kommer mina frågor:

1. Vilken typ av reaktor jag kan bygga baserat på det här

2. Biobollar eller biopellets - nackdelar och fördelar

3. Kan man bygga multibädsfilter (typ fosfatremover+aktiv kol)

Tack på förhand

Martin B

 

jag skulle satsat på en klassisk denitrifikationsreaktor som styrs med externt tillförd kolkälla, dvs ingen svavelreaktor och inga biopellets. Mha ett sterilt media från början, dvs bara plast med area, kan du mkt enklare styra farten på bakterierna genom dosen på tillförd extern kolkälla. Biobollar funkar utmärkt. Bra area o inga små porer som täpps till. min reaktor är en AM som innehåller deras klassisk biobollar o den fungerar hur bra som helst. Matar reaktorn med nopox. 

 

Allt är mkt enkelt, det handlar bara om att ha ett flöde genom hela reaktorn som är tillräckligt långsamt så du får syrefrihet i reaktorn o därmed denitrifikation. Som ett riktmärke kan man kanske ha AM, som är en reaktor som rymmer 10 liter bkobollar, o då kan hålla denna syrefri upp till ett flöde genom reaktorn på 4-6 liter i timman. Detta klarar ett akvarium upp till 2000 liter vid "normal" nitratbelastning. 

 

Sen är det bra med en liten svag intern circulation, denna syftar bara till att syrefriheten skall vara lika i hela reaktorn så det inte blir svavelväte lokalt. Den interna cirkulationen räcker att den är på 100-200 liter i timman. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och, nej, jag skulle inte blanda in andra filtermedia i en nitratreaktor, absolut inte. För: media i en nitratreaktor skall du ej röra, den kommer snabbt bli full med bakterier som skall va ifred. Ett kolfilter eller rowaphos måste ju tas upp o bytas. Dessutom är det bra att det finns lite fosfat åt bakterierna i reaktorn, förutom den nitrat som dom skall bryta ner genom reduktion av nitrat till kvävgas.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Martin B sa:

Tack för svaret Patrick. Jag har lånat en sulfur reaktor för två veckor sen, men tyvärr, utan positiva effekter i vattnet :uncomfortableness:

problemet med svaveldriven denitrifikation är att du kan inte styra den på samma sätt för den behöver ingen kolkällla, o därmed förlorar du "volymratten". 

En annan nackdel är att på utvattnet, bildas svavelsyra, som alltså sänker alkaliniteten i karet naturligtvis. Vill du motverka detta måste detta utvatten droppas, gå via en bädd med kalkkross. Då kan du kompensera denna negativa effekt till viss del. Men det blir ju lite mäck och som sagt, denitrifikationskapaciteten blir svår att påverka då den går på den fart den går (baserat på mängd svavel i reaktorn). Jag valde bort detta alternativ av dessa skäl. Dessutom tror jag den tar längre tid på sig att starta upp, men där är jag osäker. 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan styra en svavelreaktor den med hjälp av redox också. låter helt enkelt redoxen styra flödet - fungerar utmärkt. -170 till minus 180 brukar vara bra. Kalkkrossen fungerar som pH höjande och man får lite hjälp med framförallt kalcium till karet också - på köpet.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Lasse sa:

Man kan styra en svavelreaktor den med hjälp av redox också. låter helt enkelt redoxen styra flödet - fungerar utmärkt. -170 till minus 180 brukar vara bra. Kalkkrossen fungerar som pH höjande och man får lite hjälp med framförallt kalcium till karet också - på köpet.

 

MVH Lasse

ja men du kan inte påverka maxeffekten. Om du tex höjer flödet genom reaktorn så stiger redox, då kan du inte öka på matningen för den är intern, men med en vanlig reaktor kan du öka på kolkällan o därmed öka flödet upp till det önskvärda. En svavelreaktor hur ju ett inbyggt maxflöde, som du ej kan påverka/höja. Den slutgiltiga totaleffekten vid svavelreakrtor bestäms av mängden svavel, för bakterierna använder som bekant CO2 som kolkälla. Autotrofa. 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Lasse sa:

De som använt bägge tycker att den svavelbaserade är lättare att köra. Storleken och därmed mängden svavelpellets bestämmer. Lätt att styra - ställer bara in ett redox och så får pumpen jobba därefter.

 

MVH Lasse

det var ju det jag sa;-), du kan inte gasa o bromsa den, den har sin inbyggda maxkapacitet utifrån mängden svavel. det är en begränsning om du finner att reaktorn ej räcker till.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Martin B sa:

Tack för alla tips och goda råd, efter besök på @Triton det blir biopellets i reaktor. Jag orkar inte bygga om med intern cirkulation och Rx mätning.
Hälsar
Martin B


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

nej:-(...biopellets:-(....hmm....finns en del problem med dessa...för det första är ju detta ingen denitrifikationsreaktor, detta är vanlig kolkällemetod, så du måste ha rätt kvot N/P for att nitrat skall brytas ner. En svaghet med kolkälla, funkar ibland, ibland inte alls. Det är inte så enkelt att veta vilket för du har inte möjlighet att mäta nitrat o fosfat så ofta o så noga. Sen om den funkar, så har du begränsad möjlighet att styra den, risk för nollning av nitrat eller fosfat. Sen när ettdera är nollar kommer den sluta fungera igen. Kan gå, men då skall man i princip ha för högt av både fosfat o nitrat o helst hyfsat i kvoten 16/1...hur många har det...få skulle jag tro. Men de som har det, där funkar den. 

Jag skall inte övertala dig nu, men hade jag en akvariebutik hade jag inte rått en kund till biopellets utan att veta detaljer om N o P samt en del historik om karet. 

Posta hur det går, för oavsett sp vill vi hjälpa till, även såklart att få ut det mesta ur denna reaktor.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fullt möjligt att köra en reaktor med biopellets som en rent denitrifikationsfilter. Kör bara ett väldigt litet flöde. Det blir samma sak som att använda Aqua Medics speciella biobollar för denitrifikation. Faktum är att jag använde dem som biopellets i ett försök innan biopellets ens fanns.

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Lasse sa:

Det är fullt möjligt att köra en reaktor med biopellets som en rent denitrifikationsfilter. Kör bara ett väldigt litet flöde. Det blir samma sak som att använda Aqua Medics speciella biobollar för denitrifikation. Faktum är att jag använde dem som biopellets i ett försök innan biopellets ens fanns.

 

MVH Lasse

Håller med, men man bör nog då addera lite mer fysiskt "sterilt" media, för arean blir inte så stor på bara biopellets. Dessutom finns risk att dosen kolkälla blir för hög. I en AM -reaktor med deniballs, är kvoten deniballs/biobollar 1/10...man kanske inte behöver lägga sig där men ngt mer bör man nog stoppa ner. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Martin BJa deras rekommendation gäller när du använder dem  i ett syresatt system för upptag av både fosfor och kväve - även om all in one tydligen innehåller fosfatfällning också. Men rent biologiskt, kemiskt  och fysiskt kan man använda dem som kolkälla i en anaerob reaktor. Men då får man använda ganska lite i början och kanske ha något mer bärarmaterial som Jonas säger.

 
MVH Lasse

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Martin B sa:

Nej, enligt info från tillverkare pelleter måste studsa och rotera i reaktor.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

tillverkaren avser inte att reaktorn skall fungera som en anareob denitrifikationsreaktor, utan som en aerob kolkällemetodreaktor. Min huvudkommentar om denna reaktor gäller den tänkta principen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...