Gå till innehåll

Stor risk för att karet spricker?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej! Nu när jag äntligen är igång med karet ska mina föräldrar göra mig nojig med vattenskador. Jag har ju köpt ett helt nytt rsm 250c så bör ju hålla. Kommer först fylla karet på annan plats där det inte gör något om det skulle vara trasigt. Ska ha karet på parkettgolv så skulle inte vara kul om det läkte. Mina föräldrar har tidigare köpt nytt akvarium som var fel limmat och 350 l på hela golvet.. fick ett nytt och samma hände och affären fick fylla nästa kar och insåg att det var fel på alla karen från den leverantören.. de har som tur stengolv. 

 

Ni som haft kar som spruckit.

 

Vad täckte försäkringen?

Hur lång tid tog det att renovera?

Vart bodde ni under tiden?

Har ni andra djur?

Skadades något annat djur tex nyfiken katt som blivit förgiftad?

Hur gick karet sönder?

 

Någon annan som varit nojig innan ni startat upp ert kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla är nog nojiga att karet ska spricka.

 

Jag har haft en spricka i sumpen, men det var pga att förra ägaren gjort en dålig lagning. Det läckte ut ca 10 liter under några dagar. Det resulterade i en väldigt liten fuktskada på golvet. Fick ersättning från försäkringsbolaget och jag ska slipa golvet själv.

Kolla upp med ditt försäkringsbolag vilka skador de erstätter. Kolla även om de ersätter förlorade djur.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@reryd
Jag känner till akvarier med aluminium ram som varit i drift sedan de började tillverkas (40 år sedan, minns inte exakt). Var noga med när du ställer upp det och använd vattenpass. Fast lite urvåg gör nog ingenting.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor ju i en gamla villa så golvet är säkert inte rakt.. men tänker ha något under bänken. Men kommer inte ihåg vad det hette som triton sa man kan ha under? Så skulle det bli en svacka i golvet skulle inte glaset påverkas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är du mest rädd för? Att det ska spricka eller börja läcka i fogarna? Det viktigaste mot sprickbildning är att det står plant, dvs att botten har plant underlag så att det inte är vridet åt något håll. Om det sen lutar lite åt något håll spelar inte lika stor roll bara det inte är vridet.

Nytt kar känns ju alltid lite tryggare att provfylla på en säker plats första gången.

Läckande i fogar tror jag oftast börjar långsamt. Jag hade ett gammalt kar där det började sippra väldigt långsamt så jag hade gott om tid att tömma. Dock hade det nog inte blivit så bra om jag var borta en vecka...

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det kan ha varit Aquapad eller liknande som Triton pratade om. Aquapad är nog ett varumärke men googla så hittar du nog. Det är ett underlägg som tar upp lite ojämnheter och så. 

Men utgå från plan yta att ställa akvariet på och sen även att du som någon nämnt tidigare får karet i våg. 

Om golvet svajar är det nog inte heller bra så det kan kanske vara bra att kolla på oxå. 

Underlägget är nog mer som en extra åtgärd. Jag har det under mina karantänskar och kommer ha under mitt stora oxå. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett RSM250 behöver du inte fundera mycket över riskerna att det ska spricka. Det är byggt som en stridsvagn och dessutom ganska kort.

Om golvet känns något ojämnt kan du lägga en MDF-skiva mellan golv och bänk och montera justerbara fötter för att få alltihop i våg.

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gamla sättet att limma kar innebar breda V fogar på insidan och nästan inget mellan glasen. Men det är faktiskt fogen mellan glasen som bär hela konstruktionen. Mitt kar på 390 liter utemått har inga V fogar och inget yttre ramverk som "håller" ihop glasen. Det moderna sättet att limma kar är utan V-fog överhuvud taget - vad jag kan komma ihåg så är Red Seas nya serie byggda så också. Någon Red Sea ägare kan säkert kommentera detta.

 

P2150002.thumb.JPG.b6a464b6019d760b9f8de30f853a66e5.JPG

 

P2150004.thumb.JPG.f5b3d33ac4b7c2f78ba9b340aa171508.JPG

 

Sedan 1972 har jag råkat ut för två större läckande kar. en gång ett 720 med tillverkningsfel - en litet hörn hade gått ur. det var med både V-fog och aluminiumram!. Det andra var det 250 liters som min dåvarande son försökte stoppa en fallande skinkgryta genom att klämma den mellan sin mage och rutan - gick så där - grytan stannade men pojken trycktes ner från stolen han stod på grund av att 250 liter vatten tog den lättaste vägen. Jag är inte speciellt orolig.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det moderna sättet att limma kar är utan V-fog överhuvud taget - vad jag kan komma ihåg så är Red Seas nya serie byggda så också. Någon Red Sea ägare kan säkert kommentera detta.


Red Sea Reefer. Lim mellan glasen, inga v-fogar.

310a5773265fc9f7f2a6e78618bf7164.jpg



Skickat från en iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...