Gå till innehåll

Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet den 8 april 2017


Rekommenderade inlägg

Boka in lördagen den 8 april i kalendern! Då är det dags för vårens Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet.

 

Denna lördag kommer vi ha 4-5 st föredrag med anknytning till saltvattensakvarium och kanske någon mer programpunkt utöver det. Vi jobbar på innehållet, så all information om föredragshållare, tider och all annan information dröjer någon vecka till. Men jag tycker det ser väldigt lovande ut! Ungefärliga tider är kl 12:00 – 16:00.

 

Den som vill boka in sig redan nu kan göra det på tel. 031-3683550, under museets öppettider. Det är föredragen i hörsalen man måste boka plats på, eftersom vi har begränsat med platser där. Korallbyte, bakom kulisserna och mingel efter föredragen behöver man inte boka plats på(ca kl 15:15-16:00).

 

Övriga frågor kan ställas här eller mailas till david.sallstrom@kultur.goteborg.se (OBS, inte bokningar. Dessa görs enbart på telefon. Se ovan).

 

Hoppas vi ses den 8 april!

 

Mvh

Akvariet 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Välkomna till vårens Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet den 8 april!

Under denna lördag blir det flera föredrag och aktiviteter i vår hörsal. Efter detta är det uppställt för korallbyte, mingel och besök bakom kulisserna i Akvariet.

Föreningen Saltvattensguiden.se bjuder på kaffe, te och macka i pausen.

 

12:00 – 15:30

Program i hörsalen:

 

Mia Landström

Att odla clownfiskar hemma

 

Att odla fiskar blir mer och mer populärt bland akvarister. Här får vi veta mer om vad som krävs för att lyckas att odla saltvattensfisk hemma. Mia delar med sig av sina erfarenheter, med fokus på de nödvändiga förutsättningarna.

 

Mia har haft akvarier som hobby i 39 år. Hennes intresse för odling av räkor och fiskar ledde henne till den salta sidan av akvariehobbyn för sex år sedan. Hon är en akvarienörd som alltid har projekt och idéer på gång.

 

Henrik Hermansson

Mitt akvarium

 

Henrik kommer att berätta om sitt 850-liters korallrevsakvarium. Akvariet är fyllt till bredden av vackra stenkoraller! Här får vi se bilder från uppstarten fram till idag, och höra hur Henrik sköter om sitt akvarium.

 

Henrik, mer känd som Moose på Saltvattensguiden.se, är akvarist sedan 5-års ålder. De 10 senaste åren har han haft saltvattensakvarium, och han brinner för SPS-koraller.

 

Fikapaus

Saltvattensguiden.se bjuder på kaffe, te och macka

 

Torsten Hultqvist

Att fotografera akvarier och koraller

 

Det är roligt att dokumentera sitt akvarium, men att ta bra bilder på akvariets invånare är inte alltid så lätt. Torsten tycker om att fotografera och kommer ge oss sina tips på hur man tar bra bilder av sitt akvarium och sina koraller.

 

Torsten har haft saltvattensakvarium till och från sedan 2005. Han tycker om low-tech lösningar och att dricka kaffe med kameran i handen framför sitt 300-liters akvarium. 

 

Björn Källström

Odlade koraller och ljus

 

I samarbete med Göteborgsföretaget Heliospectra AB genomför Sjöfartsmuseet Akvariet ett forskningsprojekt som syftar till att undersöka vilka ljusförhållanden som är optimala för koraller i akvarier. Här ges en presentation av projektet och vi får höra om några preliminära resultat.

 

Björn är marinbiolog och enhetschef för Akvariet på Sjöfartsmuseet Akvariet sedan 2009.

 

Stefan Bootin

Workshop med ljusrecept

 

Som en del av vårt projekt med Heliospectra försöker vi även ta reda på vilket ljus som vi människor uppfattar som finast i ett akvarium. Här kommer vi att testa tio stycken olika ljusrecept över ett litet korallakvarium, och vi kommer att be er om hjälp med att betygsätta ljussammansättningen.

 

Stefan jobbar på LED-företaget Heliospectra i Göteborg

 

15:30 – 16:30

I Akvariet

Byt koraller, titta in bakom kulisserna, ta en tur i utställningen och mingla med akvarister och föredragshållare. Akvariets personal finns på plats för att visa er runt och svara på frågor.

 

 

BOKA: Plats till föredragen måste förbokas på 031-3683550 under museets

öppettider. Korallbyte, mingel och bakom kulisserna behöver inte bokas.

ENTRÉ: Årsbiljett 40 kr. Fri entré för dig som är under 25 år.

FÖR MER INFORMATION: david.sallstrom@kultur.goteborg.se

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
11 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Tack alla deltagare! Och särskilt stort tack till Mia, Henrik och Torsten som levererande riktigt proffsiga föredrag! :triumphant:

 

Jag är jätteglad att vi tillsammans fyllde vår hörsal till bredden med akvarister, underbart med detta engagemang. Tack allihopa! 

 

/ David 

 

Du glömde din chef - David. Då får väl jag tacka honom för ett bra föredrag :) .

 

Sedan skall David och Jens samt de andra på Sjöfartsmuseet som varit indragna ha ett stort tack. Jag vet att David lägger ner mycket arbete på att få ihop bra eftermiddagar - och han gör det 2 gånger om året. Det kommer troligtvis en sammankomst i höst också vad jag förstår och han har redan börjat arbeta på detta.

 

En besökare tackade mig för sammankomsten men min roll har bara varit att hålla låda (som vanligt)  och presentera föredragshållarna - detta med växlande framgång. Så heder till dem som skall ha det David, Jens och Björn

 

Ett tack till SG också för stödet med fikat.

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, Lasse sa:

Föredragen är filmade och kommer att läggas upp som vanligt - vad jag vet i alla fall.

 

MVH Lasse

Härligt. Ser fram emot dom.

 

Även om jag inte var där så vill jag ge en stor eloge till alla inblandade före, under och efter träffen. Hoppas det sprider sig och blir fler. Kanske lite mer norrut med.

Det är sånt här som bygger och stärker hobbyn i Sverige.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack från mig också. En fantastiskt trevlig samvaro vi har. Oerhört viktigt för hobbyn att träffas live. Och jättefina föreläsningar från er alla. Jag  håller med Lasse; oerhört intressanta ämnen den här gången.

 

Fotoföreläsningen var väldigt givande och behövdes verkligen. Mycket bra gjort av Torsten och ett bra ämne.

 

Moose, utmärkt presentation på ett trevligt och avspänt sätt och uppvisning av ditt fantastiskt fina akvarium.

 

 Björn, kolossalt intressant forskningsprojekt som verkligen tillför hobby något.

 

Mias föreläsning och entusiasm bakom fiskodling är oerhört imponerande.  Detta är på riktigt och på riktigt hög nivå. Fantastiskt. 

 

 Och inte minst David och alla som ligger bakom detta. Väldigt bra jobbat.

 

Och till sist Lasse , lova att fortsätta vara konferenciär, ingen kan göra det bättre än du,  vi gillar när du trycker på lite fel knappar ;-)

 

Jonas 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...