Gå till innehåll

Ingen korall vill överleva


Fairway

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada

 

Jag har haft igång karet sedan maj 2016 och fiskarna mår bra i akvariet.

Men det är ingen korall som vill överleva, har provat några stycken bl.a. grön xenia och svamp läderkorallen sarcophyton sp som båda skall vara hyffsat lätta. Den enda som ser ut att kunna överleva är ett Kenyaträd. Har även provat en anemon som bara försvann. Det skulle ju vara roligare med lite mer färger i akvariet som jag tycker att koraller tillför. Jag har varit till en affär med alla värden och de blev förbryllade över att korallerna inte vill leva. De lever någon vecka sedan skrumpnar de och dör.

Jag hoppas någon här kan komma med tips på vad det kan bero på och vad jag kan göra för att de skall överleva.

 

Jag skickar med lite data nedan över karet:

Kar 300L
Temp 25
Salt 1.025
Magnesium 1290
Calcium 415
Nitrit 0
Nitrat 5
KH 9,6
Alk 3,44

Tunze 2st 6015
Tunze 1st 6055

Deltec skummare 1456

Belysning 2x39w T5 med reflektorer, ett vitt och ett blå.
1x27w LED 13.000kelvin, bägge dimbara med soluppgång ca 12.00 och solnedgång ca 22.00.

Enbart osmosvatten.

 

Mvh

Anna-Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Quote

De lever någon vecka sedan skrumpnar de och dör.

Dum fråga kanske, men är du säker på att de dött? Det är normalt för många mjukkoraller att skrumpna ihop ibland, men de pumpar upp sig igen.

 

En vecka är nog för kort tid att dö enbart av ljusbrist. Vad jag läst kan Xenia både vara härdiga och känsliga i olika kar utan synbar anledning. Symbiosanemoner kan också vara känsliga, men Sarcophyton borde vara lätta.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset spelar nog en viss roll på siktl.

 

Vad mäter du dina värden med?

 

KH och Alk är samma men i olika sorter. siffran 3,44 för alk är i milliekvivalenter och en mekv = 2,8 i KH -> 3,44*2,8 = 9,6

 

Hur är det med snäckor och eremiter? Du har inga synliga alger och det gör mig lite misstänksam. Vet du något om fosfatvärdet?

 

Jag skulle nog skicka in ett vattenprov till Triton Lab och få en analys så det inte är någon metall eller annat oönskat som spökar

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

Jag mäter med Salifert tester och salthalten med en refraktometer. Fosfatvärdet har jag uppskrivet hemma, har det inte i huvudet men har för mig att det låg på normal nivå.

Jag har några eremiter och snäckor. Men som du skriver inte så mycket alger. Kommer ibland i skov men inte så mycket.

Tack för era svar.

 

Mvh

Anna-Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dåligt med alger kan betyda för lite ljus, för låga (då talar vi om låga näringsvärden), gifter i vattnet eller att något annat ämne saknas. Skulle som jag sa - skicka in ett prov till Triton Lab - då kan i alla fall tre av frågorna belysas :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...