Gå till innehåll

Rengöring av sumpen?


taspan78

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa 

 

jag undrar om man måste rengöra sumpen då och då?

jag rengöra skimmer och filter socks varje vecka när jag gör vattenbyte men jag har alltid rengört sumpen själv....

in i sumpen finns LS som ville inte ställa i huvudkar och i den delen finns det mkt som derbis eller som stoft....ska jag ta bort hela vattnet från sumpen och rengöra det?

måste man göra det ofta?

jag undrar om det kan vara en förklaring varför vattnet är inte krystalclear?alla mätningar är u.a men ändå vattnet är inre helt clear!

vad tycker ni?

 

tacksam på förhand!

 

tas

image.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massa detrius där, kan vara bra att ta bort. Jag tömmer min sump ca 4-5 gånger om året, det går rätt fort när man har en fungerande och genomtänkt rutin.

Jag vill hålla min sump så ren som möjligt för att inte öka näringsvärdena i systemet, därför har jag ingen levande sten där som kan samla skräp/detrius. Om man nu vill ha levande sten i sumpen kan det vara bra att ha den i ett fack innan filtersockorna för att hålla vattnet i displayen klart från skräp.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!!

 

jag ska prova ställa de flesta upp i karet och de resten eventuell till facket innan filtersockorna (trots att sockorna är i det första facket dör vattnet rinner från överflow) 

när du säger att det går fort , hur gör du det?Hag tänker att man måste stänga downflöde så att vattnet ska inte rinna till sumpen och att huvud pumpan ska vara också av. Då ska man ta bort hela vattenmängd och rengöra sumpen . Eller tänker jag helt fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, taspan78 sa:

hur gör du det?Hag tänker att man måste stänga downflöde så att vattnet ska inte rinna till sumpen och att huvud pumpan ska vara också av. Då ska man ta bort hela vattenmängd och rengöra sumpen . Eller tänker jag helt fel?

 

Precis, jag stänger av returpump, skummare, doppvärmare, m.m. Pumpar ur allt vatten i några dunkar. Torkar ur med svamp och luddfritt papper, sen är det bara att fylla på allt igen och sätta igång. Brukar ta ett par timmar beroende på hur noga jag gör det. Se till att ha ett par liter extra saltvatten att toppa upp med eftersom det blir lite spill när du gör rent.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...