Gå till innehåll

Kisel el dinos alg?


elvir

Rekommenderade inlägg

Jag använder osmos med silikon filter, silikatfiltret är lite mörkare i färgen. Osmos filtrerna är inte bytta sen köp 1- 1,5 år.

Förra veckan bytte jag strumpa med fosfat media, sköljde det tyvärr med kran vatten. Kan det vara det som är boven?

 

Nitrat: 2,5 salifert 

Po4: 0,4 Hanna checker.

 

 

DSC_1113.JPG

DSC_1112.JPG

DSC_1111.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara läge med byte av filter och membran i osmosen om den har gått mycket under 1-1.5 år. Har du en TDS-mätare?

Sug ut så mycket kiselalger du kan vid vattenbyte så snabbar du på processen att få bort dom.

Att skölja filtersockor i kranvatten funkar bra, det gör jag varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Köp en enkel TDS-mätare och kolla utvattnet från osmosanläggningen. Förmodligen behöver du byta filter i den. Det handlar om att du inte skall tillföra silikater, och annat oönskat, till karet.

Kiselalger är en naturlig del av uppstarten. De försvinner av sig själv med tiden. Tålamod.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Förra veckan bytte jag strumpa med fosfat media, sköljde det tyvärr med kran vatten.

NEJ

 

Är inte säker på att det är kiselalger. Kan vara cyano/dino. håller de ihop i en matta om du låter dem vara?

 

Att kisel i vattnet av sig självt skulle orsaka kiselalger anser jag är en myt. Ditt saltvatten kan innehålla höga halter av kisel, speciellt om du använder filtermedia typ Sera Siporax utan någon kiselalgväxt. Kisel i sig är nödvändigt för svampar och dylikt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de håller ihop som en matta och jag tycker de går åt det rödare hållet. Minskar även vid nattetid och försvinner nästan helt på kvällen, när jag kommer hem så är det brunt igen. Jag har även brun alger på rutan nästa dag efter jag rengjort. Men detta på sanden blir jag tokig på. Jag har bytt en del av mitt osmos filter. Har en sådan där picolo nano version av osmos. Den jag bytt ut är en av de små filtrerna på sidan. Inte kolfiltret men det andra. Har även bytt ut nytt silikat media i silikat filtret. 

Jag använder mig utav red Sea coral pro salt.

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan byta ditt Ro hur mycket som helst - det är inte kiselalger. det är Cyano/dino. Konfirmera dina nitrat värden - att du verkligen har 2,5 och inte 0. Sänk ditt fosfatvärde lite - men framförallt stör algen. Sug ut varje dag så mycket du kan, rör om i sanden efteråt. Ersätt med nytt vatten. Titta på varianter med väteperoxid - finns några trådar inom SG

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stört har jag, varje dag efter matning rör jag om i sanden och tar ut de största fläckarna. Är det nitrat 2,5 jag vill ha eller 0?

Fosfat är nere på 0,00-0,04 mäter med Hanna 

Ska göra nya fräscha mätningar om ca 1 timme

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt FM Dino X medel för att få bort  dinos. Vissa dagar drar den tillbaka sig och andra växer den fort som bara den. Jag antar att mitt fosfat och nitrat är väldigt lågt pga dinos. Jag uppdaterar när jag börjat medicinera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter att min beställning inte gick som den skulle så fick jag ett annat medel kallat Aqua Connect Dino Remove.

 

Jag gjorde allt enligt anvisningarna och idag efter 3 dagar och 2 nätters mörkläggning så ser det super bra ut. detta betyder inte att jag lyckats få bort dinos men det kommer att visa sig inom de närmsta veckorna.

 

Vit sand och rena stenar har jag inte sett sen uppstarten av karet! :D

 

Nu går planerna mot en Nano fosfat reactor för jag tror att den blir mycket effektivare än media i en socka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dinos eller vad detta nu är har börjat krypa tillbaka. Jag ska köra ännu en dosering av Dino remove.. Jag tror jag tillsatte fel. När dinos försvann skulle jag ha fortsatt medicinera i 3 dygn till men detta gjorde inte jag. I värsta fall får jag suga upp all sand och se om detta gör någon skillnad. Mina fosfat värden har fallit till 0 på Hanna tester och de var ca 0.06 efter att dinos försvann första gången. Korallerna ser ut att må fint och växer på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2017-04-30 at 14:42, elvir sa:

Dinos eller vad detta nu är har börjat krypa tillbaka. Jag ska köra ännu en dosering av Dino remove.. Jag tror jag tillsatte fel. När dinos försvann skulle jag ha fortsatt medicinera i 3 dygn till men detta gjorde inte jag. I värsta fall får jag suga upp all sand och se om detta gör någon skillnad. Mina fosfat värden har fallit till 0 på Hanna tester och de var ca 0.06 efter att dinos försvann första gången. Korallerna ser ut att må fint och växer på.

Det är mycket viktigt att fortsätta 3 dagar till och inte sätta igång med vattenbyte för fort men Aktivtkol går bra för att hjälpa till med rening

jag la även till fosfatremov efter 3 dagar om man nu har mycket fosfat om inte ingen fosfatremov och det lyckades inga Dino ännu det är nu 3 månader sedan.

Ändrat av Conjor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...