Gå till innehåll

Announcement rörande min KH maskin!


Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

for mer info se länk

 

http://www.reef2reef.com/threads/announcement-my-own-builded-kh-machine-is-ready.278352/page-11#post-3626112

 

kort uppdatering: 

Vår maskin kommer bli en standalone så den kommer fungera fullt ut med alla funktioner med all annan utrustning oavsett märke och inget behov av att köpa ngt mer. Metoden att använda pH elektrod som bas, har visat sig enligt  min erfarenhet den bästa o mest tillförlitliga. Att mäta CO2 är dyrt, osäkert och kräver mkt frekvent kalibrering, daglig enligt en forskare som jobbat med den metoden i 10 år. Därför valde jag bort den.  Fotometrisk bestämning av pH är också svårare o introducerar mer felkällor samt behov av ännu en kemikalie. 

Ph elektroden, som jag först trodde skulle bli en svår bit, har visat sig vara det enklaste och den mest stabila metoden. Elektroden har nu efter 4 månader inte rubbats mer än 0.01 enheter om ens det! Mätningen är dessutom spänningsstabiliserad så den rör sig inte något. Rock solid. Vi har hittat en bra leverantör av elektroder. 

 

Vi kommer ha wifi, BT, möjlighet att nå maskinen via internet/cloud, dvs du kan nå maskinen var du än befinner dig, vi bygger just nu ett program/en app för såväl telefonen som datorn. Maskinen kommer reglera KH både uppåt o neråt dvs även kunna styra en kalkreaktor. Flera av de här funktionerna är vi än så länge ensamma med om vi ser till den info som finns på uppkommande konkurrenter. 

 

Kalibreringsbehovet av ph elektroden visar sig vara mkt litet, max en gång var 6.e månad o troligtvis inte ens det. Se länk. 

Pumparna är omsorgsfullt valda nu till slut, o kommer ge en precision på 0.01ml. Två av dessa kräver kalibrering lite oftare såklart, för att hålla den precisionen, men där har jag jobbat hårt på att göra en mkt enkel kal.algoritm. Det tar 1 minut att kalibrera en pump och det räcker att kal 2 st. Gör man det varanna vecka är man på den säkra sidan. 

 

Maskinen har en del fail safes så inget tokigt kan ske, och den varnar i god god när kal-vätskan börjar ta slut, så även om/när HCO3 lösningen börjar ta slut. 

 

Vi kommer inkludera färdigblandad reagenslösning, o sen erbjuda refill(även den färdidblandad), för att inte introducera ett handhavandefel, som är extremt sannolikt annars om kunden  själv skall tvingas blanda en reagenslösning med 1% noggrannhet. Vi sköter den biten åt er. 

 

Jag har alltså tagit in mkt av de ni önskat, och i princip alla era önskemål ni gav mig för ett tag sedan, kommer med i maskinen. 

 

Mvh

Jonas

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...