Gå till innehåll

Programvara att rita ett nytt akvarium i


lennie

Rekommenderade inlägg

Hej.

Funderar på att bygga ett akvarium

Skulle behöva ha hjälp med att hitt en bra programvara att göra det i.

Jag är ingen cad människa.

Så det ska var ett enkelt program där även jag kan klara av detta.

Och sen kunna se hur det blir i alla vinklar.

Det är akvarium, möbel, sump osv som ska ritas.

Någon som vet en bra programvara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag arbetar på fritiden med ett mycket bra 3D program som heter Cinema 4D. Dock så är detta program och andra 3D program (3D Studio Max, Lightwave, Maya, Softimage) ganska avancerade om man inte har någon direkt förkunskap och om man vill sätta igång direkt. Det finns däremot gratis 3D program som är mycket enklare och klarar en hel del:

Wingd3D är det mest kända och dom har mycket exempelfiler och "tutorials" på deras sida: www.wings3d.com

Även Blender: blender.org

För vanligare ritprogram har du Photoshop, men det finns ett gratis och mycket snarlikt program som heter gimp: http://www.gimp.org

Ett annat alternativ är ett gratis program som heter ArtRage, dock passar detta mera till att göra skisser o.s.v: www.artrage.com

Hur som helst ska man inte behöva röra paint längre :ler:

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, ok, men dom ovannämnda programmen är tillgängliga till alla och är lika (om inte mer) lättanvända en paint då det finns väldigt bra beskrivningar och är inte i närheten så begränsade. Men...även jag startade med paint :glad:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GIMP använder jag för foto - bildbehandling och är mycket nöjd i det avseendet men att rita i GIMP klara jag inte på ett vettigt sätt.

Paint har jag aldrig klarat av att göra något vettigt i och Autocad är för dyrt för den som inte vill haxa illegalt av principiella skäl.

Men en bra enkel gratis 2d variant av cad som ersätter byertspenna, linjal och scanner skulle jag verkligen välkomna.

(Med måttsättning för en gammal gubbe som tror på ordning och reda).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, du har rätt i gimp's begränsning, det är mera för bildbehandling, men har snarlika förutsättningar för att rita med som Photoshop. Dock är ArtRage det motsatta och ett utmärkt komplement till gimp.

Jag ska kolla upp fler alternativ, kanske mer lika Adobe Illustrator eller Macromedia Feehand som är vektorprogram, men som dig har jag gått bet på sökandet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det är snällt men där tar du ju en del av det roliga för mig.

Jag håller på att bygga upp ett kar på 291 x 82 cm bottenyta där jag vill ha en sluttning med stenkoraller och en håla i och en eller två revpelare, kanske olika höga. All bakgrund täckt av levande sten eller imitation.

Jag håller på och murar bakgrund nu men ritningar skulle göra det roligare och framför allt om jag kunde lägga ut dem på forumet för kommentarer. Jag vill ju kunna ändra mig om jag ser bättre ideer och då det blir ju litet trögt om ritningarna skulle gå genom en andra person.

Det är ju i grunden det här med EGOt att även om man får alla tips och så från andra här på forumet vill man ju gärna kunna inbilla sig att det här har jag gjort själv.

Eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

AutoCad är nog det du bör använda. det är mycket enkelt, en barnlek att använda faktiskt. jag använder inte det själv utan är bara utbildad på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 15 år senare...

Detta är ett forum och vitsen med det  är att man kan hitta nyttig information i gamla trådar och även hålla dem vid liv när det kommer ny information. 

Nu får alla som gör samma sökning som "dödgrävaren" gjort möjlighet att se recensioner av dagens ritprogram.

Bra gjort @Lambu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...