Gå till innehåll

Bubble King, är de värda priset? (delad från m0jjens projekttråd)


DanneI

Rekommenderade inlägg

7 timmar sedan, Ouscazz sa:

Kör du med bubble king, alltid gjort? Eller under hur lång tid har du haft den i drift.. Också varit sugen på att testa om de verkligen är så mycket bättre än andra jag haft, men drar mig för det när jag ser priserna på reserv-delar till dessa, helt galna varje del ligger på ca 2.000:- +- om pumpen går sönder blir det riktigt dyrt.. men om de håller en evighet så, typ eheim-livslängd så är det ju ok:-) men det finns visst specat pris på alla delar vilket inte är så vanligt, är det = att det tillhör vanligheten att dessa behöver bytas undrar jag då.

Ändrat av Ouscazz
Delad från m0jjens projekttråd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, DanneI sa:

Kör du med bubble king, alltid gjort? Eller under hur lång tid har du haft den i drift.. Också varit sugen på att testa om de verkligen är så mycket bättre än andra jag haft, men drar mig för det när jag ser priserna på reserv-delar till dessa, helt galna varje del ligger på ca 2.000:- +- om pumpen går sönder blir det riktigt dyrt.. men om de håller en evighet så, typ eheim-livslängd så är det ju ok:-) men det finns visst specat pris på alla delar vilket inte är så vanligt, är det = att det tillhör vanligheten att dessa behöver bytas undrar jag då.

 

Ja, jag har en Bubble King som jag köpte för några månader sedan. Jag vet inte var du har fått det ifrån, att varje reservdel skulle kosta 2000:-?

http://royalexclusiv.net/Spare-Parts/skimmer-internal/external:::24_17.html

 

Byggkvalitén i Royal Exclusives grejer är bättre än något annat jag har sett. Allt är handbyggt och CNC-fräst i Tyskland, med absolut perfekt passform. Prestanda är även den i en klass för sig själv. Som lök på laxen är deras pumpar och skummare i det närmaste totalt ljudlösa, ingen annan jag har sett/hört är ens nära när vi pratar låg ljudnivå.

 

Men, smakar det så kostar det... en Mercedes Benz är ju av någon anledning inte heller billig om man jämför med en Kia. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite mer kostsamma delar: http://royalexclusiv.net/Spare-Parts/Red-Dragon-3-pumps:::24_82.html

 

Men det är iof de som är de dyraste också annars var det inte så farligt ser jag nu, har aldrig hittills behövt ersätta pump/delar till pump vare sig till reaktor eller skummare.

 

Njaa, jämföra något av det dyraste med det billigaste är kanske ingen idè.. men jag tvivlar på att den gör något extra för mitt akvarium rent funktionellt, skulle vara om det är ljudnivån som är det stora +:et isf, men det spelar ingen roll i mitt fall på det kar där jag ej har ytavrinnings-box tycker kalk-reaktorn är det som hörs mest där, men på det kar jag har en ytavrinnings-box kanske tystheten skulle bli ett plus men även där hörs kalk-reaktorn och lite från skummaren (APF800). Deltec SC 1660 och en APF800 har jag idag.

 

Så det får vara fler fördelar om det ska vara någon vits, å andra sidan om det inte finns mer att skumma ur så finns det inte, men klurar på om den ev bildar ännu mer och finare bubblor/skum möjligen, men när jag sett video-klipp så tycker jag det ser lika ut.

 

Känner att risken om jag skaffar en är att jag kommer tycka att men va fn det här är väl i princip samma sak och så får jag kränga den under säljes för ett par tusen mindre än jag gett en vecka senare:uncomfortableness:

 

 

 

 

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@DanneI Reservdelarna blir endast relevanta OM man behöver dem efter garantin löpt ut. Med det sagt tror jag inte heller som du poängterar att man kommer behöva laga eller byta pumpen inom en snar framtid :) Betvivlar inte heller att det handlar om en av de bästa skummarna på marknaden, dock känner inte jag personligen att jag behöver de där sista "umpfet"  i mitt kar. En nyos quantum 160/220 räcker troligen gott åt mig då den är markant mycket vassare än min nuvarande deltec sc1456! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, m0jjen sa:

@DanneI Reservdelarna blir endast relevanta OM man behöver dem efter garantin löpt ut. Med det sagt tror jag inte heller som du poängterar att man kommer behöva laga eller byta pumpen inom en snar framtid :) Betvivlar inte heller att det handlar om en av de bästa skummarna på marknaden, dock känner inte jag personligen att jag behöver de där sista "umpfet"  i mitt kar. En nyos quantum 160/220 räcker troligen gott åt mig då den är markant mycket vassare än min nuvarande deltec sc1456! :)

Jo det är klart, men du vet ju att det är nästintill alltid efter garantin gått ut som saker går sönder, men är även pumpen tysk-tillverkad så håller den nog om den går efter 1 år:smile-new:

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

 

Ja, jag har en Bubble King som jag köpte för några månader sedan. Jag vet inte var du har fått det ifrån, att varje reservdel skulle kosta 2000:-?

http://royalexclusiv.net/Spare-Parts/skimmer-internal/external:::24_17.html

 

Byggkvalitén i Royal Exclusives grejer är bättre än något annat jag har sett. Allt är handbyggt och CNC-fräst i Tyskland, med absolut perfekt passform. Prestanda är även den i en klass för sig själv. Som lök på laxen är deras pumpar och skummare i det närmaste totalt ljudlösa, ingen annan jag har sett/hört är ens nära när vi pratar låg ljudnivå.

 

Men, smakar det så kostar det... en Mercedes Benz är ju av någon anledning inte heller billig om man jämför med en Kia. ;)

Ser det bara så ut på bild eller ska samtliga skruvar i botten-plattan lossas när man ska göra en hel-rengöring av skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, DanneI sa:

Så det får vara fler fördelar om det ska vara någon vits, å andra sidan om det inte finns mer att skumma ur så finns det inte, men klurar på om den ev bildar ännu mer och finare bubblor/skum möjligen, men när jag sett video-klipp så tycker jag det ser lika ut.

 

Känner att risken om jag skaffar en är att jag kommer tycka att men va fn det här är väl i princip samma sak och så får jag kränga den under säljes för ett par tusen mindre än jag gett en vecka senare:uncomfortableness:

 

18 minuter sedan, DanneI sa:

Ser det bara så ut på bild eller ska samtliga skruvar i botten-plattan lossas när man ska göra en hel-rengöring av skummaren.

 

När du byter till Bubble King märker du att det finns mer att skumma ut. Det jag upplever är att den bildar fler bubblor, finare bubblor och i och med detta, mer skum. Det ÄR skillnad! 

Jag har ingen erfarenhet av DC-serien och hur många skruvar man måste lossa för att dela bottenplatta och skummarkropp. Min Supermarin har bara en skruv, enkelt.

 

@m0jjen Om du känner att det blir för mycket OT i din tråd kan jag dela av den. :) och fortsätta skummardiskussionen i en ny tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. 

Det är bara en skruv även på Deltec:en, så det är bra att det ej är alla på RE. Inte för att jag ej fixar att skruva loss dom men det ska vara enkelt att rengöra:) Såg ut som att alla måste lossas.

Det är denna jag har klurat på till och från ett par år, Bubble King® Double Cone 200 + RD3 Speedy

Kapade visst tråden lite, sorry.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Ouscazz sa:

Jag var också inne på DC180 eller DC200 men valde SM200 eftersom den tar lite mindre plats, har begränsat utrymme sumpen.

Hur stort kar har du?

540 lite drygt i det ena 600 i det andra... Men blir ev ett större i framtiden så tänkte ta lite i överkant så kanske det ev går att använda den även då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min BK mini sen 2012. Har aldrig haft en skummare som skummat så bra och det ända jag gör är rengör den typ var 6-12 månad och tömmer skummarkoppen när det behövs. Den bara går och går och håller nästan alltid jämn nivå. Har haft många billigare skummare (bla bubbel magus, coralbox mm mm) och bla deltec med men tycker det har varit mer meckande och ställande på alla dom. Alla har ju dragit ur skit ur akvariet men absolut inte i samma mängd och kapacitet.

Jag vet inte vad du vill ha mer av en skummare än att den är lättskött, tyst och skummar bland dom bästa på marknaden? Ser inte så mycket mer man kan villa få ut av den.

Tycker med när man läser runt på nätet så har många andra märken mer problem än RE har. ATI tex som prisas av många men verkar ju tappa luftkappasitet och ha problem med munstycken överlag.

Har du inte mer att skumma ut ur ditt kar så tycker jag absolut inte du ska byta skummare. Och Deltec är ingen dålig skummare. Om inte RE:n klarar av att skumma ur mer då ;)

Hur vet du att det är slutskummat? i ditt kar?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, DanneI sa:

Lite märkligt att Supermarine 200 är specad 800-2000l men Double Cone 200 är upp till 1000l.

 

Mmm.. fattar inte heller det. Undrar varför SM200 har en undre gräns, men inte DC200?

Visst, en DC200 är kapabel att klara stora kar, inget snack om det. Men, den funkar bra även i mitt 350L. Jag får bara köra den ganska blött.

Min tanke är också uppgradering efter sommaren, funderar på 800L. Då blir SM200 perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, turboadde sa:

Jag har haft min BK mini sen 2012. Har aldrig haft en skummare som skummat så bra och det ända jag gör är rengör den typ var 6-12 månad och tömmer skummarkoppen när det behövs. Den bara går och går och håller nästan alltid jämn nivå. Har haft många billigare skummare (bla bubbel magus, coralbox mm mm) och bla deltec med men tycker det har varit mer meckande och ställande på alla dom. Alla har ju dragit ur skit ur akvariet men absolut inte i samma mängd och kapacitet.

Jag vet inte vad du vill ha mer av en skummare än att den är lättskött, tyst och skummar bland dom bästa på marknaden? Ser inte så mycket mer man kan villa få ut av den.

Tycker med när man läser runt på nätet så har många andra märken mer problem än RE har. ATI tex som prisas av många men verkar ju tappa luftkappasitet och ha problem med munstycken överlag.

Har du inte mer att skumma ut ur ditt kar så tycker jag absolut inte du ska byta skummare. Och Deltec är ingen dålig skummare. Om inte RE:n klarar av att skumma ur mer då ;)

Hur vet du att det är slutskummat? i ditt kar?

Främst vill jag ha en som jag inte behöver trimma in alltför ofta och med mer finjustering.

Jag förmodar bara att det är så när den skummar ur som satan en period men sedan blir det nästan inget i koppen.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en BK mini 200 med rd3 pump.

 

Jag hade problem med fördröjd leverans utan besked om när den kunde skickas, efter ett par månader ändrade jag beställningen från den vanliga varianten till slimversionen. Då kom den men alla delar var inte med!

 

Jag hade uppskattat om dom föreslog slimversionen i stället för den vanliga från början om den nu var svår att få i väg, det hade även varit trevligt att få någon info medan det dröjde. Hade det varit en billig grej hade jag haft mer överseende med strulet. Men RE har ju byggt ett varumärke på att vara bäst och då tycker jag man kan kräva mer. Köper jag en Drabant så känns det ok om ratten lossnar men inte om jag köper en Bentley.

 

Jag är jätte nöjd med skummaren nu när jag har den i alla fall, gediget byggd, skummar jättebra utan att jag behöver vara där och pilla hela tiden, går att plocka isär på ett enkelt sätt när den ska rengöras och framförallt är den knäpptyst!

 

Utan att ha så mycket att jämföra med: Det är den där sista lilla prestanda höjningen man får, men det är nog inte så stor skillnad mot en skummare på 7-8 tusen så den sista lilla prestandahöjningen kostar mycket. Har man har något man stör sig väldigt mycket på så är det värt det, för mig var det ljudet för en annan kanske det är att finjustera hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en BK300 DeLuxe som jeg kjøpte på Marinakvariet for nøyaktig 10 år siden. Den har gått uten problemer til for ca 2 måneder siden, da gikk pumpa i stykker. Tror at det kommer av kortsluttning i ledningen inn til pumpa, den har stått trangt slik at den har blitt knekt i 90 grader rett utenfor pumpehuset.

I løpet av de 10 årene, har skummeren vært rengjort en eller to ganger i året. Skummertoppen en gang i uka, da den da har opptil 1 cm tykt belegg på toppen. Ellers ingenting:)

 

Forsøkte før jeg kjøpte BK med to forskjellige Deltec skummere (1060S og 803), men BK300 er i en helt annen klasse, mer stillegående, mindre vedlikehold, skummer mye bedre.

 

Tror ikke jeg kommer til å bruke noen annen skummer en RE noen gang.  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att Deluxe och supermarine fortfarande innehar en ohotad 1:a plats och även är prisvärda fast de är dyra.

Double Cone imponerar inte lika mycket, där finns det andra alternativ som t.ex. Genio eller Vertex som är mer prisvärda....det är väl upp till den som betalar att avgöra!

Toyota /Lexus, Seiko/grand Seiko, Vagabond/Allen Edmonds........ja, ni fattar :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...