Gå till innehåll

"Always reef safe" vs reality


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vill bara se om någon annan än jag har gjort samma erfarenheter i förhållande till kirurger.

 

Vet om att en del kirurger står under kategorin tveksamt i förhållande till om de tuggar på koraller eller ej. Till exempel så bör väl generellt råd för P. hepatus och C. coereleus vara att de är revsäkra med förbehåll och att de bör vara i observation när man ser att någon korall inte mår prima. Men jag har också registrerat flera andra kirurger som inte fullt så revsäkra. Har just nu

 

A. lineatus - äter gott utav goniopora

A. dussumiere - äter gott av goniopora, acanthastrea och smakar på duncan's

A. naso - samma som ovan

Z. velifer - tuggar på trachyphyllia

Z. desjardii - samma som ovan

 

Jag matar med stora mängde av det mesta och fiskarna är inte runda. De är FETA.. varför smakar de på korallerna? Lär de av varandra och så testar fler och fler? Någon som har liknande erfarenheter med samma eller andra arter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

Jag har, eller har haft:

  • Naso Elegans.
  • Acanthurus Pyroferus
  • Zebrasoma Veliferum
  • Zebrasoma Flavescens

Ingen av dessa har rört någon korall.

jag har också haft samma fiskar och dessa jag har nu i många omgångar utan att de rör koraller men ibland börjar de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, runstenen sa:

Ser du tydligt att dom äter på polyperna ? Eller på basen av tex Goniopora ? Om dom pickar på skelettets kanter är det nog alger dom vill åt. 


De äter av korallerna. Sliter av stycken och biter av hela polyper/tentakler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, stigigemla sa:

Ge dem  mer fryst mysis. Jag tror det är en näringsbrist. I naturen får de i sig en massa bakteriefilm, copepoder och liknande när de betar på stenarna.

Är näringen balanserad skall fiskarna inte bli särskilt feta. De skall växa i stället.


De har vuxit också.. Stora och fet och har vuxit. De som äter mest har ju blivit 2-3x större än vad de var när jag köpte dem och de flesta av dem är nu över normalen.

Men kan nog vara något utav det du beskriver i förhållande till fryst foder. Skall starta att mata mer med fryst också och se om det gör någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

jag har också haft samma fiskar och dessa jag har nu i många omgångar utan att de rör koraller men ibland börjar de.

 

1 timme sedan, stigigemla sa:

Ge dem  mer fryst mysis. Jag tror det är en näringsbrist. I naturen får de i sig en massa bakteriefilm, copepoder och liknande när de betar på stenarna.

Är näringen balanserad skall fiskarna inte bli särskilt feta. De skall växa i stället.

 

Mina fiskar får Ocean Nutrition Reef Flakes, Angel Formula, Formula 1+2 pellets. Pellets blötläggs i Brightwell Angelixir. Den foderstaten innebär i pricip hela kostcirkeln och ingen rör några koraller. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar inte med flakes för det skulle innebära att vattnet smutsas ner allt för mycket. Det är stora fiskar. Matar med 5 hela nori ark per dag för att de skall sköta sig hyfsat. Skulle de få välja skulle jag matat med 10 per dag.

Matar också med pellets som supplement. Nyos olika varianter. Har också Ocean nutrition mysis, copepods, lobster eggs osv..

 

Handlar säkert om storlek på fisk, tillväxt takt, matning, beteende och efterliknande beteende.

 

Har tagit ut någon som var för aggressiv på enstaka koraller och låtit några gå kvar. En del har bättrat sig andra har blivit värre.

Men tillbaka till starten utav inlägget..

Vad är det för poäng att säga att fisk t.ex. kirurger är revsäkra ALLTID när det uppenbarligen inte är så. Klart de är säkrare än vissa andra fiskar men man bör nog skippa reef safe på alla större snabbväxande fiskar... eller menar ni att det är ok?

En annan sak.. flere som har märkt att trachyphyllior är något utav en populär mumsbit för många olika sorters fiskar? Det är alltid de som fiskarna går på först. Har symphyllior, lobophyllior och massa likartat men det blir aldrig rört av någon fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att benämningen "vanligtvis revsäker" är mer passande till alla sk revsäkra djur. Kommer alltid finnas undantag / problemindivider utav om inte alla så de allra flesta sorters djur. 

Detta beror på omständigheter och/eller det specifika exemplaret själv. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att göra en sökning på valfri art. Finns problemtrådar om det mesta. Är andelen lyckade försök avsevärt större än det motsatta så bildas nog uppfattningen om att arten är sk revsäker. Finns inget institut el forskningsanstalt mig veterligen inom detta område men det kanske ngn annan har koll på. Inom industrin dvs. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt sett så tycker att vi skall titta på vad fiskarna äter i naturen. Och erbjuda fiskarna det. Min åsikt är att äter de annat i akvariet är det vi som missat i matsedeln på något sätt. De apar ofta efter varandra vilket är bra när det gäller att vänja in nya fiskar men är det någon som gör dumheter är det inte lika lyckat.

I detta fallet tror jag att de har för liten andel animalisk mat. Jag skulle försöka ta reda på vad de matar stora kirurger med i offentliga akvarier.

Det är inte ovanligt t.ex att clowner äter Nori i akvarier. De äter inte fastsittande alger i naturen.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kirurger är ju grymma algätare och mina gör verkligen ett bra jobb men dom älskar ju även litebläckfisk som blir över efter jag matat mina köttätare.. och jag har aldrig sett dom noppa på mina koraller, i övrigt så kör jag Stora pellets och små och även en del Artemia.. feta fiskar


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer med att man finner problemtrådar med de flesta djur som vi stoppar i akvarierna men procentuellt är det inte lätt att finna trådar om många kirurger som äter på koraller inte utan för P. hepatus och A. Coereleus. Men har sett flera rapporter efterhand som jag har sökt runt.

 

Kan nog vara så som Stig skriver, att andelen animalisk föda inte räcker till för kirurgerna.  Får öka den i första läget för att se vad som sker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...